– Risikoen oppstår når det er en link mellom hvem man er, hva man eier og hva man legger ut i sosiale medier, sier Kenneth Didriksen i kunst- og kulturminneavdelingen i Økokrim. Han jobber med saker knyttet til kunst og kulturminner, og bistår politidistriktene om det er nødvendig.
Didriksen sier at det å publisere bilder av kunstobjekter som kan være av interesse for folk, sammen med personinformasjon, øker risikoen for tyveri.
Utvikling
Fra tidligere finnes det eksempler på bruk av magasiner i innbrudd. Didriksen trekker frem et eksempel fra Sverige, hvor et boligmagasin ble funnet i en bolig etter et tyveri.
– Det var ringet rundt de tingene de skulle stjele. Hele husets interiør var fremstilt i reportasjen, forteller han.
Les også:
Nå er det sosiale medier som er den nye bekymringen.
Populært
Innlegg og bilder av interiør og hjem er svært populært på sosiale medier. På bildedelingstjenesten Instagram, har det engelske #interior blitt benyttet nærmere 20 millioner ganger. Det norske ordet #interiør er blitt brukt omlag 1,8 millioner ganger.
En av de som legger ut bilder av interiør er stylist og interiørblogger Linda Elmin. Hun var nominert til årets interiørblogg under årets Vixen Blogawards for nettsiden hviit.no. Elmin legger sjeldent ut bilder fra eget hjem, og sier det er viktig å tenke over hva man deler.
– Hvis man publiserer bilder av dyre ting man eier, har på geotags for hvor man bor og en uke senere legger ut at man er på ferie eller bortreist, er det lett å forstå at huset tomt.
Les også:
Vil holde hjemmet privat
Elmin sier man kan dele, men likevel bør være forsiktig.
– Jeg tenker at man kan dele bilder og inspirere, men man bør ikke nødvendigvis geotagge med adressen.
Didriksen er enig at man kan dele bilder fra hjemmet, men råder til å for eksempel bruke et alias om man har verdifulle objekter som er lett å selge videre.
– Det kan foregå en faglig diskusjon rundt ting uten å fortelle akkurat hva man heter, hvor man bor og når man er på jobb.
Uten å tenke risiko
Didriksen forteller at dette påvirker politiets arbeid, blant annet ved at de nå må legge større vekt på digitale spor.
Politiet råder til å tenke på hvilken konsekvens eller risiko som ligger i å publisere før man trykker på enter. Didriksen sier også at det er viktig å være oppmerksom på hva som er i bakgrunn på for eksempel selfies.