Hopp til innhold

Jurymedlem mener bloggere flest er teknologisk bakpå

Årets matblogger er unntaket, mener han. I kveld deles Vixen Blog Awards ut for syvende gang.

Bloggerne Gilam, Chiuma, Camila, Tsutsumi Hoang og Alexandra Hoang ankommer Vixen Blog Awards

Bloggerne Gilan Sharafani, Chioma Anugweje, Camilla Torres, Tsutsumi Hoang og Alexandra Hoang ankommer Vixen Blog Awards

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

– De mister mange lesere ved å være bakpå teknologisk sett, sier et av jurymedlemmene i Vixen Blog Awards, Hans-Petter Nygård-Hansen til NRK.

Han sier det finnes over en million norske bloggere, men bare et knippe av dem har klart å gjøre det til en inntektskilde.

Dette tror han kunne vært annerledes dersom flere hadde fulgt med litt på teknologifronten.

– Går glipp av masse penger

Den tekniske kvaliteten er et av kriteriene de har lagt vekt på, under kåringen av årets bloggvinnere.

Hans-Petter Nygård-Hansen (t.v.) og matblogger Anders Husa (t.h) på Vixen Blog Awards 2016

Hans-Petter Nygård-Hansen (t.v.) og matblogger Anders Husa (t.h) på Vixen Blog Awards 2016.

Foto: Silje Rønning Kampesæter

– De aller fleste i dag har trege nettsider, dårlig søkemotoroptimalisering og altfor kreative titler. De går glipp av masse trafikk, altså masse penger, sier Nygård-Hansen.

Søkemotoroptimalisering (SEO) er å benytte metoder som gjør at nettsiden din dukker raskere opp i søkesider som for eksempel Google, som igjen gir økt trafikk.

Skjermdump av matbloggen til Anders Husa.

Skjermdump av matbloggen til Anders Husa. Jurymedlem Hans-Petter Nygård-Hansen mener Husa har skapt et eksempel til etterfølgelse.

Foto: Skjermdump av fra www.andershusa.com

Nygård-Hansen trekker imidlertid frem matbloggen «Foodie Stories» til Anders Husa, som en av de beste rent teknisk og et forbilde for andre bloggere. I kveld vant han i kategorien årets matblogger.

– Ja, det er gjort veldig bevisst, sier Husa, og legger til at for eksempel størrelsen på bildene skal være store nok til å være «crispy», men små nok til å lastes raskt.

– Det tekniske er ikke viktigst

Nygård-Hansen mener det er en kunst å balansere mellom designet, som kanskje ser bra ut på en stor skjerm, og brukervennlighet på mobil – hvor målet nå er å ha mindre på sidene.

Sophie Elise Isachsen på Vixen Blog Awards 2016

Sophie Elise Isachsen på Vixen Blog Awards 2016.

Foto: Silje Rønning Kampesæter

– Sophie Elise har jo redesignet sidene sine, men jeg syns det fremstår som om den er tilpasset desktop og ikke mobil. Den er treg, sier Nygård-Hansen og legger til at bloggmalen til Blogg.no også fortjener en overhaling.

Sophie Elise Isachsen er nominert i seks kategorier Årets bloggbusiness, Årets gullpenn, Årets livsstilsblogg, Årets sterke mening, Årets blogger og Folkets favoritt.

– Jeg prøver ikke å gjøre det å ha lesere og at folk leser bloggen min, til en teknisk ting. Jeg vil at det skal føles rett for meg. At jeg skal kunne stå inne for alt jeg skriver og kunne forsvare det, sier Isachsen.

Hun er også uenig med Nygård-Hansen om at sidene hennes er trege.

Færre lovbrudd

Nygård-Hansen var i fjor ute med sterk kritikk av bloggmiljøet. Han mente at så mange som 60 til 70 prosent av norske bloggere brøt markedsføringsloven og/eller åndsverkloven når de postet ting på egen blogg og når det legges videre ut på sosiale medier. Han mente flere bør bøtelegges, men der har han snudd.

– Bloggere er jo så mangt nå da, men hvis vi skal generalisere litt så var det i fjor nesten regelen å bryte reglene, mens i år er det unntaket, forteller Nygård-Hansen.

Han sier det fortsatt skjer, men at han velger å tro at det hovedsakelig dreier seg om forglemmelser.

– Det som kanskje fortsatt er litt frustrerende er at det ikke har blitt en bransjenorm på hvilket ord man skal bruke om betalte innlegg. Noen skriver «spons» eller «sponset», noen skriver «reklame» og andre bare «add».

– Også syns jeg det er litt for mange som nesten gjør en bevisst innsats for å gjøre merkingen usynlig, legger Nygård-Hansen til.

Finalistene og vinnerne i Vixen Blog Awards 2016:

ÅRETS MOTEBLOGG

Candid that

The Daily Influencer

Espen Hilton

Lene Orvik

Polliani


ÅRETS BEAUTYBLOGG

Celina Karine (Youtube)

Chioma

Emilie Tømmerberg

Gilmakeup

Transparent by Hesvik/Eide


ÅRETS TRENINGS- OG HELSEBLOGG

Espen Hilton

Fitfocuse

Fitliving

Funkygine

Treningsfrue


ÅRETS INTERIØRBLOGG

Hviit

@inspirasjonsguidennorge

Moseplassen

Stylizimo

Teglsteinsliv


ÅRETS LIVSSTILSBLOGG

Caroline Berg Eriksen

Mamma til Michelle

Pappahjerte

Sophie Elise

Styleconnection


ÅRETS MATBLOGG

Aichas mat

Foodie stories by Anders Husa

Fru Timian

Trines matblogg

Vegetarbloggen


ÅRETS GULLPENN

June Holm

Pappahjerte

Styleconnection

Thea Steen

Sophie Elise


ÅRETS BLOGGBUSINESS

Eirin Kristiansen

Komikerfrue

Mamma til Michelle

Sophie Elise

Styleconnection


ÅRETS STERKE MENING

Anette Marie

Sophie Elise

Stavrum

Styleconnection

Thea Steen


ÅRETS STJERNESKUDD

Espen Hilton

Kona til

The Daily Influencer


ÅRETS BLOGGER

Caroline Berg Eriksen

Mamma til Michelle

Sophie Elise

Styleconnection

Thea Steen


FOLKETS FAVORITT

Her er det opp til leserne å bestemme hvem som vinner.

Komikerfrue

Mamma til Michelle

Pappahjerte

Sophie Elise

Styleconnection

JURYPRIS

Styleconnection

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober