– De mister mange lesere ved å være bakpå teknologisk sett, sier et av jurymedlemmene i Vixen Blog Awards, Hans-Petter Nygård-Hansen til NRK.
Han sier det finnes over en million norske bloggere, men bare et knippe av dem har klart å gjøre det til en inntektskilde.
Dette tror han kunne vært annerledes dersom flere hadde fulgt med litt på teknologifronten.
– Går glipp av masse penger
Den tekniske kvaliteten er et av kriteriene de har lagt vekt på, under kåringen av årets bloggvinnere.
– De aller fleste i dag har trege nettsider, dårlig søkemotoroptimalisering og altfor kreative titler. De går glipp av masse trafikk, altså masse penger, sier Nygård-Hansen.
Søkemotoroptimalisering (SEO) er å benytte metoder som gjør at nettsiden din dukker raskere opp i søkesider som for eksempel Google, som igjen gir økt trafikk.
Nygård-Hansen trekker imidlertid frem matbloggen «Foodie Stories» til Anders Husa, som en av de beste rent teknisk og et forbilde for andre bloggere. I kveld vant han i kategorien årets matblogger.
– Ja, det er gjort veldig bevisst, sier Husa, og legger til at for eksempel størrelsen på bildene skal være store nok til å være «crispy», men små nok til å lastes raskt.
– Det tekniske er ikke viktigst
Nygård-Hansen mener det er en kunst å balansere mellom designet, som kanskje ser bra ut på en stor skjerm, og brukervennlighet på mobil – hvor målet nå er å ha mindre på sidene.
– Sophie Elise har jo redesignet sidene sine, men jeg syns det fremstår som om den er tilpasset desktop og ikke mobil. Den er treg, sier Nygård-Hansen og legger til at bloggmalen til Blogg.no også fortjener en overhaling.
Sophie Elise Isachsen er nominert i seks kategorier Årets bloggbusiness, Årets gullpenn, Årets livsstilsblogg, Årets sterke mening, Årets blogger og Folkets favoritt.
– Jeg prøver ikke å gjøre det å ha lesere og at folk leser bloggen min, til en teknisk ting. Jeg vil at det skal føles rett for meg. At jeg skal kunne stå inne for alt jeg skriver og kunne forsvare det, sier Isachsen.
Hun er også uenig med Nygård-Hansen om at sidene hennes er trege.
Færre lovbrudd
Nygård-Hansen var i fjor ute med sterk kritikk av bloggmiljøet. Han mente at så mange som 60 til 70 prosent av norske bloggere brøt markedsføringsloven og/eller åndsverkloven når de postet ting på egen blogg og når det legges videre ut på sosiale medier. Han mente flere bør bøtelegges, men der har han snudd.
– Bloggere er jo så mangt nå da, men hvis vi skal generalisere litt så var det i fjor nesten regelen å bryte reglene, mens i år er det unntaket, forteller Nygård-Hansen.
Han sier det fortsatt skjer, men at han velger å tro at det hovedsakelig dreier seg om forglemmelser.
– Det som kanskje fortsatt er litt frustrerende er at det ikke har blitt en bransjenorm på hvilket ord man skal bruke om betalte innlegg. Noen skriver «spons» eller «sponset», noen skriver «reklame» og andre bare «add».
– Også syns jeg det er litt for mange som nesten gjør en bevisst innsats for å gjøre merkingen usynlig, legger Nygård-Hansen til.
Finalistene og vinnerne i Vixen Blog Awards 2016:
ÅRETS MOTEBLOGG
ÅRETS BEAUTYBLOGG
ÅRETS TRENINGS- OG HELSEBLOGG
ÅRETS INTERIØRBLOGG
ÅRETS LIVSSTILSBLOGG
ÅRETS MATBLOGG
ÅRETS GULLPENN
ÅRETS BLOGGBUSINESS
ÅRETS STERKE MENING
ÅRETS STJERNESKUDD
ÅRETS BLOGGER
FOLKETS FAVORITT
Her er det opp til leserne å bestemme hvem som vinner.
JURYPRIS