Mobilspillet Pokemon Go har på få dager tatt over verden.
Appen, som bruker såkalt augmented reality (AR) til å la spillerne fange fantasifostre utplassert i den virkelige verden, har allerede rukket å bli en av tidenes mobilsuksesser, skriver Techcrunch.
- Les:
Det til tross for at spillet så langt kun er offisielt lansert i USA, Australia og New Zealand.
Lastet ned over hele verden
Ivrige spillere har nemlig forlengst funnet måter å lure seg rundt de geografiske sperringene i Apple og Googles appbutikker, og i Norge er allerede Pokemon-jakten i full gang.
- Les:
Tall fra analyseselskapet SimilarWeb viser at norske monsterjegere er i godt selskap.
Mandag denne uka gikk Pokémon Go forbi meldingstjenesten Twitter i antall daglige brukere. Nå bruker nærmere seks prosent av amerikanske Android-eiere appen på daglig basis.
Den populære datingappen Tinder måtte på sin side se seg slått allerede forrige uke, da Pokemon skjøt forbi i antall installasjoner på Android-telefoner.
Knuser rekorder på rekordtid
Mindre enn én uke etter at det ble sluppet, kan Pokémon Go trolig allerede kalle seg tidenes mobilspillsuksess.
Candy Crush har lenge har vært regnet som kongen av mobilspill, med 93 millioner daglige brukere på det meste.
Nå viser tall fra analyseselskapet SurveyMonkey at Pokémon Go allerede ser ut til å ha krav på tronen, med over 20 millioner daglige brukere i USA alene.
Et annet analysebyrå, SensorTower, har tall som viser at Pokémon-spillerne bruker mer tid på spillet enn de gjør på Facebook, selv om det fortsatt er milevis igjen til den sosiale kjempens 1,5 milliarder månedelige brukere.
Flere milepæler kan imidlertid være like rundt hjørnet: SurveyMonkey anslår at Pokémon Go vil gå forbi både Snapchat og Google Maps målt i antall daglige brukere i løpet av de neste par dagene.
- Les også: