Hopp til innhold

På én uke har Pokémon Go blitt større enn Twitter

Mobilspillet knuser Candy Crush og feier Tinder av banen.

Pokémon Go

GOTTA CATCH'EM ALL: Pokémon Go tilbyr en «forbedret virkelighet» der spillerens vante omgivelser fylles opp med fantasimonstre. På bildet spiller en kvinne mens hun kjører, noe som ikke anbefales.

Foto: SOPHIA KEMBOWSKI / Afp

Mobilspillet Pokemon Go har på få dager tatt over verden.

Appen, som bruker såkalt augmented reality (AR) til å la spillerne fange fantasifostre utplassert i den virkelige verden, har allerede rukket å bli en av tidenes mobilsuksesser, skriver Techcrunch.

Det til tross for at spillet så langt kun er offisielt lansert i USA, Australia og New Zealand.

Lastet ned over hele verden

Ivrige spillere har nemlig forlengst funnet måter å lure seg rundt de geografiske sperringene i Apple og Googles appbutikker, og i Norge er allerede Pokemon-jakten i full gang.

Tall fra analyseselskapet SimilarWeb viser at norske monsterjegere er i godt selskap.

Mandag denne uka gikk Pokémon Go forbi meldingstjenesten Twitter i antall daglige brukere. Nå bruker nærmere seks prosent av amerikanske Android-eiere appen på daglig basis.

Den populære datingappen Tinder måtte på sin side se seg slått allerede forrige uke, da Pokemon skjøt forbi i antall installasjoner på Android-telefoner.

Knuser rekorder på rekordtid

Mindre enn én uke etter at det ble sluppet, kan Pokémon Go trolig allerede kalle seg tidenes mobilspillsuksess.

Candy Crush har lenge har vært regnet som kongen av mobilspill, med 93 millioner daglige brukere på det meste.

Nå viser tall fra analyseselskapet SurveyMonkey at Pokémon Go allerede ser ut til å ha krav på tronen, med over 20 millioner daglige brukere i USA alene.

Et annet analysebyrå, SensorTower, har tall som viser at Pokémon-spillerne bruker mer tid på spillet enn de gjør på Facebook, selv om det fortsatt er milevis igjen til den sosiale kjempens 1,5 milliarder månedelige brukere.

Flere milepæler kan imidlertid være like rundt hjørnet: SurveyMonkey anslår at Pokémon Go vil gå forbi både Snapchat og Google Maps målt i antall daglige brukere i løpet av de neste par dagene.

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK