Hopp til innhold

Operadirektøren: – Det føles riktig for meg å slutte

Direktør ved den Norske Opera og Ballett, Nils Are Karstad Lysø, slutter i jobben i løpet av sommeren 2017. – Overraskende og uheldig, sier NRKs kulturkommentator.

Nils Are Karstad Lysø

SLUTTER: Nils Are Karstad Lysø fratrer stillingen som direktør ved den Norske Opera og Ballett sommeren 2017.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Jeg har gruet meg til å dele dette til de ansatte, men det er en lettelse nå som katta er ute av sekken, sier Lysø til NRK.

Tidligere i dag sendte den Norske Opera og Ballett ut en pressemelding der det stod at operadirektøren går av.

Lysø ble utnevnt som administrerende direktør i mars 2014. I august i år meddelte han styret at han slutter neste sommer.

Vil tilbake til næringslivet

– Da det daværende styret tok kontakt med meg for tre år siden, traff denne jobben umiddelbart i hjertet. Men nå ønsker å gå tilbake til næringslivet der jeg kom fra, sier Lysø, og legger til:

– Det føles mest riktig for meg.

Lysø forteller at han har grublet på dette siden våren, blant annet fordi han fikk det han så på som spennende tilbud fra næringslivet, som forøvrig ikke er aktuelle nå.

– Overraskende

– Dette er både overraskende og nokså uheldig for Operaen, sier NRKs kulturkommentator Agnes Moxnes.

Agnes Moxnes

UHELDIG: Det sier kulturkommentator i NRK, Agnes Moxnes, om Lysø sin fratredelse.

Foto: NRK

Hun mener at hans bakgrunn som siviløkonom og fra næringslivet betyr at han ikke hadde særlig kulturkompetanse da han tredde inn i stillingen - en av de viktigste stillingene i norsk kulturliv, kaller hun jobben.

Hun stiller da spørsmål om det er riktig å ansette en direktør for en av landets viktigste og mest krevende kulturinstitusjoner - som ikke har kulturkompetanse.

– Jeg tror ikke han har visst hva slags jobb han har gått til, og at han ikke følte seg hjemme der, sier Moxnes, og forteller at institusjonen står i en krevende situasjon nå som de må erstatte både operadirektøren og operasjef Per Boye Hansen.

Følte du at du manglet noe av kulturkompetansen du burde hatt da du begynte?

– Jeg var veldig tydelig på hva jeg kunne og ikke kunne da jeg ble kontaktet av styret, så de visste hva de fikk ved å ansette meg, svarer Lysø.

Fornøyd med samarbeidet

Styremedlem Anne Carine Tanum understreker i pressemeldingen at hun har vært fornøyd med samarbeidet.

– Lysø har håndtert de utfordringene institusjonen står overfor på en meget god måte. Han og styret har samarbeidet svært godt, sier Tanum.

Til NRK forteller Tanum at de respekterer valget til Lysø, og at de er glade for at han sa ifra tidlig slik at de nå har god tid til å finne en etterfølger. Til det har de nedsatt et styreutvalg.

– Nå skal vi konsentrere oss om å finne en ny, god direktør for dette huset, og sørge for at overgangen fra nåværende til ny blir så smidig som mulig, forteller hun.

Tanum sier at utlysningen sannsynligvis vil komme allerede denne uken.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.