Hopp til innhold

Maner til samarbeid

- Det er ikke sånn at vi kjemper mot hverandre, sier festivalsjef ved Olavsfestdagene.

Per Kvistad Uddu

Festivalsjef ved Olavsfestdagene Per Kvistad Uddu maner til samarbeid med Storåsfestivalen.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Sveinung Sundli, Gåte, avskjedskonsert på Blæst i Trondheim, 2005.

Tidligere felespiller i Gåte, nå festivalsjef for Storåsfestivalen, Sveinung Sundli har gått hardt ut med kritikk av Olavsfestdagene.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Les også: Refser Olavsfestdagene

Les også: Kamp om knutepunktstatus

Les også: Vurderer å anmelde Storåsfestivalen

Vært på festival? Send oss dine festivalbilder!

Hvor er festivalene? Finn dem på vårt festivalkart!

ALT OM SOMMERENS FESTIVALER!

I gårsdagens utgave av Adresseavisen gikk Sveinung Sundli i Storåsfestivalen til angrep på Olavsfestdagene , og refset de for sin bruk av penger.

Sundli er rett og slett skuffa over hvordan Olavsfestdagene utnytter millionstøtten fra det offentlige. Han mener Olavsfestdagene er gammeldags og at Storåsfestivalen heller burde fått noe av disse pengene.

- Skeiv fordeling

Festivalkveld

Årets utgave av Olavsfestdagene arrangeres fra 26. juli til 5. august.

Foto: NRK

- Jeg mener vel det er en nokså skeiv fordeling av de midlene som brukes. Og at Storåsfestivalen er flinkere til å bruke de små pengene vi har. Så man kunne fått Trøndelag mer på kartet og skapt flere positive kulturopplevelser for menneskene som bor her. Og dette kunne gjort oss til en større spydspiss i Norge og Skandinavia – hvis man bare flyttet en bitte liten del av den potten de får, over til oss.

Men festivalsjef Per Kvistad Uddu mener Olavsfestdagene ikke er gammeldags og dårlig på å utnytte den offentlige støtten.

- Feil strategi

- Nei, tvert i mot. Sundli velger en helt feil strategi når det gjelder å jobbe for statsstøtte og knutepunktstatus. Han bør konsentrere seg om å vise og dokumentere at Storåsfestivalen er Norges beste rockefestival, sier Per Kvistad Uddu til NRK. 

Festivaldeltakere på fjorårets Storåsfestival koser med kald øl i stampen.

Årets Storåsfestival arrangeres fra 26. til 28. juli.

Foto: NRK

- Han konkurrerer med Quart, Hove, Øya og Norwegian Wood. Han konkurrerer ikke med Norges klart ledende kirke- og kulturfestival – Olavsfestdagene, som etter 40 år klarte å få knutepunktstatus.

- Kriteriene for det holder vi på å revidere nå. Men det er ikke sånn at vi kjemper mot hverandre. Det er viktig å få frem egne kvaliteter. Det må de gjøre, istedenfor å komme med kritikk av Olavsfestdagene.

- Når det er sagt må jeg også få føye til at vi produserer dobbelt så mange konserter som Festspillene i Bergen, for en tredjedel av den offentlig støtten de får. Og det er et relevant sammenlikningsgrunnlag for en klassisk kirke- og kulturfestival, og ikke med en rockefestival.

Vil ha debatt om fordeling

Olavsfestdagene får til sammen åtte millioner i offentlig støtte. Fem av disse millionene er fra staten som knutepunktfestival. Sundli sier han ikke har noe ønske om at Olavsfestdagene skal miste sin støtte, men vil ha en debatt om fordeling av offentlige midler til kultur.

- Og det jeg ser er at det er synd at vi som har muligheten til å "slå", ikke får en større del av potten. Hvilken type offentlig støtte det kommer fra er egentlig det samme, men det handler om hva man kan tilby publikum og hvordan man kan eksponere Trøndelag.

Kvistad Uddu mener imidlertid at Olavsfestdagene og Storåsfestivalen ikke konkurrerer om de samme pengene.

- De bør endre strategi

- Men det vi kan fortsette med, er å støtte Storås og jeg tror de også bør endre strategi og støtte Olavsfestdagene, og jeg er glad for det Sundli sier her, som virker mer modent enn det som kom fram i Adresseavisa, sier Kvistad Uddu.

- Men det viktigste er at Storås må regne med å jobbe i veldig mange år, veldig hardt, og ha veldig god kvalitet på sin festival. Og da vil de etter hvert sannsynligvis bli Norges fremste rockefestival, og da vil de også bedre kunne jobbe for at de norske rockefestivalene får en større del av festivalpotten. 

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters