Hopp til innhold

Refser Olavsfestdagene

- Vi får mer ut av pengene, sier sjef for Storåsfestivalen Sveinung Sundli.

Festivalkveld

Olavsfestdagene i Trondheim får for lite ut av pengene de mottar i støtte, mener Sveinung Sundli.

Foto: NRK

Sveinung Sundli, Gåte, avskjedskonsert på Blæst i Trondheim, 2005.

Sveinung Sundli, her med Gåte under bandets avskjedskonsert på Blæst i Trondheim i 2005.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Les også: Kamp om knutepunktstatus

Les også: Vurderer å anmelde Storåsfestivalen

Les også: Nidarosbispen går nye veger

Hvor er festivalene? Finn dem på vårt festivalkart!

Vært på Festival? Send oss dine festivalbilder!

ALT OM SOMMERENS FESTIVALER!

Den tidligere Gåte-musikeren er en av de drivende kreftene bak Storåsfestivalen noen mil sør for Trondheim. Festivalen starter samtidig som Olavsfestdagene i Trondheim – 26. juli.

Festivalene har nokså ulik profil, men likevel mener Sundli at Storåsfestivalen får mer ut av pengene enn Olavsfestdagene.

- Skuffende

Storåsfestivalen

Storåsfestivalen - her fra 2005 - ble for første gang arrangert i juli 2004. Festivalgründer Sveinung Sundli fikk med seg den lille bygda Storås på dugnad, og nesten 6000 mennesker besøkte festivalnykommeren. Etterpå har besøkstallene bare steget.

Foto: Mari Wedø / NRK

- Det er skuffende at Olavsfestdagene, som mottar så mye penger, skaper så lite. Jeg er fullstendig klar over at det skal være en kirkefestival som skal spre et godt budskap kombinert med å gi kunstnere innen mange sjanger nye muligheter, men jeg mener det bør stilles spørsmål om det er Olavsfestdagene som skal ha alle pengene, sier Sundli til Adresseavisen. Han mener at Storås bør bli såkalt knutepunktfestival.

- Ja, satt på spissen så har vi mer livets rett enn Olavsfestdagene. Vi vil ikke at festivalen i Trondheim skal forsvinne, men det er vi som får mest ut av pengene. Vi går inn i vårt fjerde år og har bevist at det er mulig å gå med overskudd selv med små midler, samtidig som vi er villig til fortsatt å investere og skape nytt.

- Vi kan vise til latterlig lave lønnskostnader. Det er veldig få i staben rundt Storås som ville ha stemt Frp, men vi er den institusjonen i kulturnæringen som ville hatt mest ut av partiets kulturpolitikk. Vi betaler mer i skatt og avgifter enn vi mottar i støtte. I tillegg nyter dalføret godt av festivalen.

- Idioti å skape tvist

Sundli sier imidlertid at han ser at denne kritikken muligens kan være å skyte seg selv i foten. Men langer likevel ut.

- Det er idioti å skape en tvist mellom oss og Olavsfestdagene. Men vi mener vi kan lage festival for de unge, noe Olavsfestdagene ikke kan. Men vi kunne vært Trøndelags store festivalspydspiss i Skandinavia, men vi har ennå ikke aktører som er villige til å ta det store løftet med oss, sier Sundli.

- Olavsfestdagene ligger på etterskudd i forhold til markedene, og vil Trøndelag og Trondheim fortsatt satse på folk over 50 år med altfor mye spenn, så vil det være å skyte seg enda mer i foten. Da er også det markedet borte om ikke altfor mange år, forteller Sveinung Sundli til Adresseavisen.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober