Annethvert år møtes designere på en av verdens viktigste møbelmesser. Da designuken i Milano 2020 ble avlyst på grunn den pågående koronapandemien, mistet mange designere sitt viktigste internasjonale utstillingsvindu.
Men alt arbeidet med den norske utstillingen «Norwegian Presence» var ikke forgjeves for Design og arkitektur Norge (DOGA).
Det nøye utvalgte designet ble i stedet presentert på Instagram (se faktaboks). «Utstillingen» på sosiale medier har vakt oppsikt internasjonalt, og er omtalt av blant andre BBC, Forbes og designmagasinet Wallpaper.
– «Norwegian Presence» er alltid et høydepunkt på designindustriens viktigste årlige forum, skriver forretningsmagasinet Forbes, i en sak om den digitale utstillingen.
– Moderne norsk design har alltid hatt en underliggende fokus på innovasjon og bærekraft, skriver designmagasinet Wallpaper i sin omtale.
Den røde tråden i årets utstilling av norsk design er nettopp bærekraft og oppfinnsomhet med lokalt materialbruk og det har vakt oppsikt at bildene fra utstillingen er tatt i Edvard Munchs eget studio på Ekely.
Her er 13 eksempler på design som er Norges «ansikt» utad nå:
Stolen «Papirstein»
- Design: Poppy Lawman
- Materiale: Papir fra Hellefoss Paper
Denne stolen er laget av papirmasse. Fremstilt av gran og naturlige farger av nyperoser fra skogene rundt Oslo.
Designeren utforsker ideen om en sirkulær tilnærming til møbelproduksjon – materialet er både resirkulerbart, nedbrytbart og fornybart.
Tekstilene «Frozen»
- Design: Plesner Patterns
- Materialer: Trykket på GOTS-sertifisert bomull og resirkulert polyester med vannbasert Greenguard Gold-sertifisert lateksblekk.
Mønstrene i denne serien er laget med mose, blekk og plastilin før de ble digitalisert. Ved bruk av digitaltrykk kan designet enkelt produseres i små mengder slik at svinn unngås. I motsetning til tradisjonell innfarging brukes også minimalt med vann i prosessen.
Kiki Plesner er en tekstil- og overflatekunstner som designer stoffer og tapeter. Denne kolleksjonen er vevd av Innvik på Stryn, norsk leverandør av møbelstoffer.
Armstolen «Bambi 57/3»
- Design: Sigurd Resell på tegnekontoret Rastad & Relling
- Produsent: Fjordfiesta
- Materialer: Eik eller valnøtt, og lær.
Bambi-stolen ble først designet i 1955, og er en klassiker i norsk møbelhistorie.
Sigurd Resell fikk ansvaret om å utforme en stolserie som med sine tynne ben og delikate utforming lignet den populære Disney-figuren Bambi på isen.
Bambi-serien fikk stor suksess både i Norge og utlandet gjennom 50- og 60-årene og har blitt et samleobjekter. Designet er skulpturelt og klassisk, og stolen er blant de produktene som satte i gang Scandinavian Design-bevegelsen.
2017 ble stolen relansert i samarbeid med Utopia Workshop og Rastad & Relling. Dette er årets modell av Bambi modell 57.
Sittegruppen «Aaltobelli»
- Design: Philip von Hase
- Materialer: Lønn, valnøtt og lær.
Denne sammenleggbare sittegruppen med bord og seks tripod-krakker ble opprinnelig laget til teaterforestillingen «Footnote Number 12» av Spreafico Eckly & Theatre Replacement i fjor.
Bordplaten kan rulles sammen, de to bukkene foldes inn, krakkene slås sammen, og legges i en lærkoffert som er 20 x 200 cm. Vekt: 20 kg.
Benker i «Munch-kolleksjonen»
- Design: Andreas Engesvik og Jonas Ravlo Stokke
- Produsent: Vestre
Den røde benken i metallnetting og den lyse benken med rygg bak på bildet, er to av de mange variantene folk kan sitte på i det nye Munchmuseet.
De to designerne studerte Munch mens de tegnet møblene, blant annet for å finne de riktige fargene på stolene og benkene.
Familiebedriften Vestre lager bærekraftige utemøbler av norske og svenske materialer. Produksjonen er basert på 100 % fornybar energi.
Kjøkkenmoduler fra Hamran
- Design: Hamran
- Materialer: Norsk eik
Her er benkene i det nye modulbaserte kjøkkenet til Hamran snekkerverksted. Kjøkkenmøblementet er laget av eik, en hard tresort som har lang varighet. Benkeplatene av norsk stein er laget av Lundhs Real Stone i Larvik.
Familiebedriften har laget møbler og kjøkken her i Norge siden 1930.
De stiller også ut stoler og bord i serien «Under», som er laget av lokalt høstet eik i Vest-Agder. Disse møblene er designet spesielt for restauranten i en bygning som vipper ned i sjøen fra et skjær på Lindesnes, tegnet av Snøhetta.
Bordet «Pedestal»
- Design: Vilde Hagelund
- Materiale: Såpevasket bjørk
Dette bordet er laget av ett stykke tre, maskinskåret og så finpusset for hånd. Det er en del av et 60 dager langt prosjekt, hvor designeren har utforsket bjørk som materiale, med ett nytt objekt hver dag.
«Objectum» var masteren til Vilde Hagelund i produktdesign, og har gitt henne statlig designstipend og den norske designprisen for beste nykommer i 2020.
Krakk i serien «Aluminium & Stone»
- Design: Ali Gallefoss
- Materialer: Norsk aluminium og stein
Denne lille benken er laget av flytende aluminium som er helt over stein. En uforutsigbar prosess hvor materialenes styrker og svakheter har blitt utforsket. Inspirasjonen har vært norsk natur og eventyrskikkelser.
Steinen er rester og avkapp fra Lundhs Real Stone. Aluminiumen er gjenbrukt skrapmetall.
Puter fra «Gudrun»
- Design: Rikke and Torkel Bye-Sondresen
- Tekstil: Innvik
- Materialer: Bærekraftig ull
Disse putene er den første kolleksjonen til det nystartede familieforetaket. De samarbeider med et tradisjonsrikt veveri på Stryn, som har samme fokus på miljøvennlige og resirkulerbare produkter.
Krakken «Skala» og dagsengen «Lulle»
- Design: Nils Stensrud
- Møbelsnekker: Jörg Siegfried Schauer
- Materialer: Massiv bjørk og ull
Disse to produktene er de første i en serie designeren kaller «Variasjoner i bjørk», hvor han utforsker hvordan tre kan sammenføyes. Nils Stensrud vil vise fram bjørketreets kvaliteter, og hvordan dette materialet er en både lokal og bærekraftig ressurs.
Krakken er også tenkt brukt som sidebord og trappestol. Dagsengen har polstring av brukte ulltepper og er trukket med ullstoff. Begge møblene er sammenføyd med lim og treplugger og behandlet med matt hardvoksolje.
Hyllen «Korpus»
- Design: Andreas Bergsaker
- Materiale: Gjenbrukt aluminium
Denne veggmonterte hyllen er laget av ett ark resirkulert aluminium. Metallet er kuttet med laser og hamret til denne formen for hånd. Sporene etter arbeidet er tydelige.
Prosessen krever ikke sveising, så designeren har laget det han ønsket – det har blitt et produksjonsvennlig og resirkulerbart produkt.
Interiøret «Essence» og «Epilogue»
- Design: Vera & Kyte. Thomas Jenkins og Sverre Uhnger
- Produsent: Lundhs Real Stone
- Materialer: Norsk stein
Steinen i disse to kolleksjonene er Larvikitt og Anortositt. De er dannet av naturen for flere hundre millioner av år siden og finnes kun i Norge.
Seriene av interiørdesign er laget at stein som har blitt til overs etter annen produksjon. De består av en samling av brett, vaser og andre bruksting.
Stablestolen «S-1500»
- Design: Bendt Winge, redesignet av Snøhetta
- Produsent: Nordic Comfort Products (NPC)
- Materialer: Resirkulert plast fra fiskeindustrien og norsk stål
Stolen er et redesign av den klassiske stablestolen fra 1970. Den er skapt av Bendt Winge, en av de første norske interiørarkitektene som tegnet for møbelindustrien. Den såkalte «R-serien» ble en stor suksess den gang da.
Her er den fornyet, laget av fiskeoppdrettets avfall av nett, tau og rør. Når delene blir slitt, kan materialet brukes på nytt.