NRK Meny
Normal

Norgeshistoriens største filmproduksjon starter mandag

Over 80 filmfolk fra norsk filmbransje skal være med på produksjonen av «Snømannen».

Snømannen

STARTER PRODUKSJON: På mandag starter produksjonen av filmen «Snømannen» i Oslo, med Michael Fassbender i hovedrollen som Harry Hole. Det blir den største utenlandske filmproduksjonen som finner sted i Norge.

Foto: Neil Hall/Aschehoug forlag / Reuters

På mandag starter produksjonen av filmen «Snømannen» i Oslo, basert på Jo Nesbøs bok med samme navn. Den vil da bli den største filmproduksjonen vi har hatt i Norge noen gang.

Truls Kontny

– DET STØRSTE: Filmkommisjonær Truls Kontny er helt klar på at produksjonen av «Snømannen» er den største vi har hatt i Norge.

Foto: NFI
Tomas Alfredson

REGI: Svenske Tomas Alfredsson skal regissere «Snømannen».

Foto: Anette Torjusen / NRK

– Dette er helt klart det største vi har hatt her i Norge noen gang, sier filmkommisjonær Truls Kontny.

Filmstudioet Universal står bak filmen, med svenske Tomas Alfredsson i regissørstolen og Michael Fassbender, Rebecca Ferguson og Charlotte Gainsbourg i de største rollene.

Forbundsleder i Norsk Filmforbund, Sverre Pedersen, sier at antallet personer som skal jobbe i produksjonen på denne filmen er tredobbelt som er vanlig på en norsk spillefilm.

– Det er ca. 80 norske som skal jobbe på produksjonen, og rundt 40 utenlandske, sier han.

– Spennende å være med

Sverre Pedersen

– SPENNENDE: Forbundsleder i Norsk Filmforbund, Sverre Pedersen, sier at rundt 80 nordmenn skal jobbe i produksjonen av «Snømannen».

Foto: NRK

– Et vanlig norsk filmcrew er på rundt 40 personer, og her snakker vi om rundt 120, så det er jo en dimensjonering som er veldig forskjellig fra hva vi er vant til, sier Pedersen.

– Omtrent alle fagsjefene er utenlandske, mens alle i crewet rundt den enkelte fagsjefen er norske. Blant disse er det mange norske fagsjefer som har gått ned et hakk fordi de syns det er så spennende å være med på denne produksjonen, sier han.

Dette betyr for eksempel at en som til daglig jobber som sjef for foto i norske filmer, her vil jobbe med b-foto eller som kameraassistent eller operatør. Dette gjelder også innen lyd- og kostymearbeid. Det er ifølge Pedersen er helt vanlig i en slik produksjon.

– Det er helt naturlig at når noen som aldri har produsert i Norge før, vil på grunn av trygghetsmessige grunner ta med sine egne fagsjefer til produksjonen, sier han.

Første insentivfilmen

«The Snowman» er den første utenlandske filmproduksjonen som tar i bruk regjeringens nye filminsentivordning. Det er Pedersen svært fornøyd med.

– Vi er kjempeglade for at vi nå har den første insentivinnrettede filmen i gang i Norge. Filmforbundet har jobbet med å få en insentivordning i tolv år og har hatt et stort engasjement rundt dette, sier han.

– Vi tror at dette vil bli en veldig flott film og et veldig godt utstillingsvindu for å få utenlandske filmer til Norge som vil benytte seg av insentivordningen og et veldig kvalifisert norsk crew.

Kulturstrøm

  • Skryt til «Mission Impossible»

    Den nye «Mission Impossible»-filmen, som delvis er spelt inn i Noreg, får skryt av internasjonal presse. Det skriv VG. Rolling Stone Magazine, Los Angeles Times og Entertainment Weekly er blant dei som rosar filmen. Scena der Tom Cruise heng og dinglar utfor Preikestolen får mykje merksemd. Men Noreg er ikkje nemnt i filmen; fjellplatået er lagt til India.

    MISSION: IMPOSSIBLE - FALLOUT
    Foto: Paramount Pictures
  • Spillerom direkte frå Moldejazz

    Spillerom, NRK P2 sitt musikkprogram, sender live frå Moldejazz denne veka. I dag byr dei på live musikk og fuglekikking med hovudartisten Maria Schneider.

    Vi sender direkte fra Alexandraparken i Molde, der Moldejazz er i full gang. Programleder Tine Skolmen får besøk av aktuelle gjester og festivalmusikere på scenen. Dagens liveband: Ensemble Eliassen.
  • Ny studie om kvinner i film

    Mannlege kritikarar er meir skeptiske til filmar med kvinner i, enn kva kvinnelege kritikarar er, skriv The New York Times. Det viser ein ny studie frå San Diego State University. Studien tar for seg kritikkar publisert på nettstaden Rotten tomatoes. Forskarane finn at kvinnelege kritikarar i gjennomsnitt gir filmar med kvinner i ei vurdering på 74 prosent, medan dei mannlege kritikarane gir 62 prosent i gjennomsnitt til dei same filmane(stjerner og terningkast er gjort om til prosent i studien).