Nordmenn bruker mest penger på strømming

Nordmenn legger igjen mye mer penger på strømming av musikk, TV og film enn sine nordiske kolleger.

Streaming

DIGITALE KRONER: 36 prosent av nordmennene som bruker strømmetjenestene, er betalende kunder.

Foto: Scanpix / Montasje
Oddvin Aune
Journalist

For første gang er det laget en stor, nordisk kartlegging av befolkningens strømmingvaner. Den bekrefter at Norden ligger helt i tet i digitaliseringen av musikkmarkedet.

– Vi har nå omsider klare tall på at 8 millioner mennesker i Norden strømmer musikk og totalt 13.8 millioner bruker internett til musikkbruk, sier kommunikasjonssjef Willy Martinsen i Tono til NRK.

Norden på nett

Dette betyr at 8 av 10 innbyggere i Norden bruker nettet til å høre musikk.

– I ingen andre land eller områder i verden har folk omfavnet strømming mer enn i Norden. Den internasjonale musikkbransjen ser til det nordiske strømmingfenomenet og skjønner ikke helt hva som foregår. I Tyskland er fortsatt 85 prosent av inntektene av innspilt musikk fra salg av CD-er, sier han.

Spotify alene har 7 millioner brukere i de fire nordiske landene. Dette utgjør en meget stor andel av de totalt 40 millioner på verdensbasis som bruker strømmetjenesten.

Nordmenn betaler mest

36 prosent av nordmennene som bruker strømmetjenestene, er betalende kunder. Denne andelen for Norden sett under ett er på 20 prosent. I Finland betaler bare 13 prosent for seg.

Undersøkelsen viser nemlig også at ingen i Norden legger igjen mer penger på strømming av musikk, film og TV-serier (Netflix, HBO Nordic, Viaplay) enn nordmenn.

Tabellen under viser hvor mange norske kroner som ifølge undersøkelsen legges igjen på strømmetjenestene.

Så mye bruker vi på strømmetjenester

Land

Penger brukt på musikk

Penger brukt på film/TV

Totalt kr brukt på strømming

Norge

219

260

479

Sverige

201

183

384

Danmark

94

137

231

Finland

83

125

208

Alle tall er per bruker per måned, regnet om til NOK.

– Når vi snakker om musikk, må vi se det i sammenheng med nasjonens økonomi. Nordmenn opplever ingen finanskrise i motsetning til resten av Europa. Derfor er nordmenns villighet til å betale for musikkopplevelser, enten det er streaming, konserter eller fysisk musikk, sier Martinsen.

Undersøkelsen ble gjennomført I Norge, Sverige, Danmark og Finland i juni 2014. Den er gjennomført som en onlineundersøkelse rettet mot internettbrukere i alderen 15 til 65 med mer enn 4000 respondenter totalt (1000 per land). Bak undersøkelsen står de tre nordiske forvaltningsorganisasjonene for musikkskapere, som i 2013 dannet alliansen Polaris Nordic