Nasjonalmuseet-arkitekten raser mot Statsbygg: – Så stygt at jeg hadde skammet meg

Arkitekten bak det nye Nasjonalmuseet vurderer å droppe åpningen av museet. Han er misfornøyd med materialet Statsbygg nå vurderer å bruke til glassfasaden.

Nasjonalmuseet

Glassfasaden på det nye Nasjonalmuseet skal lyse opp byen på kveldstid, men nå er det usikkert hvilket materiale som vil bli brukt.

Foto: Statsbygg

– De tenker kun på penger og ikke kvalitet. Det kommer ikke til å bli fint og det er ikke dette det norske folket ble lovet, sier den tyske arkitekten Klaus Schuwerk til NRK.

Klaus Schuwerk

Arkitekten Klaus Schuwerk er sur på Statsbygg. Han mener de tenker kun på penger og ikke kvalitet når de nå bygger det nye Nasjonalmuseet.

Foto: NRK

Glassfasaden til det nye Nasjonalmuseet, også kalt Alabasthallen, er et utstillingslokale på 2700 kvadratmeter. Det var ment at glassfasaden skulle lyse opp byen på kveldstid.

Den opprinnelige planen var at glassfasaden skulle bygges i mineralglasstypen alabast, men allerede i 2014 ble det klart at materialet viste seg å være for skjørt.

Vil ha resirkulert glass

Arkitektkontoret Kleihues + Schuwerk anbefaler at man bruker et nytt materiale av resirkulert glass. Men tester har vist at også det ikke vil holde og kan sprekke opp.

Statsbygg vurderer nå å bruke munnblåst glass, eller glass som er printet på.

– Er du ikke redd for å bruke det resirkulerte glassmaterialet, etter at testene viste at det sprakk?

– Nei. Vi vet nå hva som skjedde da glasset sprakk. Det var et altfor stort luftgap i kombinasjon med at glasset var lite fleksibelt. Så når glasset ble varmt, ble det bøyd på utsiden, og det var grunnen til at det sprakk. Med redusert luftrom vil det bøye mye mindre, konstaterer Schuwerk.

– Tror dette blir like fint

Statsbygg forstår at arkitekten er skuffet. Prosjektdirektør i Statsbygg mener de jobber så godt de kan med gode løsninger – også løsninger fra arkitekten bak Nasjonalmuseet.

Prosjektdirektør Steinar Støre
Foto: Tore Linvollen / NRk

– Vi tror dette blir like fint og det samme uttrykket vil bli skapt selv om man ikke nødvendigvis bruker resirkulert glass, sier prosjektdirektør i Statsbygg, Steinar Støre, til NRK.

Støre avviser at penger er årsaken til at Statsbygg ikke vil bruke det materialet som Schuwerk anbefaler.

– Penger er viktig, men vi er ikke trygge på at løsningen med det resirkulerte glasset vil vare og heller ikke hvor mye det vil koste å vedlikeholde, sier Støre.

– Hadde skammet meg

Klaus Schuwerk sier han vurderer å droppe åpningsseremonien til museet dersom Statsbygg velger å gå for en annen løsning.

– Jeg vet ikke om jeg klarer det. Det hadde blitt så stygt at jeg hadde skammet meg, avslutter arkitekten.

Alabashallen Nasjonalmuseet

Slik er det tenkt at den såkalte Alabasthallen skal se ut.

Foto: Statsbygg

Kulturstrøm

  • Jan Kristoffer Dale får nok en pris

    Dale får Aust-Agders kulturstipend 2018 på 50.000 kroner for novellesamlingen «Arbeidsnever», skriver Kolon forlag i en pressemelding. Dale har mottatt flere priser og utmerkelser for debutboken fra 2016, blant annet Tarjei Vesaas' debutantpris. Den handler om mennesker som faller utenfor samfunnet, og for eksempel ikke får fast jobb, sliter på skolen eller ikke klarer å komme seg inn på boligmarkedet. Et tydelig fortellertalent, mente NRKs bokanmelder.

    Jan Kristoffer Dale
    Foto: Kjersti Sletteskog
  • – Å lese gir innsikt

    Du er en dårlig politiker dersom du ikke leser bøker, mener kulturminister Trine Skei Grande. – Det å være politiker er å forstå at folk lever ulike liv, og har ulike opplevelser. Det å lese bøker gir stor innsikt, sier Trine Skei Grande til programleder Hans Olav Brenner i bokshowet Brenner live. Det møter hun forfatteren Reidar Müller som har skrevet boken «Skogens historie», og Mona Høvring som har gitt ut romanen «Fordi Venus passerte en alpefiol den dagen jeg blei født» – om to søstre som skal tilbringe vinteren i en norsk fjellbygd.

    Mona Høvring, Trins Skei Grande og Reidar Müller
  • Mangler midler til utsmykking

    Et drøyt år før åpningen av det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen i Oslo, finnes det ingen planer for utsmykkingen av blant annet utearealene, skriver Klassekampen. Det 55.000 kvadratmeter store bygget blir norgeshistoriens dyreste, med en prislapp på 6 milliarder kroner. Normalt settes inntil 1,5 prosent av byggets totalkostnad til utsmykking. Men fordi Finansdepartementet sa nei til det samarbeid mellom museet og Koro, eller Kunst i offentlige rom, kan museet ha gått glipp av 90 millioner kroner til utsmykking.

    Visning Nasjonalmuseet på Vestbanen
    Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

Flere kulturnyheter