Hopp til innhold

Museumsdirektør: – Nasjonalmuseet kan sitte igjen med svarteper

Museumsdirektører i inn- og utland er svært kritiske til samarbeidsavtalen mellom Fredriksen-søstrene og Nasjonalmuseet. De mener museet kan stå igjen som den store taperen.

Fredriksen-søstrene, Nasjonalsmuseets Karin Hindsbo og Stina Högkvist

KAN TAPE: Museumsdirektører mener Nasjonalmuseet kan tape på gigantavtalen de har inngått med familien Fredriksen. F.v. Cecilie Fredriksen, samlingsdirektør i Nasjonalmuseet, Stina Högkvist, direktør i Nasjonalmuseet, Karin Hindsbo og Kathrine Fredriksen.

Foto: Morten Qvale / Nasjonalmuseet

Onsdag forrige uke ble det kjent at Nasjonalmuseet har inngått en avtale med tvillingsøstrene Cecilie og Kathrine Fredriksen verdt flere hundre millioner kroner.

Avtalen innebærer blant annet at Nasjonalmuseet får låne tvillingenes eksklusive samling av moderne internasjonal kunst. Nasjonalmuseet skal i fellesskap med rederarvingene utvide samlingen, som søstrene skal eie, og museet skal forvalte.

– Samlingen deponeres hos museet så lenge samarbeidet pågår. I første omgang er det signert en tiårig avtale, men partene er enige om at ambisjonene for samarbeidet er langsiktige, skriver Cecilie og Kathrine Fredriksen til NRK.

Flere i museumsmiljøet mener imidlertid avtalen utgjør en stor risiko for museet.

– Kan sitte igjen med svarteper

I kontrakten mellom Fredriksen-søstrene og Nasjonalmuseet står det at inntil fire representanter fra Fredriksen-selskapet og inntil fire representanter fra Nasjonalmuseet skal bestemme hva som skal kjøpes.

– Vi er begge to medlemmer av komiteen som velger ut kunsten som skal kjøpes, skriver søstrene til NRK.

gunnar Kvaran

– VANSKELIG: Det er vanskelig å forstå at Nasjonalmuseet bidrar til en kunstsamling de ikke skal eie, sier direktør ved Astrup Fearnley-museet Gunnar B. Kvaran.

Foto: Astrup Fearnley

Direktør ved Astrup Fearnley-museet Gunnar B. Kvaran reagerer på avtalen.

Kvaran mener at mens tvillingene vil få økt verdi på sin kunst fordi den blir stilt ut på et prestisjefylt museum, vil Nasjonalmuseet kunne stå tomhendt tilbake når utlånsperioden er over.

– Det er rart at kuratoren og konservatoren ved museet skal bruke sin tid på å hjelpe private samlere med å bygge opp sine samlinger. Spesielt når de ikke får noe igjen. De får ingen av disse verkene inkludert i sin samling. På sikt kan de sitte igjen med svarteper, sier Kvaran.

– Fare for at museet kan tape spillet

ERLEND HØYERSTEN

ARMLENGDES AVSTAND: Erlend Høyersten, direktør for kunstmuseet Aros i Århus, mener avtalen har lagt opp til for tett relasjon mellom museet og Fredriksen-søstrene.

Foto: Jørgen Eide / NRK

Kvaren får støtte av Erlend Høyersten, direktør for Aros kunstmuseum i Århus. Han mener Nasjonalmuseet nå bryter et viktig prinsipp, om at det skal være en armlengdes avstand mellom investorer og fagpersoner.

– I denne sammenheng blir det en veldig tett relasjon mellom kapitalsterke investorer og museets utviklings- og innholdsprofil, sier Høyersten.

Høyersten mener også det kan oppstå problemer dersom man bruker mye ressurser og prioriterer noe som er midlertidig, og at man dermed kan tape andre åpenbare muligheter og satsinger.

– Nå får fremtiden vise, men det er alltid en fare når man spiller et sånt spill at man kan tape spillet, sier Høyersten.

Fredriksen-søstrene vil ikke kommentere utsagnene fra museumsdirektørene.

Les også:

Karin Hindsbo

POSITIV: Karin Hindsbo mener at samarbeidet med Fredriksen-søstrene vil gi museet et løft. Hun påpeker at samarbeidet kun er et av mange satsinger som museet har fremover.

Foto: Dag Fosse

– Samling i verdensklasse

Direktør ved Nasjonalmuseet, Karin Hindsbo mener tvert imot at Nasjonalmuseet vil vinne på samarbeidet med søstrene.

– For det første får vi en samling i verdensklasse med verker vi ellers ikke hadde fått tilgang til. Samarbeidet innebærer at vi skal gjennomføre utstillinger i det nye museet som skal stå ferdig i 2020, i tillegg til at samarbeidet inkluderer et forskningsprogram, sier Hindsbo.

Kunstner Vebjørn Sand støtter Hindsbo, og mener at samarbeidet er en gullgruve for fellesskapet.
– Vi skal være takknemlige for at de som har mye kapital, er kunst- og kulturinteressert og at de vil dele kunsten med allmennheten. Det er nettopp samarbeid som dette som har formet de store samlingene i Norge og i utlandet, sier Sand.

Trine Skei Grande

Kulturminister (V) Trine Skei Grande mener kuratorer må bestemme, ikke samlere.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

Kulturminister Trine Skei Grande (V) er generelt positiv til samarbeid mellom det offentlige og private, og mener det er fint at allmuen får tilgang til kunst de ellers ikke ville fått.

Men hun påpeker:

– Det er viktig at museet beholder fagligheten sin, at det er kuratorer som bestemmer og ikke samlere, sier Skei Grande.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters