«Mammon» er millionbutikk for NRK

Salgsinntekten hittil er den dobbelte av NRK Dramas samlede salg de fem siste årene. Nå skal også britiske og tyske seere få oppleve krimserien.

Krimthrilleren «Mammon»

Jon Øigarden og Lena Kristin Ellingsen i «Mammon». Serien får nå potensielt mangedoblet sitt seertall etter å ha blitt solgt til blant annet Storbritannia og Tyskland.

Foto: NRK

Rettigheten til å vise sesong én av den norske thrilleren ble nylig solgt til Storbritannia, Tyskland, Sveits, Østerrike, Belgia, Nederland og Luxembourg.

I Storbritannia har Channel 4, øyrikets nest største tv-kanal, kjøpt den NRK-produserte serien.

Ivar Køhn

NRKs dramasjef Ivar Køhn er glad og stolt over at utlandet omfavner «Mammon».

Foto: Ole Kaland / NRK
Vegard Stenberg Eriksen

«Mammon»-produsent og -skaper Vegard Stenberg Eriksen er fornøyd med at serien han skapte sammen med broren Gjermund bringer inn millioner til NRK.

Foto: Hege Fagerheim / NRK

– Det viser at norsk drama er inne i en god flyt, med «Lilyhammer», «Dag» og nå også «Mammon», sier NRKs dramasjef Ivar Køhn.

«Mammon» håver inn mammon

Samlet verdi av salgene er 6,5 millioner kroner.

Beløpet er dobbelt så stort som summen av alle NRK Dramas salg til utlandet siden 2008.

Retten til å vise serien er allerede solgt til alle de nordiske landene.

– Dette er til smør på brødskiva til NRK. Det gir oss penger til å lage flere kvalitetsserier. En slik sirkel er veldig fin, sier «Mammon»-produsent Vegard Stenberg Eriksen.

Distribusjonsselskapene Beta Film og Lumiere Publishing NV har stått for avtalene på vegne av NRK. Selskapet NordicWorld har dratt rundt på tv-messer og presentert serien.

– Prosessen med å selge serien startet i april i 2013. NordicWorld har solgt en visningsrett. Det betyr at serien vil bli vist på kanalene som har kjøpt den. Man kjøper ikke en serie for ikke å vise den, sier dramasjef Køhn.

Vil ikke endre lyden

Thrilleren har samlet svært mange foran fjernsynsapparatene i vinter. Episode én ble sett av 997.000 nordmenn, mens episode to hadde 918.000 seere.

Serien mottok gode anmeldelser, men fikk mye kritikk på Twitter for blant annet lav kvalitet på lyden, særlig i dialogsekvenser.

– Vil dere gjøre noe med lyden før dere sender serien utenlands?

– Nei. Serien blir tekstet hvis den sendes på originalspråket. Gjør den ikke det vil den bli dubbet, som i Tyskland. Dessuten synes vi ikke lydbildet er så «kriseaktig». Det var ikke mange som slo av på grunn av lyden, sier Ivar Køhn.

– Kortere episoder, mer politikk

Den andre sesongen av «Mammon» er allerede under planlegging.

Innspillingen starter i slutten av 2014, og serien skal etter planen vises på fjernsyn tidlig i 2016.

– Mens sesong én handler mye om journalistbransjen og næringslivet, er det en dreining mot politikken i sesong to. Der er det mange fordommer blant norske folk, sier produsent Vegard Stenberg Eriksen.

Jon Øigarden er tilbake i rollen som journalist Peter Verås i sesong to, som skal gå over åtte episoder.

Hver av disse episodene skal være mellom 45 og 50 minutter i lengde. Episodene i sesong én er 58 minutter lange.

– Vi satser på en strammere struktur og har høye ambisjoner. Jon Øigarden ringte meg i går og sa «Vegard, vi lager ikke sesong to bare for å lage sesong to. Det gidder jeg ikke. Vi skal lage noe som er enda bedre». Det er jeg enig i, sier Stenberg Eriksen.

– Sjangeren er i skuddet

Morten Wiberg

Tv- og radiosjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat sier «Mammon» treffer en tidsnerve i «nordisk noir»-sjangeren.

Foto: Carat Norge

NRK Drama solgte i fjor høst rettighetene til å lage en amerikansk versjon av krimsuksessen til mediegiganten 20th Century Fox.

– «Mammon» er en god krimserie i en tidsriktig sjanger som er lettfordøyelig og enkel å like, på linje med danske «Broen» og «Forbrytelsen», sier tv-sjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat.

Nettopp «Broen» og «Forbrytelsen» har blitt verdenskjente i sjangeren «nordisk noir».

Begrepet brukes om nordiske krimthrillere med direkte språk, dystre undertoner og bleke samtidsbeskrivelser.

– «Mammon» er såpass generell i handling og tematikk at internasjonale seere lett kan identifisere seg med den. Handlingen kunne like gjerne funnet sted i England eller Danmark, sier Wiberg, som tror salget til utlandet kan åpne dører for norsk fjernsyn.

– Det at det tyske og britiske markedet ser potensialet i norske serier kan på lengre sikt gi flere salg fra NRK og andre norske produksjonsselskap, avslutter han.

Se de to første episodene av «Mammon»:

Norsk thriller. Journalisten Peter får tips fra en anonym kilde om en finansskandale. De knusende bevisene gjelder hans egen bror, direktør i et av Norges største selskaper. Peter velger likevel å la avisen gå ut med saken. Avsløringene får store konsekvenser for broren og Peter sliter med skyldfølelse. Peter får svært overraskende opplysninger av Økokrim-etterforskeren Vibeke, som gjør at han setter i gang nærmere undersøkelser. I noen av rollene: Jon Øigarden, Lena Kristin Ellingsen, Nils Ole Oftebro, Ingjerd Egeberg m.fl. Regi: Cecilie Mosli. (1:6)
Peter finner etter 5 år et første tegn på at broren ble presset til å ta sitt eget liv. Han og svigerinnen Eva finner den som kjente hemmeligheten om broren. Det eneste han avslører er ordet "Abraham" før han skyter seg. Peter jager videre og lover å holde sine nærmeste utenfor, men politi og kolleger stoler ikke lenger på Peters forklaringer. Desto nærmere han kommer sannheten, desto sikrere blir han på å holde det han finner skjult. (2:6)

Kulturstrøm

  • Se Motorpsycho på Månefestivalen

    Få med deg Motorpsycho i storform når de framfører den 11 minutter lange «The Transmutation Of Cosmoctopus Lurker» fra deres plate «Kingdom of Oblivion», som kom ut senere i år. Opptaket er fra helgas musikkfestival i Gamlebyen i Fredrikstad, som fikk besøk av NRK Festivalsommer.

    Motorpsycho med «The Transmutation Of Cosmoctopus Lurker» under Månefestivalen i Fredrikstad.
  • 1 av 5 slutter som sceneteknikere

    19,4 prosent av fast ansatte i selskaper tilknyttet Bransjeforeningen for sceneteknisk produksjon har sluttet siden koronapandemien rammet Norge i mars i fjor.

    Det tilsvarer en av fem i bransjen, og kommer fram i en undersøkelse gjennomført av foreningen, skriver Klassekampen.

    Morten Buvik, som er daglig leder i Lydteamet i Bodø, sier at bedriften hans har mistet fire sceneteknikere av totalt 13 det siste året.

    – Hvis Norge hadde gjenåpnet fullstendig i morgen, hadde hele konsertbransjen hatt et kjempeproblem, sier han.