Hopp til innhold

Innrømmer feil i «Mammon»

Den nye NRK-krimserien «Mammon» fikk god kritikk fra anmelderne, mens den møtte motbør av enkelte på Twitter. Regissør Cecilie Mosli ber om tålmodighet fra sine 997.000 seere, men innrømmer samtidig at serien har flere feil.

Mosli Mammon

«Mammon»-regissør Cecilia Mosli ber seerne være tålmodige og vente på at serien får rettet opp i noen av feilene.

Mens anmelderne trykket TV-serien «Mammon» til sitt bryst, viste Twitter seg fra sin mest ubarmhjertige side under gårsdagens premiere. Krimserien på NRK1 fikk gjennomgå av enkelte for urealistisk handling, dårlige dialoger og lav lyd.

Kommentaren fra Frank Rossavik, medlem av Kringkastingsrådet og politisk redaktør i Bergens Tidende, maler et nokså beskrivende bilde av hva mange av de 997 000 seerne snakker om i dag.

«#Mammon er så lite troverdig at de heller burde ha laget den som musical. Har skrudd av for godt. #nrkdrama #nrk1», skriver Rossavik.

Økokrim-sjef kritiserte «Mammon»

Økokrim er en sentral del av plottet i «Mammon». Derfor så også Økokrim-sjef Trond Eirik Schea sitt snitt til å gi serien et lite stikk.

«#Mammon – kvinnelig ØKOKRIM-sjef bra – at etterforsker tar med databeslag hjem feil – men hva var teksten på den jogge-T-skjorten?», skriver Schea.

Regissør Cecilie Mosli innrømmer at dette er en av flere feil i serien.

– Vi var i Økokrim og gjorde research. Akkurat dette visste vi at var feil, men noen ganger må man gjøre sånne grep for å få serien videre, sier Mosli til NRK.no.

Var sikker på journalistkritikk

Flere journalister reagerte også på hvordan pressemiljøet blir fremstilt i serien.

– Jaha? Økokrim inn i redaksjonen? Manusforfatterne stryker i samfunnsfag. Latterlig og lite troverdig. #nrk #mammon #nrkdrama, skriver Aftenpostens Jan Gunnar Furuly.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Krimthrilleren «Mammon»

Nils Ole Oftebro spiller nyhetsredaktør for den fiktive avisen «Aftenavisen» i «Mammon».

Foto: NRK

Mosli sier hun og resten av «Mammon»-teamet var fullstendig klar over at denne typen kritikk kom til å komme.

– Vi legger hodet skikkelig på hoggestabben siden dette er journalistmiljø. Det blir som om politiet skulle anmelde C.S.I., eller et sykehus skulle anmelde Grey’s Anatomy, sier hun.

– Det sitter mennesker i andre enden

I forkant av premieren ble det arrangert et pressetreff for kriminteresserte der Mammon-skaperne fortalte at troverdighet var det viktigste med denne serien.

Regissøren håper publikumet vil gi serien tid. Det har seg nemlig slik at en del av «feilene» blir rettet opp senere i serien.

– Jeg håper folk kan være litt tålmodige, en del får man forklaring på senere, sier Mosli.

Regissøren sier hun er glad for at serien har klart å skape så mye blest, men maner samtidig til varsomhet.

– Når det gjelder Twitter, har det vært flere positive enn negative tilbakemeldinger. Selv om vi selvfølgelig henger oss opp i det siste. Jeg tar gjerne imot kritikk, men man må huske at det sitter mennesker i andre enden. Kritikken rammer oss.

Se: første episode av Mammon

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober