Les også:
- 10. mars reiser du ut på en turné som varer til 6. juni og går gjennom store deler av Vest-Europa. Hvorfor bruker du mindre tid på norske enn utenlandske tilhengere?
Bugge Wesseltoft er sammen med bandet sitt New Conception of Jazz klar med plata "Film ing", som kom ut 8. mars. Foto: Tor Richardsen / SCANPIX.
- Det er vel fordi jeg har fått større oppmerksomhet ute enn hjemme de siste årene, tror jeg. Jeg har et fransk management og vi får mye tilbud i Europa. Så det er ikke med vilje, sier Bugge Wesseltoft til Musikknytt i NRK P1.
- Da jeg startet bandet mitt var målet å kunne selge to tusen plater i ti land og kunne ha tilsvarende turnéer i disse landene. Og det har jeg brukt veldig mye energi på å få til og reist mye på turné ute. Jeg er jo fra Norge, og der var jeg nokså kjent allerede da jeg startet.
Fjerde plate
Man kan se Bugge Wesseltoft i Norge også, på Blå i Oslo og på Nattjazzen i Bergen.
- Jeg spiller neste mandag på Blå og fredag 21. mai på Nattjazz i Bergen.
Bugge Wesseltoft startet bandet New Conception of Jazz i 1995. "Film ing" er det fjerde albumet hvor han dyrker sitt eget jazzkonsept med elementer fra elektronika. Han sier til musikknytt at han helt klart foretrekker å improvisere på scenen framfor å jobbe i studio.
Han har nylig rundet førti, og er kjent for å ha mange musikalske jern i ilden. Wesseltoft er bandleder, studioeier og en frontmann i selskapet jazzland.
Stor turné i Europa
- Det som er viktig for meg er at jeg kommer fra jazz, og hjertet mitt ligger i å kunne improvisere og leke med musikken. At jeg har muligheten til å lage musikk der og da. Jeg har hørt utrolig mye på musikk i mitt liv og var en skikkelig musikknerd i hele ungdommen. Så jeg bruker ting jeg liker, men håper at jeg klarer å sette det sammen til noe som er litt mitt likevel.
- Hvorfor er du så opptatt av å blande elektronika og jazz?
- Det var noe jeg fikk en ide om da jeg begynte å jobbe med den første plata mi, i 1993. Litt fordi jeg var på jakt etter en litt annen måte å spille jazz enn det jeg holdt på med på den tiden. Jeg litt bort fra den typisk nordiske jazzen, og finne noe som var mitt eget uttrykk. Også hadde jeg begynt å høre litt på elektronisk musikk, og syns det var utrolig spennende. Men jeg startet helt fra null, og hadde ikke peiling på hva elektronisk musikk egentlig var, men det er ti år siden nå.
Det er live det skjer!
- Hvor lever du ut din musikalitet mest? I studio eller på scenen?
- Det er live, helt klart. Studio blir mer som et sted man kan eksperimentere, eller forske. Man kan gjøre ting om og om igjen og prøve ut nye ”duppeditter”. Men live er da det skjer som jazzmusikk. Da går man ut på en scene og skaper øyeblikksmusikk. Og når det funker, er det en stor opplevelse.
- Kunne du tenke deg et jazzliv uten lyden av hammondorgel B3?
- Den har jeg jo ikke mulighet til å ta med meg live, for den er så utrolig tung, men jeg har den i studioet mitt.