Hopp til innhold

Med Datarock i rampelyset

Datarock stod helt sentralt da Apple lanserte et nytt produkt i forrige uke.

Datarock på Pstereofestivalen 2008

Datarock, her på Pstereofestivalen i Trondheim tidligere i år, får stadig mye oppmerksomhet.

Foto: Sigmund R. Aarhaug

Datarock på iPod nano

Datarock er blitt sentrale i lanseringen av Apples iPod Nano.

Foto: NRK
Fredrik Saroea

- Hva dette fører til vet ingen, sier Fredrik Saroea om betydningen av å være med i lanseringen av et nytt Apple-produkt.

Da Apple lanserte sine nye iPod-er i forrige uke var det et norsk band i rampelyset. Datarock ble brukt i stor stil i reklamekampanjen.

Sentrale i kampanje

Bergensbandet fikk mye PR da mp3-giganten lanserte nye versjoner av sitt hjertebarn iPod med brask og bram. Helt sentralt i kampanjen var Datarock.

«Gå på iTunes (Apples nettbutikk), søk på Datarock, og last ned sangen», het det i reklamen.

– Hvem vet? Markedsføringsverdien er jo enorm, så hva dette egentlig leder til kan vel ingen egentlig forutse, sier bandmedlem Fredrik Saroea til VG.

Kroner i kassa

Sammen med Ketil Mosnes utgjør han bergensbandet. Med Apples reklame kan de kanskje vente seg noen ekstra kroner i kassa.

– I den internasjonale lanseringskampanjen er det albumet vårt og låten «FA FA FA» de først blar seg fram til, og låten kommer opp. Men utover det er ikke avtalt, sier Saroea.

Apples iPod-er er de største på markedet, og begrepet «iPod» er vel så kjent som mp3-spiller. Brukere av iPod har også lett adgang til selskapets nettbutikk.

– Forhåpentligvis bidrar kampanjen til økt salg, sier Fredrik Saroea.

Burton-musikk

Men det er ikke bare Apple som har fattet interesse for bergenserne. Også storkonsernet Disney koser seg med deres datarock. Om knappe to uker slippes albumet «Nightmare Revisted», og det norske bandet er med.

Albumet lar artister som Marilyn Manson, Korn, Amy Lee og Datarock komme med sine egne tolkninger av sangene fra Tim Burton-filmen «The Nightmare Before Christmas».

Datarock slapp sitt første album for tre år siden, og har siden da gjort mer enn 500 konserter.

I desember er de aktuelle med ny single, og i februar neste år kommer det neste albumet.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters