Da Apple lanserte sine nye iPod-er i forrige uke var det et norsk band i rampelyset. Datarock ble brukt i stor stil i reklamekampanjen.
Sentrale i kampanje
Bergensbandet fikk mye PR da mp3-giganten lanserte nye versjoner av sitt hjertebarn iPod med brask og bram. Helt sentralt i kampanjen var Datarock.
«Gå på iTunes (Apples nettbutikk), søk på Datarock, og last ned sangen», het det i reklamen.
– Hvem vet? Markedsføringsverdien er jo enorm, så hva dette egentlig leder til kan vel ingen egentlig forutse, sier bandmedlem Fredrik Saroea til VG.
Kroner i kassa
Sammen med Ketil Mosnes utgjør han bergensbandet. Med Apples reklame kan de kanskje vente seg noen ekstra kroner i kassa.
– I den internasjonale lanseringskampanjen er det albumet vårt og låten «FA FA FA» de først blar seg fram til, og låten kommer opp. Men utover det er ikke avtalt, sier Saroea.
Apples iPod-er er de største på markedet, og begrepet «iPod» er vel så kjent som mp3-spiller. Brukere av iPod har også lett adgang til selskapets nettbutikk.
– Forhåpentligvis bidrar kampanjen til økt salg, sier Fredrik Saroea.
Burton-musikk
Men det er ikke bare Apple som har fattet interesse for bergenserne. Også storkonsernet Disney koser seg med deres datarock. Om knappe to uker slippes albumet «Nightmare Revisted», og det norske bandet er med.
Albumet lar artister som Marilyn Manson, Korn, Amy Lee og Datarock komme med sine egne tolkninger av sangene fra Tim Burton-filmen «The Nightmare Before Christmas».
Datarock slapp sitt første album for tre år siden, og har siden da gjort mer enn 500 konserter.
I desember er de aktuelle med ny single, og i februar neste år kommer det neste albumet.