Det internasjonalt velrenomerte musikkmagasinet NME omtaler Datarocks nye single som en av ukas viktigste nedlastinger man kan få gratis.
Låta kommer på tredjeplass på magasinets oversikt og bandet blir omtalt som noen «luringer» med sin utgivelse som kommer på en USB-minnebrikke.
Minnebrikke med stor innhold
Låta som bandet sjøl kaller «den mest ekstravagante singleutgivesen i historien» kan du i mars laste ned gratis fra bandets nettside, og allerede nå altså hos NME.
Men om du kjøper minnebrikka får du også med en masse annet; faktisk over 100 låter, 1500 bilder, 20 musikkvideoer og en hel konsertfilm.
I en tid SPIN Magazine, Pitchfork og Filter Magazine.
, satser Datarock på nye formater. Den nye «dingsen» har fått en massiv oppmerksomhet i musikkmagasiner og blogger på nettet som NME,Dette overrasker Datarocks frontmann Fredrik Saroea, som etter hvert har blitt nokså bortskjemt med oppmerksomhet fra mediene.
- Massiv oppslutning
- Det er verken nytt eller uvanlig at Datarock får så bred internasjonal eksponering som vi ser nå, men det som er interessant å se er at den mildt sagt uvanlige ny satsningen vår får så massiv oppslutning. Verden er med andre ord klar for både mer Datarock og flere fysiske formater, mener Saroea.
At bandet har havnet på NMEs liste over ukas beste gratis nedlastinger mener han er enormt viktig.
- Det betyr enormt mye for oss å komme på NME sin liste over ukens topp 10 downloads. NME har et enormt nedslagsfelt internasjonalt, og det å bli støttet av den medieaktøren som i sin tid «breaket» oss gir oss både kredibilitet og tidløshet, mener han.
NRK P3s musikksjef Mats Borch Bugge skryter av Datarock sin evne til å tenke nytt.
- Datarock har vært svært flinke til å tenke ukonvensjonelt i mange år. Mens andre har stått og stampet i gamle maktstrukturer, har bandet selv tatt affære og benyttet seg av viral markedsføring og nettets mange muligheter. De har tenkt grenseløst, mener han.
- NME er trendsettere
- Datarock er like aktuelle i 2011 som vi var i 2006, mener Saroea.
- Konsekvensene er så klart umulig å forutsi, men vi vet jo at NME er trendsettere som setter internasjonal standard for aktualitet i visse segmenter, og i og med at omtalen kommer med en gratis mp3 nedlasting så spres forhåpentligvis låten jorden rundt i dette øyeblikk.
- Det samme gjelder selvsagt også dekningen vi har i blant annet Pitchfork, Spin og Filter.
Datarocks nye satsing er blant annet også omtalt i magasiner og blogger som NBC New York, Big Shot Magazine, Above & Beyond Magazine, Altsounds.com, BBQ Chicken Robot, Consequence of Sound, Crave Online og The Music Ninja.