Hopp til innhold

La vie en rose

Filmen om Edith Piafs liv gir ikke noe glansbilde av Frankrikes store sangfugl, men et overbevisende sterkt portrett mener vår filmanmelder.

La vie en rose
Foto: Sandrew Metronome Nor

Filmen åpner med verdenstjernen Piaf i New York i 1959 hvor hun kollapser på scenen. Så hopper handlingen over til den forlatte småjenta i bakgatene i Paris, følger henne til bestemorens bordell hvor hun opplever mer varme og stell av husets horer, enn av en forfyllet mor og far – sirkus akrobaten.

Spurven

Vi møter henne som gate-frekk chanteuse på 30 tallets Montmartre, ruset på menn og alkohol. Hun blir oppdaget av en nattklubbeier som gir henne navnet Spurven og anklaget for medskyldighet i mord.

Utrolig stemme

Edith Piaf
Foto: Sandrew Metronome Norge

-Når Piaf synger hører jeg sjelen til Paris, sier Marlene Dietchrich i La Vie en Rose. Det er sjelestemmen til Edith Piaf som farger historien, en stemme av smerte, lengsler, sårhet, vemod, ukuelig kraft og mot.

Filmen er blitt mer et emosjonelt portrett enn et nøyaktig biografisk. Det vrimler jo av myter og historier om lille kvinnen med den store stemmen og det intense livet.

Lik originalen

Regissør Olivier Dahan har plukket ut noen og oversett andre. Marion Cotillard gjør sitt livs rolle som Edith Piaf, hun står, går og ligner forbløffende, men blir mye mer enn en kopi, hun smelter sammen med originalen. Forfører, berører og overbeviser.

Hun fremstiller Piaf fra ung pike i gatene på Montmarte til moden diva og den utslitte, kreftsyke kvinne som døde 47 gammel og så ut som 70 åring. Det er en kraft prestasjon.

Filmen fortelles fragmentarisk og hopper frem og tilbake i tid. Det er et vellykket grep som merkelig nok virker mer oppklarende en forvirrende. Hver scene og tidsepoke fortelles klart og tydelig ..tidskoloritten er overbevisende.

Skiftende humør

Edith Piaf
Foto: Sandrew Metronome Norge

Filmen tegner heldigvis ikke et glansbilde av Frankrikes nasjonale sangstjerne. Som ung jente er Edith Piaf røff og gatesmart. Som internasjonal diva er hun lunefull, temperamentsfull og selvopptatt.

Midtveis slår filmen om takten og blir langsommere og dvelene. Piaf har funnet mannen i sitt liv bokseren Marcel Cerdan, (som dør i en flyulykke i 1949). Da møter vi en ny Edith Piaf, den myke elskelige siden.

En historie om Edith Piaf`s dramatiske liv kunne lett falle ned i melodramatisk ukeblad stil. Men La Vie en Rose holder seg flytende. Og gir et følelses sterkt, intenst, og engasjerende bilde av en stor kunstner. Terningkast 5

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.