Kritiserer valgkampfilmene

Politikerne kommer ikke til å få uttelling for alle pengene de bruker på reklame, mener eksperter. De hevder reklamefilmene er altfor dårlige.

Politisk TV-reklame

I disse dager viser både de ulike politiske partiene, Kirken og Kommunaldepartementet reklamekampanjer foran valgdagene i september.

Men rektor ved Markedshøyskolen i Oslo, Trond Blindheim, mener de politiske partiene ikke har forstått ordentlig hvordan mediene kan brukes.

- Det blir veldig reklameaktig og mye oppblåst selvskryt. Partiene utnytter ikke mediets egenart, og framstår som amatører, mener Blindheim.

Sosiale medier

Trond Blindheim

Rektor ved Markedshøyskolen i Oslo, Trond Blindheim.

Foto: Markedshøyskolen

Blindheim mener god bruk av sosiale medier er mye mer effektivt for å kommunisere med velgerne enn reklame, men at få politikere klarer dette.

- Venstres Abid Raja bruker tiden sin fornuftig, og kommuniserer med velgerne på en god måte, mens de som lager reklamefilmer bruker tiden sin på en dum måte.

- Fører til politikerforakt

Effekten av de politiske kampanjene fram mot valget er vanskelige å måle.

Men daglig leder i reklamebyrået Siste Skrik, Elizabeth Hartmann, tror at dårlige reklamefilmer heller fører til politikerforakt enn engasjement.

- Partiene evner ikke å presentere et kort og presist budskap på 30 sekunder, og må passe på at de ikke vil gjøre alt på en gang, sier Hartmann.

Positiv virkning

Partisekretær i SV, Silje Skei Tveitdal, mener kritikken er feilslått. Hun tror tvert i mot at årets politiske kampanjer engasjerer velgerne.

- Det er en utfordring, men jeg tror at alle som besøker oppavsofaen.no får en bit av det som er SVs hovedbudskap. Jeg tror at dette, i forhold til de totale valgkampbudsjettene vi har, er et bidrag som vil få positivt utslag for oss.

Også kampanjesjef for Høyre, Mudassar Kapur, mener tilbakemeldingene på partiets valgkampfilmer viser at reklamen virker positivt.

- Vi har fått gode tilbakemeldinger på filmen fra våre velgere, og jeg hører mere på dem enn på hva reklamefolk sier, avslutter Kapur.

Kulturstrøm

  • 40 millioner så nyttårskonsert

    Wienerfilharmonikernes konsert som hvert år sendes på NRK første nyttårsdag, gikk i år ut direkte til 42 land og et rekordstort publikum skriver Eurovision Broadcasting Union i et nyhetsbrev.

    Også i år ønsker Wienerfilharmonikerne alle et Godt Nytt År fra den gyldne salen i Musikverein. Dirigent er Christian Thielemann og balletten er koreografert av Andrey Kaydanovskiy
Kommentator i Wien er Arild Erikstad.
  • Utvider populært barnebokunivers

    Jeff Kinneys «En pingles dagbok» har hatt internasjonal suksess. På verdensbasis har bøkene solgt i 200 millioner eksemplarer. Nå kommer forfatteren med en ny serie fra samme univers, der det er Pinglas bestevenn som skriver dagbok, melder NTB.

    Forfatter Jeff Kinney
    Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Tema
  • Låten som endret synonymordboka

    Sjarmtroll, tøtte, det svake kjønn: dette er noen av ordene oppført som synonymer for «kvinne» i Gyldendals synonymordbok i 1974. Artist Bente Geving forteller hvordan bandet hennes Amtmandens døtre med låten «Synonymordboka» bidro til en endring av dette oppslagsverket. Hør mer i NRK P2s Spillerom.

    Video Amtmandens døtre synger "Rett til Arbeid"