NRK Meny
Normal

Kritiserer valgkampfilmene

Politikerne kommer ikke til å få uttelling for alle pengene de bruker på reklame, mener eksperter. De hevder reklamefilmene er altfor dårlige.

Politisk TV-reklame

I disse dager viser både de ulike politiske partiene, Kirken og Kommunaldepartementet reklamekampanjer foran valgdagene i september.

Men rektor ved Markedshøyskolen i Oslo, Trond Blindheim, mener de politiske partiene ikke har forstått ordentlig hvordan mediene kan brukes.

- Det blir veldig reklameaktig og mye oppblåst selvskryt. Partiene utnytter ikke mediets egenart, og framstår som amatører, mener Blindheim.

Sosiale medier

Trond Blindheim

Rektor ved Markedshøyskolen i Oslo, Trond Blindheim.

Foto: Markedshøyskolen

Blindheim mener god bruk av sosiale medier er mye mer effektivt for å kommunisere med velgerne enn reklame, men at få politikere klarer dette.

- Venstres Abid Raja bruker tiden sin fornuftig, og kommuniserer med velgerne på en god måte, mens de som lager reklamefilmer bruker tiden sin på en dum måte.

- Fører til politikerforakt

Effekten av de politiske kampanjene fram mot valget er vanskelige å måle.

Men daglig leder i reklamebyrået Siste Skrik, Elizabeth Hartmann, tror at dårlige reklamefilmer heller fører til politikerforakt enn engasjement.

- Partiene evner ikke å presentere et kort og presist budskap på 30 sekunder, og må passe på at de ikke vil gjøre alt på en gang, sier Hartmann.

Positiv virkning

Partisekretær i SV, Silje Skei Tveitdal, mener kritikken er feilslått. Hun tror tvert i mot at årets politiske kampanjer engasjerer velgerne.

- Det er en utfordring, men jeg tror at alle som besøker oppavsofaen.no får en bit av det som er SVs hovedbudskap. Jeg tror at dette, i forhold til de totale valgkampbudsjettene vi har, er et bidrag som vil få positivt utslag for oss.

Også kampanjesjef for Høyre, Mudassar Kapur, mener tilbakemeldingene på partiets valgkampfilmer viser at reklamen virker positivt.

- Vi har fått gode tilbakemeldinger på filmen fra våre velgere, og jeg hører mere på dem enn på hva reklamefolk sier, avslutter Kapur.

Kulturstrøm

  • Politisk trappepoesi

    En ukjent gatepoet har brukt trappene til Kunsthøgskolen i Oslo til å kritisere institusjonen, blant annet for å ikke ha tatt tak i varsling om seksuell trakassering og for å være en skole for hvite. – Det er et stykke igjen til kategorien vandalisme, sier rektor Jørn Mortensen til Aftenposten.

    Trappepoesi på Kunsthøgskolen i Oslo
    Foto: Christel Marie Blunck
  • The Kids gjør comeback

    Popgruppa The Kids gjør comeback i januar 2019, 40 år etter oppstarten i 1979. Bandet med Dag Ingebrigtsen og Torstein Flakne i spissen hadde sin største hit med «Forelska i lærer'n». Nå skal de spille konsert igjen under Åre Live.

    Nylig gjenforente The Kids gjesta Nitimen fredag.
    Foto: Ola Nymo Trulsen / NRK
  • Gir ut bok om DAB-prosessen

    Knapt ett år etter at DAB tok over for det riksdekkende FM-nettet, gir PAX forlag ut en bok om prosessen. Boka er skrevet av journalist og forfatter Thor Viksveen, og tar ifølge forlaget for seg hvordan NRK og P4 tok grep om prosessen fra første dag, og om politikere som ikke skjønte hva de var med på. (NTB)

    DAB radio.
    Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix