Kritiserer valgkampfilmene

Politikerne kommer ikke til å få uttelling for alle pengene de bruker på reklame, mener eksperter. De hevder reklamefilmene er altfor dårlige.

Politisk TV-reklame

I disse dager viser både de ulike politiske partiene, Kirken og Kommunaldepartementet reklamekampanjer foran valgdagene i september.

Men rektor ved Markedshøyskolen i Oslo, Trond Blindheim, mener de politiske partiene ikke har forstått ordentlig hvordan mediene kan brukes.

- Det blir veldig reklameaktig og mye oppblåst selvskryt. Partiene utnytter ikke mediets egenart, og framstår som amatører, mener Blindheim.

Sosiale medier

Trond Blindheim

Rektor ved Markedshøyskolen i Oslo, Trond Blindheim.

Foto: Markedshøyskolen

Blindheim mener god bruk av sosiale medier er mye mer effektivt for å kommunisere med velgerne enn reklame, men at få politikere klarer dette.

- Venstres Abid Raja bruker tiden sin fornuftig, og kommuniserer med velgerne på en god måte, mens de som lager reklamefilmer bruker tiden sin på en dum måte.

- Fører til politikerforakt

Effekten av de politiske kampanjene fram mot valget er vanskelige å måle.

Men daglig leder i reklamebyrået Siste Skrik, Elizabeth Hartmann, tror at dårlige reklamefilmer heller fører til politikerforakt enn engasjement.

- Partiene evner ikke å presentere et kort og presist budskap på 30 sekunder, og må passe på at de ikke vil gjøre alt på en gang, sier Hartmann.

Positiv virkning

Partisekretær i SV, Silje Skei Tveitdal, mener kritikken er feilslått. Hun tror tvert i mot at årets politiske kampanjer engasjerer velgerne.

- Det er en utfordring, men jeg tror at alle som besøker oppavsofaen.no får en bit av det som er SVs hovedbudskap. Jeg tror at dette, i forhold til de totale valgkampbudsjettene vi har, er et bidrag som vil få positivt utslag for oss.

Også kampanjesjef for Høyre, Mudassar Kapur, mener tilbakemeldingene på partiets valgkampfilmer viser at reklamen virker positivt.

- Vi har fått gode tilbakemeldinger på filmen fra våre velgere, og jeg hører mere på dem enn på hva reklamefolk sier, avslutter Kapur.

Kulturstrøm

  • Spielberg inngår avtale med Netflix

    Den amerikanske stjerneregissøren Steven Spielberg har inngått en samarbeidsavtale med Netflix, melder nyhetsbyrået AP. Ifølge avtalen skal Speilbergs produksjonsselskap, Amblin Partners, lage en rekke spillefilmer for streaminggiganten de neste årene.

    Spielberg står blant annet bak filmene «Jurrassic Park», «Haisommer», «ET», «Schindlers liste», og «Tilbake til fremtiden».

    FILE PHOTO: Director Steven Spielberg speaks during an Apple special event at the Steve Jobs Theater in Cupertino
    Foto: Stephen Lam / Reuters
  • Nytt styre i Nasjonalmuseet

    Mandag 21. juni har staten oppnevnt nye styremedlemmer til Nasjonalmuseet. Ny styreleder er Maria Moræus Hanssen. Styreendringene gjelder fra 1. juli 2021. Det skriver Kulturdepartementet i en pressemelding.

    Professor Jan Grue oppnevnes som nytt styremedlem, og Ellen Tveit Klingenberg gjenoppnevnes som styremedlem.

    Nasjonalmuseets gjenåpning i nye lokaler har vært utsatt i tre år, og vil finne sted 11. juni 2022.

    Maria Moræus Hanssen
    Foto: Lise Åserud / NTB

Flere kulturnyheter

En liten del av kjølen til Gjellestadskipet løftes ut av bakken i Halden

Her løfter de ut over 1000 år gammel historie

Deler av kjølen til Gjellestadskipet løftes ut i dag. Skipet har ligget nedgravd i over 1000 år.