I disse dager viser både de ulike politiske partiene,
og reklamekampanjer foran valgdagene i september.- Les
Men rektor ved Markedshøyskolen i Oslo, Trond Blindheim, mener de politiske partiene ikke har forstått ordentlig hvordan mediene kan brukes.
- Det blir veldig reklameaktig og mye oppblåst selvskryt. Partiene utnytter ikke mediets egenart, og framstår som amatører, mener Blindheim.
- Se
- Se
- Se
- Se
Sosiale medier
Blindheim mener god bruk av sosiale medier er mye mer effektivt for å kommunisere med velgerne enn reklame, men at få politikere klarer dette.
- Venstres Abid Raja bruker tiden sin fornuftig, og kommuniserer med velgerne på en god måte, mens de som lager reklamefilmer bruker tiden sin på en dum måte.
- Les
- Fører til politikerforakt
Effekten av de politiske kampanjene fram mot valget er vanskelige å måle.
Men daglig leder i reklamebyrået Siste Skrik, Elizabeth Hartmann, tror at dårlige reklamefilmer heller fører til politikerforakt enn engasjement.
- Partiene evner ikke å presentere et kort og presist budskap på 30 sekunder, og må passe på at de ikke vil gjøre alt på en gang, sier Hartmann.
Positiv virkning
Partisekretær i SV, Silje Skei Tveitdal, mener kritikken er feilslått. Hun tror tvert i mot at årets politiske kampanjer engasjerer velgerne.
- Det er en utfordring, men jeg tror at alle som besøker oppavsofaen.no får en bit av det som er SVs hovedbudskap. Jeg tror at dette, i forhold til de totale valgkampbudsjettene vi har, er et bidrag som vil få positivt utslag for oss.
Også kampanjesjef for Høyre, Mudassar Kapur, mener tilbakemeldingene på partiets valgkampfilmer viser at reklamen virker positivt.
- Vi har fått gode tilbakemeldinger på filmen fra våre velgere, og jeg hører mere på dem enn på hva reklamefolk sier, avslutter Kapur.