– Hei bamsegutt. Kjæresten din og jeg har laget denne talen til deg. Jeg har hørt at du er opptatt av miljø, sier Kristin Halvorsen og smiler lurt i kameraet.
Dette er et eksempel på en videotale du kan sette sammen på Sosialistisk Venstrepartis kampanjeside
som ble lansert denne uken.SV-lederen snakker direkte til deg og ber deg hjelpe henne å sende en tale til noen du kjenner.
Etter å ha valgt politisk tema, navn på mottakeren og din relasjon til han eller henne sendes videoen avgårde per epost.
– Har en vanvittig sjarm
Dette mener kommunikasjonsekspert Kjell Terje Ringdal er en innertier. Han gir SV-kampanjen terningkast 6 og kårer med det partiet til det beste på nett, etter å ha vurdert de ulike partienes nettkampanjer ut fra troverdigheten.
– SV er flinke til å få frem holdninger, vil vel og har en vanvittig sjarm. Kristin Halvorsen er Norges beste politiske kommunikator. Dette er både politikk og show, og de har klart å balansere det lettbeinte og det seriøse.
– Jeg tror SV vil være det partiet som vinner flest velgere på sin nettkampanje. De skaper et engasjement i begge ender, både hos avsender og mottaker, mener Ringdal.
At SV-leder Kristin Halvorsen hilser mottakeren med blant annet «Hei, søta», «Hei, din lille luring» og «Hei, kjekken», synes han bare styrker kampanjen.
– Det blir ikke kleint når Kristin Halvorsen sier det. Det er passe uhøytidelig og raust. Det hadde ikke gått om det var Kåre Willoch, men dette er en stil som kler henne.
Venstresiden kaprer pallen
SV topper altså Ringdals pall. Slik rangerer han de andre partiene:
2. plass: Arbeiderpartiet
Regjeringskollega Jens Stoltenberg lanserte sammen med Arbeiderpartiet kampanjesiden
på forsommeren, hvor en smilende Stoltenberg forsøker å få velgerne til å beskrive hva som er viktig for dem ved hjelp av seks ord på en plakat.– Arbeiderpartiets side har en form som kler nettet, og som skaper engasjement. Den eneste feilen er at man kan opprette en plakat i en annens navn, mener Ringdal.
3. plass: Rødt
En
til hvorfor Rødt trengs på Stortinget.At det er nettopp Rødt som bruker kjendiser i sin kamp om velgernes stemmer, faller i god jord hos Ringdal.
– Rødt bruker mennesker med troverdighet som spydspiss. Det er litt overraskende at et ordentlig raddisparti bruker et sånt markedsgrep som å bruke kjendiser.
4. plass: Venstre
Venstre har lansert en form for et
der brukerne kan delta i debatter og tjene opp poeng ved å invitere venner, love at de skal stemme på partiet og bidra økonomisk.Ringdal lar seg ikke begeistre.
– Hvis du bare pumper brukerne fulle med kompetanse, vil du i beste fall fremstå som flink, men kjedelig. Du blir bare en som sprøyter ut informasjon, helt uten sjarm. Den fella går Venstre i.
5. plass: KrF - representert ved KrFU
Kristelig Folkeparti har ingen egen kampanjeside, men ungdomspartiet har laget et nettspill hvor du kan skyte representantene deres inn på Stortinget.
– Jeg blir søvnig og litt lei meg over fantasiløsheten. Jeg skjønner at det er ungdom som er målgruppen, men man trenger ikke å henvende seg til dem som om de er spillnerder. Jeg prøvde selv spillet og synes det er glatt og fantasiløst. Det hindrer meg i å få interesse for å søke mer informasjon om politikken deres, sier Ringdal.
– Men de skal ha for forsøket. Bedre lykke neste gang.
Får stryk
Fremskrittspartiet har ingen spesifikk nettkampanje.
Senterpartiet har i år ikke valgt å opprette en egen kampanjeside på nettet. Foreløpig er det kun planlagt å sette opp nettmøter med politikerne.
Høyre bruker sin vanlige partiforside som kampanjeside og satser spesielt på bloggere. Partiet inviterer bloggere til jevnlige treff med Høyre-politikere og inviterte også bloggere til landsmøtet på lik linje med journalister. I tillegg satser de på aktivitet på sosiale medier og YouTube.
Disse får strykkarakter av Kjell Terje Ringdal.
– I prinsippet er det like interessant som å si at: "Vi har tenkt å ta telefonen når det ringer." Det skulle jo bare mangle!
Slår an hos politiske motstandere
Politisk redaktør i Dagbladet, Marie Simonsen, er også imponert over SVs kampanje og peker på at den har falt i smak også hos politiske motstandere.
– Så lenge vi ikke har politisk reklame på TV, tror jeg at det med sosiale medier er ekstremt viktig. SV har klart en litt smågenial kampanje. På Twitter har jeg sett at Høyre-folk er begeistret for denne og videresender til sine, så den har slått an, sier Simonsen.
Tar seg selv i nakken
Elizabeth Hartmann er daglig leder i reklamebyrået Siste Skrik, og har tidligere vært med på å kåre beste valgkampanje.
– Jeg synes først og fremst det er gledelig at flere enn tidligere nå i sterkere grad prøver. Det virker som om de har lagt mer og energi og fokus på å drive valgkamp på nettet, sier Hartmann til NRK men mener likevel at partiene er lovlig sent ute.
– De tar seg selv i nakken hvert fjerde år i stedet for å ha en løpende prosess.
– Gammeldags og stakkarslig
Også hun roser SVs layout og synes Venstres løsning er for snever.
– Venstres løsning er for spesielt interesserte. Jeg tror ikke de vinner noen nye stemmer på denne, men den tar i stedet vare på dem som allerede er Venstre-velgere.
– Senterpartiet synes jeg blir gammeldags og stakkarslig, mens Høyre er veldig saklige. KrFs sider har veldig mange artikler. De har lagt opp til at folk skal kunne kommentere artiklene deres, men på samtlige står det null kommentarer, sier Hartmann.
Hun mener oppskriften er å ikke si absolutt alt på sidene.
– Less is more. Det viktigste er å få frem hovedbudskapet tydelig.
Mens partiene i dag forsøker å kapre nye velgere på Internett, håpet de at valgvideoer skulle sikre stemmer for snart 25 år siden:
Video: SVs valgvideo fra 1985