Dette bildet er et utvalg av reklamebrosjyrene vi har fått fylt postkassene med etter nyttår. Fantasien er stor for å lokke deg ut av sofaen i januar, og få deg til å bruke opp de siste restene av kapital du ikke greide å bruke opp i desember.
Passer på juks
Forbrukerombudet skal passe på at butikkene ikke jukser med markedsføringen. Ombudet kan bestemme at juksing skal opphøre, og det kan settes tvangsgebyr på hundretusener av kroner, hvis vedtak ikke følges.
Det er markedsføringsloven som har bestemmelser om dette.
Klager på Forbrukerombudets behandling, går til Markedsrådet.
Svindlertips
Forbrukerrådet får også mange henvendelser som gjelder juksemarkedsføring og firmaer som forsøker å svindle til seg penger for varer de aldri har solgt. I 2006 fikk Forbrukerrådet nesten 5000 henvendelser fra folk som hadde problemer med dette.
Her er en del regler som gjelder for markedsføring:
- SALG/RABATT/TILBUD: Oppgis med før-/nå pris eller liknende tydelig angivelse av prisfordelen. Kan også brukes på nye varer i kampanjeperiode, men må opplyses at i kort periode.
- FØR PRISER: Vesentlig del av total omsetningen må ha vært solgt til førprisen i en seksukers periode før tilbudet.
- VEILEDENDE PRIS: Importørens anbefalte pris. 1/3 av omsetningen i aktuelt område må være solgt til prisen.
- MARKEDSPRIS/GJENNOMSNITTSPRIS skal ikke benyttes.
- GRATIS: Ikke hvis betinget av kjøp av andre varer/tjenester
- BILLIGST/SJOKKPRIS: Må på forhånd ha klargjort dokumentasjon på undersøkelser
- LOKKETILBUD: Skal opplyses dersom det er mindre enn ti eksemplarer av en vare til salgs. Skal være tilgjengelig i alle butikker i kjeden, hvis ikke må det opplyses tydelig i hvilke butikker tilbudet ikke finnes.
- PRISGARANTIER: Må undersøke markedet jevnlig for å dokumentere at vanligvis holder lavest priser. Begrensninger må opplyses klart og tydelig. Forbrukerens dokumentasjonsplikt må være enkel.
- GARANTIER: Må tilby forbrukeren noe mer enn han har krav på etter loven.
Pass på prisgarantier
Prisgarantier er en måte å gi inntrykk av at man er billigst i markedet. For å kunne gi slike garantier, må dette kunne dokumenteres.
Mangler dokumentasjonen er garantien ulovlig.
Garantier som gir deg rett til å klage på feil, kan bare tilbys hvis de
. Enten må garantien ha lengre klagerett eller gi andre rettigheter som går lengre enn loven. Hvis ikke er det ulovlig å kalle dette for garantier.Knalltilbud
Lokkes det med knalltilbud på en vare, så kan det ikke bare tilbys det ene eksemplaret de tok bilde av på katalogen. Er det mindre enn ti eksemplarer av lokketilbudet, så skal dette opplyses. Det skal også opplyses dersom alle butikkene i kjeden ikke har produktet.
Skal stå førpris
Førpriser skal være riktig oppgitt, og gir man inntrykk av nedsatte priser så skal de være det.
Så pass deg for "pangpriser", "supertilbud" og annet som kan virke for godt til å vere sant, for det er ofte det.
Av: Ola Fæhn Tilrettelagt for nett: Birte Njøsen Horne