Les også: iTunes bryter norsk lov
I januar meldte Forbrukerrådet iTunes Music Store inn til Forbrukerombudet
for brudd på markedsføringsloven. Nå er iTunes i Sverige også blitt anmeldt, til det svenske Konsumentrådet .
De mener nemlig at avtalen som forbrukeren må gå inn på, strider mot grunnleggende forbrukerrettigheter. Og tirsdag meldte Konsumentrådet iTunes inn for Konsumentombudsmannen.
- Starten på en trend
Det norske Forbrukerrådet sier på sine nettsider at de synes det er svært positivt at Sverige tar opp saken der de startet.
– Hvis dette er starten på en trend, betyr det at musikknettstedene etter hvert må gjøre sine avtalevilkår mer forbrukervennlige. Vi håper at flere forbrukerorganisasjoner følger dette opp. Vi ønsker også at forbrukerne blir mer kritiske, og stiller høyere krav til nedlastingstjenestene, sier seniorrådgiver i Forbrukerrådet Torgeir Waterhouse til forbrukerportalen.no.
Oacceptabelt
I sin klage skriver det svenske Konsumentrådet blant annet at ”Villkoren gör att företagen slipper en stor del av ansvaret för sina produkter och ger dem rätten att i efterhand ändra förutsättningarna. Detta är oacceptabelt”.
Klagen omfatter også MSN Music.