Normal

Høyeste Eurovision-seertall siden 2010

Nesten 1,7 millioner seere fikk med seg den svenske Eurovision-seieren lørdag kveld.

Måns Zelmerlöw

HOPPENDE GLAD: Svenske Måns Zelmerlöw med Eurovision-trofeet.

Foto: Jessica Gow /TT / NTB scanpix

– 2015 har vært et veldig godt Grand Prix-år i Norge med tanke på seertall. Seertallene har vært høye for alle sendingene, og dette er altså det høyeste på fem år, sier NRKs medieanalytiker Håkon Lund Sørensen.

Hele 1 681 000 fikk med seg finalen fra Wien, hvor svenske Måns Zederlöw til slutt stakk av med Eurovision-trofeet.

Olav Viksmo Slettan

MANGE HØRTE HAM: Olav Viksmo-Slettan kommenterte lørdagens Eurovision-finale fra Wien.

Foto: Ole Kaland / NRK

Det tilsvarer 82 prosent av alle som på det tidspunktet så på fjernsyn.

Ikke siden finalen i 2010, da 1,989 millioner fikk med seg sendingen fra Telenor Arena, har så mange sett finalen i sangkonkurransen.

Sendingen fra Wien er faktisk den fjerde mest sette Eurovision-finalen i Norge siden målinger av seertall på tv startet i 1993.

Særlig populært blant unge

Finalen lørdag ble dermed det mest sette fjernsynsprogrammet på norsk tv hittil i 2015, uansett kanal.

Silje, Markus og Ronny fra «P3morgen»

SAMLET EN AV TI I 20-ÅRENE: P3morgens Eurovision-sending på NRK3 gikk parallelt med hovedsendingen på NRK1.

Foto: Kim Erlandsen / NRK

– Det vil ikke overraske meg om årets finale vil ende opp som ett av de aller mest sette programmene i 2015, sier Sørensen.

Særlig unge seere valgte Eurovision lørdag. Programmet hadde en seerandel på hele 91 prosent blant 12-19-åringer.

P3morgens alternative sending ble sett av 74 000, og det tilsvarer ti prosent av alle mellom 20 og 29 som så på fjernsyn da.

Kjetil Mørland og Debrah Scarlett

SE FINALEN: Mørland & Debrah Scarlett var det norske bidraget i årets finale av Eurovision Song Contest.

Flere data om Eurovision-seertallene

  • Flest så på rett etter Norges opptreden. Klokka 21.56 så 1 834 000 på sendingen. Da hadde Mørland & Debrah Scarlett akkurat avsluttet sin sang.
  • Flest over 50. Eurovision samlet flest seere mellom 50 og 64 år (430 000).
  • Færrest i 20-årene. Færrest seere var i aldersgruppa 20 til 29 år (138 000).
  • Flere kvinner enn menn. 957 000 kvinner så sendingen, mot 724 000 menn.

Mest sett i 2015 uansett kanal

Programtittel

Kanal

Seere

Andel

1

23.05

Eurovision Song Contest: finale

NRK1

1 681 000

81,5 %

2

01.03

VM på ski: 50 km, menn

NRK1

1 537 000

89,3 %

3

01.02

Kampen om tungtvannet

NRK1

1 391 000

64,6 %

4

25.01

Kampen om tungtvannet

NRK1

1 384 000

64,6 %

5

22.02

VM på ski: lagsprint finaler

NRK1

1 378 000

89,4 %

6

18.01

Kampen om tungtvannet

NRK1

1 355 000

64,1 %

7

11.01

Kampen om tungtvannet

NRK1

1 340 000

61,3 %

8

04.01

Kampen om tungtvannet

NRK1

1 338 000

62,9 %

9

27.03

Nytt på nytt

NRK1

1 323 000

65,6 %

10

01.05

Nytt på nytt

NRK1

1 307 000

68,1 %

11

11.01

Tour de ski: 9 km jaktstart menn

NRK1

1 282 000

85,4 %

12

27.02

Nytt på nytt

NRK1

1 273 000

65,2 %

13

21.02

VM på ski: langrenn 30 km menn

NRK1

1 266 000

90,1 %

14

23.01

Nytt på nytt

NRK1

1 263 000

68,8 %

15

14.03

Melodi Grand Prix 2015: finale

NRK1

1 257 000

68,4 %

16

06.03

Nytt på nytt

NRK1

1 255 000

66,4 %

17

07.03

Mesternes mester

NRK1

1 247 000

63,6 %

18

13.03

Nytt på nytt

NRK1

1 237 000

66,3 %

19

16.01

Nytt på nytt

NRK1

1 226 000

66,0 %

20

17.01

Mesternes mester

NRK1

1 225 000

61,1 %

Kulturstrøm

  • Cosby-dommen ventet tirsdag

    Rettsdagen i saken mot skuespilleren og komikeren Bill Cosby i er avsluttet i Pennsylvania. Dommen er ventet tirsdag. Aktoratet ber om mellom fem og ti års fengsel for 81-åringen, som er funnet skyldig i flere tilfeller av seksuelle overgrep.

  • Beskylder motehus for plagiat

    Den norske designeren Edda Gimnes beskylder det italienske luksusmerket Moschino for å ha kopiert klesdesignet fra hennes vår- og sommerkolleksjoner fra 2016 og 2017 (til venstre), skriver MinMote. Da Moschino lanserte sin nye kolleksjon under moteuken i Milano, reagerte Gimnes på at mønsteret på klærne lignet. Gimnes skal ha vist skisser av klærne til motehuset under et besøk på New York-kontoret deres sist høst. Moschino-kolleksjonen hylles av motemagasinet Vogue.

    Edda Gimnes design (til venstre) og Moscihno-design (til høyre)
    Foto: Edde Gimnes/AFP
  • Ny TV-seier for Lindmo

    Anne Lindmo har fått en knallåpning på TV-høsten. Fredag hadde hun 736.000 seere, nesten dobbelt så mange som TV 2-rivalen Fredrik Skavlan, skriver Kampanje. 736.000 seere er en økning fra forrige uke da 620.000 fikk med seg TV-programmet.

    Anne Lindmo nytt
    Foto: Julia Naglestad