Hopp til innhold

Trygdekontoret føler seg truet etter Fjordman-parodi

Trygdekontorets redaksjonsmedlemmer blir etterlyst med navn og hetses på høyreradikale nettsteder etter at de lagde en ironisk parodi på bloggeren Fjordman.

Thomas Seltzer og Trygdekontoret-karakteren "Heine Fjordland"

Den fiktive karakteren 'Heine Fjordland' skaper bråk for Trygdekontoret.

Foto: NRK

NRK3-programmet Trygdekontoret viste tidligere i høst en «sint ung mann spessial», der panelet diskuterte underliggende årsaker til at Anders Behring Breivik kunne gjennomføre sitt planlagte massemord den 22. juli.

Les: Måtte fjerne låt etter 22. juli

Nett-tv: Se hele sendingen i reprise her

Programmet ble godt mottatt av både medier og tv-seere i Norge, og skapte en aldri så liten storm av positive tilbakemeldinger på Twitter. Men ikke alle har vært like positive til sendingen.

På diverse høyreradikale nettsteder har programmet satt sinnene i kok. Stridens kjerne er Trygdekontorets oppdiktede karakter «Heine Fjordland»; en anonym, multihandikappet blogger, som leverer krasse ytringer i ly av sin dataskjerm.

Konspirasjonsteorier

På nettstedet Gates of Vienna, der den norske bloggeren Fjordman var en aktiv bidragsyter, skriver forfatteren Dymphna at Trygdekontorets etablering av karakteren er en del av en større plan der norsk media og norske myndigheter prøver å ta rotta på Fjordman for å sette ham i fengsel.

– Jeg trodde det å spille offerrollen var noe som var forbeholdt venstresiden. Men det er helt utrolig hvor «victimized» disse folkene her er. Når de leser denne figuren såpass konspiratorisk, da lurer jeg på hvordan de leser Koranen, kommenterer programleder Thomas Seltzer i Trygdekontoret tørt.

Han forteller at NRK-redaksjonen hadde regnet med bråk da de skapte karakteren, men fra helt andre kanter.

– Vi regnet med at handikapforbundet og mållaget ville si noe. Men jeg tror kanskje de skjønner hva vi mener.

– Det virker som om leserne på Gates of Vienna er mer sinte på grunn av en fiktiv figur i rullestol, enn de er på terroristen, som jo har ødelagt enormt for saken deres, sier han.

– Må tåle å bli kødda med

Seltzer forteller at ideen til karakteren Fjordland (se egen faktaboks) kom under forrige sesong av Trygdekontoret, men at de fikk ikke plass til ham i programmet da.

– Den spinner ut fra en teori om at folk tar veldig hardt i på internett, og at det ikke er så bra alltid. Vi ville vise det enorme spranget mellom hvem folk er i virkeligheten, og hvordan de presenterer seg på nett, forklarer Seltzer.

Han mener bloggeren Fjordman, som navnet til karakteren er inspirert av, må tåle å bli tullet litt med.

– Jeg mener, Fjordman, når du står nevnt over 200 ganger i manifestet til en massemorder, så må du regne med å bli kødda litt med, okei?

Lar seg ikke skremme

Video heine-fjorland

Se Trygdekontorets «Heine Fjorland»

Trygdekontorets redaksjonsmedlemmer sier det oppfattes som ubehagelig når så mange høyreradikale nettsteder publiserer sterkt negative blogginnlegg om dem.

– Det er vanskelig å lese dette som noe annet enn en trussel, sier redaksjonsmedlemmene, og forklarer at det er skremmende å se hvordan en fjær blir til mange høns.

Likevel er de ikke redde for reaksjoner utenfra.

– Selv de jeg kjenner som er antiislamister, ser nok på Trygdekontoret som ganske upartisk, det er vel ikke kulturmarxismens største organ i det offentlige Norge, sier Seltzer.

Trygdekontoret vil heller ikke endre på måten de lager program på etter dette.

– Ingen konspirasjonsteoretikere, verken på høyre eller venstre fløy, skal få bestemme hva vi skal lage program på. Så de får grave etter navn og publisere alt de vil, slår redaksjonen fast.

– Han har en åpen invitasjon

"Heine Fjordland"

'Internettkrigeren Heine Fjordland'.

Foto: Skjermdump / NRK

Redaksjonen i Trygdekontoret understreker at de har hatt gjester med forskjellig politisk ståsted i programmet mange ganger tidligere.

– Vi har hatt antiislamister på Trygdekontoret før, vi, uten at de kom så dårlig ut av det.

Seltzer er heller ikke fremmed for å la bloggeren Fjordman få slippe til i programmet.

– Se på dette som en åpen invitasjon til Fjordman, han kan komme og være gjest i Trygdekontoret når som helst, han, avslutter programlederen.

Fjordman avslo, senest i forrige uke, å snakke med NRKs journalister.

NRKs sikkerhetsavdeling sier at de på generelt grunnlag har rutiner for å fange opp og håndtere trusler mot NRKs ansatte, uten at de vil gå inn på denne konkrete saken.

Nett-tv: Se tidligere episoder av Trygdekontoret her!

«Krim spessial»

Tirsdag kveld er det duket for «krim spessial» i Trygdekontoret. Gjester er forfatter og tidligere justisminister Anne Holt, den drapsdømte bankraneren Sven Eirik Utsi, tidligere politispaner Johnny Brenna og Dagbladets krimspesialist Harald Klungtveit. I sendingen dukker også internettbloggeren Heine Fjordland opp igjen.

Nett-tv: Se programmet i reprise her

Trygdekontoret ser du på NRK3 hver tirsdag klokken 21:30.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.