Stadig flere innretter seg med et liv der DVD-spilleren ikke lengre har noen plass i stua. DVD-salget stupte med 60–70 prosent i perioden 2008 til 2014, og det å eie filmer blir stadig mindre viktig for folk.
Såfremt man følger norsk lov, er man dermed prisgitt utvalget hos filmkanalene, strømmetjenestene og de som lar deg se filmer digitalt til stykkpris (TVOD-tjenester). Og hvordan står det til der?
- Les også: Økokrim går til aksjon mot Popcorn Time
13 av 50 hos Netflix
NRK har sjekket hvordan det står til med filmutvalget hos strømmetjenestene Netflix og Viaplay, samt stykkpris-aktørene Google Play og Itunes.
Vi sjekket tilgjengeligheten for følgende 50 filmer:
- De 30 best likte filmene hos Internet Movie Database (IMDB).
- De 10 siste Oscar-vinnerne for beste film.
- De 10 siste Gullpalme-vinnerne fra Cannes.
Fasit er:
- Netflix tilbyr 13 av 50 filmer.
- Itunes har det beste tilbudet med 37 titler, mens Viaplay kun har 21.
(Se full oversikt lenger ned i artikkelen).
Spaltist Gaute Brochmann hadde nylig et hjertesukk på trykk i D2, hvor han funderte på hvorfor Spotify har gitt oss hele musikkhistorien rett i lomma, mens utvalget er mye dårligere for filminteresserte.
Forklaringen fra bransjen handler om kompliserte rettighetsstrukturer, men det påpekes også at ting kan endre seg veldig raskt.
- Les også:
Spår store endringer i markedet
Tore Fredrik Dreyer, som er administrerende direktør i Twentieth Century Fox Norge, samt styremedlem i Norske filmdistributørers forening, legger vekt på at filmrettigheter er et komplekst landskap med mange tilbydere og enda flere leverandører til forbrukeren.
Dreyer tror imidlertid at denne verdenen kan se nokså annerledes ut om relativt kort tid.
– Filmkonsumet er større enn det noensinne har vært. Jeg tror forbrukernes etterspørsel kombinert med en svært rask digital utvikling vil føre til en endring ett eller flere steder i verdikjeden – eller at det kommer ren innovasjon på området. Bildet vil nok være annerledes allerede om 18 måneder sammenlignet med i dag, med kino som en fortsatt sterk spiller, sier Dreyer til NRK.
Han mener det er naturlig at nye og eksisterende aktører vil klare å jobbe fram nye modeller og tekniske plattformer som gir et større utvalg av filmer enn hva som er tilgjengelig i dag.
– Bransjen hører forbrukerne rope. Vi vet at de er villige til å betale, og da er det alltid noen som finner en kommersiell løsning. Det er samtidig viktig å understreke at fraværet av noe ikke rettferdiggjør anskaffelse via ulovlige tjenester, sier han.
– Tusen ganger dyrere å lage film
Filmskaper Ulrik Imtiaz Rolfsen sier at filmtilbudet hos Netflix er begrenset fordi distribusjonen er «låst». Distributørene er nemlig med på å finansiere filmene, og vil ha igjen for dette. Dermed er de ikke interesserte i å selge videre til Netflix, som betaler lite for rettighetene.
Samtidig mener Imtiaz Rolfsen at det blir feil å forvente at musikkbransjens Spotify er noe som lett kan opprettes for filmbransjen.
– Det koster sikkert tusen ganger mer å lage en film enn en plate, og filmens høye kostnad gjør at det er en angst i å gi bort filmen tilnærmet gratis etterpå. Publikum blir totalt sett taperne, men de skjønner heller ikke hvor mye det koster å lage film, sier filmskaperen.
NRK har forsøkt å få en kommentar fra Netflix, men henvendelsen har ikke blitt besvart.
NB: Nettsiden filmgrail.com gir en pekepinn på hvilke tjenester som tilbyr filmene du har lyst til å se.
(Oppdatering: Aktøren Altibox, som ikke er med i undersøkelsen, opplyser til NRK at de tilbyr 29 av filmene som er undersøkt)
diagrammene under kan du se vår undersøkelse av filmutvalget hos Netflix, Google Play, Viaplay og Itunes. For priser: Se egen faktaboks.