NRK Meny
Normal

Få lovlige alternativer for norske filmfans

Ny norsk film er stort sett fraværende hos de største strømmetjenestene. – Unge vokser opp med inntrykk av at norsk film ikke eksisterer på tjenestene de bruker, advarer filmredaktør.

Popcorn Time

UTILGJENGELIG: Flere hundre tusen nordmenn bruker Popcorn Time og andre ulovlige strømme- og fildelingstjenester. For nyere norsk film finnes det ofte få lovlige alternativer.

Foto: Gaute Zakariassen / NRK

Onsdagens kjennelse i Oslo tingrett betyr at norske nettleverandører må stenge tilgangen til sju fildelingsnettsteder.

Flere reagerer på at rettighetshaverne i mange tilfeller ikke tilbyr brukerne noe lovlig alternativ.

Kjetil Lismoen

CATCH-22: Rushprint-redaktør Kjetil Lismoen mener bransjen er i skvis mellom en utdatert forretningsmodell og en ny forretningsmodell som ikke gir samme inntekter.

Foto: Rushprint

– For norsk film løser ikke dommen det fundamentale problemet, som er at det ikke finnes et godt nok tilbud som gjør det enkelt for folk å få tilgang til nyere norsk film, sier Rushprint-redaktør Kjetil Lismoen til NRK.

Enkle stikkprøver tyder på at ny norsk film i liten grad er tilgjengelig for strømming, og ofte er spredt mellom flere tjenester.

I Netflix finnes kun femti norske filmer, de nyeste fra 2012.

– Mange risikerer konkurs

Mens norske filmer ofte kommer på DVD måneder etter kinopremieren, kan det ta år før de dukker opp i strømmetjenestene. Det skyldes blant annet at det foreløpig er lite penger i strømming.

Lismoen mener filmbransjen er i en vanskelig skvis.

– Det er en «Catch-22». Bransjen velger å satse på den tradisjonelle kinomodellen, selv om man vet at det ikke er der fremtiden ligger. Man er nødt til å være synlig hos strømmetjenestene, men man vet at det ikke er penger å hente der.

Redaktøren mener det kan ha alvorlige konsekvenser for norsk filmindustri.

– På lengre sikt vil det være en katastrofe, fordi unge vokser opp med inntrykket av at norsk film ikke eksisterer på tjenestene de bruker, advarer han.

Lismoen tror omstillingen vil bli lang og smertefull.

– Hvis ingen kompenserer for produsentenes inntektstap i overgangen til strømming, kommer mange til å gå konkurs. Kinoleddet investerer i filmproduksjon i en skala strømmetjenestene ikke er i nærheten av. Derfor sitter produsentene på gjerdet og holder på den gamle modellen.

– Film må fortsatt lages for lerretet

Torbjørn Urfjell

KINOTRO: Direktør Torbjørn Urfjell i Virke Produsentforeningen mener norsk film fortsatt må lages for kinolerretet.

Foto: FN-sambandet

Direktør Torbjørn Urfjell i Virke Produsentforeningen sier bransjen tar problemet på alvor, og at de jobber intenst med å finne nye løsninger.

– Vi vil blant at det skal bli lettere å klarere produksjoner, slik at publikum i større grad kan bestemme når de vil se ting, sier Urfjell.

Han mener likevel at kinoene vil være viktige for finansieringen av norsk film i mange år fremover.

– Skal vi være en kulturnasjon og ha ambisjoner for film, må det lages for filmlerretet. Det er på kino at pengene ligger i norsk film, og slik vil det være i lang tid fremover. Men man er helt nødt til å få mer inntekter for strømming, og da må man ha modeller som kompenserer for de inntektene som før kom fra DVD, mener Urfjell.

Strømming og nedlasting av nyere norske filmer

Film

Netflix

Viaplay

Cmore

Google Play

Itunes

Tusen ganger god natt

X

X

Strøm

X

X

Blind

X

X

X

X

Leie

Børning

X

Leie

X

X

Leie

Doktor Proktors prompepulver

X

Leie

X

Leie

Leie

Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama

X

Strøm

X

X

Kjøp

Død snø 2

X

Leie

X

Leie

Leie

Staying alive

X

Leie

X

Leie

Leie