Hennes & Mauritz tatt med buksene nede i Danmark

Dansk TV 2 avslører at motegiganten H&M systematisk brenner tonnevis med usolgte klær – til tross for forsikringer om det motsatte.

Hennes & Mauritz på Oslo City

BRENNER BUKSER: Hennes & Mauritz i Danmark destruerer i snitt 12 tonn klær hvert år, til tross for at kjeden profilerer seg som bærekraftig. Her fra H&Ms butikk på Oslo City-kjøpesenteret.

Foto: Ints Kalnins / Reuters

De siste årene har mange kleskjeder prøvd å fremstå grønnere og mer bærekraftige, og har lansert initiativer for å få ned svinn og overforbruk – i alle fall på papiret.

Nå avslører danske TV 2s program Operation X at H&M rutinemessig kjører tonnevis med usolgte klær til et forbrenningsanlegg i Roskilde.

Brenner flere tonn klær hvert år

Avsløringen kommer etter at kjeden i flere år har profilert seg som bærekraftig, og har kjørt store kampanjer der de oppfordrer kunder til å «lukke kretsløpet» ved å gjenbruke klær.

Så sent som i 2015 kjørte H&M en kampanje for økt bevissthet rundt gjenbruk, under slagordet «Det er ingen regler i moteverdenen unntatt én: Resirkuler klærne dine».

Operation X har fått innsyn i dokumenter fra forbrenningsanlegget, som viser at kjedens danske hovedlager i snitt har sendt 12 tonn klær til destruering hvert år siden 2013.

Da journalistene selv tok stikkprøver fra et parti, fant de bukser som var nye, tilsynelatende feilfrie og utstyrt med prislapp.

Garanterte null svinn

Avsløringen kommer etter at H&Ms bærekraftsansvarlige Mia Møgelgaard har forsikret programmets journalister om at kjeden ikke har svinn i det hele tatt.

– Vi selger de klærne som blir produsert. Og det er jo en av fordelene ved å være en så stor virksomhet. Hvis en vare ikke selger godt ett sted, kan vi flytte den til et sted hvor den kan bli solgt. Så svinn er ikke noe vi opplever, sa Mølgaard i det første intervjuet.

Etter at kjeden blir konfrontert med de nye opplysningene, forklarer de at klærne som ble brent da TV 2 besøkte anlegget, ble destruert på grunn av at de ikke møtte kjedens krav til helse og sikkerhet.

Undersøkelser redaksjonen fikk gjort ved et uavhengig laboratorium ga imidlertid ikke vesentlige utslag på hverken miljøgifter eller bakterier på de aktuelle klærne.

– Hører til unntakene

H&M mener selv at tilfellene TV 2 har avdekket tilhører unntakene. I en e-post til NRK skriver selskapets kommunikasjonssjef i Norge, Joanna Morell, følgende:

«At H&Ms produkter sendes til forbrenning er sjeldent, og gjøres bare når de ikke oppfyller våre sikkerhetskrav.»

Morell opplyser at kjedens svenske filialer sender under 0,4 promille av varelageret sitt til destruksjon hvert år, og at det i Danmark ble brent 9 tonn klær i løpet av 2016.

H&M sier plaggene TV 2 testet ikke oppfylte kjedens egne krav, og at klær som kasseres av andre grunner enn helse- og sikkerhetshensyn, alltid gis videre til veldedighet eller gjenvinning.

«De enkelte produktene som medier refererer til, har blitt testet i eksterne laboratorier. Testresultatene viser at det ene produktet er angrepet av mugg, og det andre inneholder for høy mengde bly. Disse produktene ble derfor stoppet i tråd med våre sikkerhetsrutiner», skriver Morell.

HØYT UT: Motegiganten har samarbeidet med organisasjoner som promoterer bærekraftig mote, og har kjørt egne reklamekampanjer der de oppfordrer kundene til å gjenbruke klær.

Kulturstrøm

  • Kanye West får godkjent navnebytte

    En av verdens mest kjente rappere Kanye West (44) har fått innvilget sin søknad om å endre navnet sitt.

    Fra nå av heter han ikke Kanye West, men Ye.

    Navnet har blitt brukt som navn på både musikkalbum og Twitter-konto, men har ikke vært hans juridiske og offisielle navn tidligere.

    En av begrunnelsene til navnebytte er fordi han mener at «ye» er det mest brukte ordet i bibelen, og skal bety «deg».

    Ye
    Foto: Angela Weiss / AFP
  • Tanum bokhandel forsvinner helt

    Cappelen Damm legger nå også ned nettbokhandelen tanum.no, som var det siste som var igjen av bokhandlerkjeden som ble startet i 1832. En for dyr satsing på bokhandel på Oslo Lufthavn endte med salg av fire butikker, skriver Bok365. Før nyttår solgte forlaget også flaggskipsbutikken på Karl-Johan.

  • Etterspørsel hos Netflix synker

    Etterpørselen på digitale orginaler synker for tredje kvartal på rad for Netflix. Dette er rekordlavt, til tross for Squid Game som har klatret på topplistene den siste tiden, melder Parrot Analytics.

    Eget produsert innhold er essensielt for abonnomentvekst, skriver byrået.

    I løpet av to år har de nye konkurrentene Disney+, HBO Max og Apple TV+ tatt kraftig på Netflix.

    FILE PHOTO: FILE PHOTO: The Netflix series "Squid Game" is played on a mobile phone in this picture illustration
    Foto: Kim Hong-ji / Reuters