Hopp til innhold

Vil endre nordmenns klesvaner

Nordmenns overforbruk av klær skader miljøet. To gründere i Oslo vil snu folks forbruksvaner med en abonnementstjeneste for klær.

Vilde Feet ser på klær hos Fjong

LEIER KLÆR: Kunde Vilde Feet vurderer plaggene som er til leie hos Fjong.

Foto: Hanna / NRK

– Klær blir ikke kastet fordi de er slitt, men fordi man er lei av plaggene. Det er veldig trist, sier Marie Ameln.

Marie Ameln og Sigrun Syverud i Fjong

FJONG: Marie Ameln og Sigrun Syverud har startet selskapet Fjong.

Foto: Hanna Huglen Revheim / NRK

Hjemme i leiligheten hennes i Oslo er to rom fylt til randen med klær. Ikke hennes egne, men til kunder som er på jakt etter noe nytt og midlertidig.

Sammen med Sigrun Syverud har Ameln startet selskapet Fjong, som i tillegg til å leie ut klær, er i ferd med å lansere en egen abonnementstjeneste for klær.

– Dette er delingsøkonomi for mote. Vår visjon er å øke utnyttelsen av klær, sier Syverud.

For nordmenn har mye klær. I gjennomsnitt 359 plagg i skapet, ifølge rapporten «Klesrapport i Norge». Hvert femte av disse er ubrukt.

Bekymret klesbransje

Konsekvensene av overforbruket bekymrer ikke bare forskere og miljøforkjempere, men også klesbransjen selv.

Fjong er ikke de første som tenker i retning av klesutleie. Tidligere i år lanserte kleskjeden Filippa K leasing av klær i Norge.

Bærekraftsjef Elin Larsson forteller at utleien så langt ikke har tatt av i Norge, men håper at trenden snur. Hun mener uansett at abonnementstjenester og utleie er måter klesbransjen kan bidra til å minske miljøbelastningen av klesproduksjonen.

– Klær er en måte vi uttrykker oss. Det handler om å finne måter man kan oppdatere seg på en måte som ikke bidrar til overforbruk eller at vi ødelegger for planeten. Da er utleie eller abonnering på klær en måte å løse det på, sier Larsson.

Det norske merket ByTimo er et av flere som har inngått samarbeid med Fjong. Og det var nettopp miljøhensyn som gjorde at sjefdesigner Tine Mollatt ville samarbeide med abonnementstjenesten.

Tine Mollatt

MILJØBEVISST: Tine Mollatt, sjefdesigner ved ByTimo, vil at klær skal vare lenge.

Foto: Hanna Huglen Revheim / NRK

– Det eneste vi vet, er at verden er i enorm endring på alle mulige plan, sier Mollatt.

Designeren ser alvorlig på bruk- og kastmentaliteten.

– Det gjelder klær, sko, det gjelder liksom alt. Noen produserer klær for at de skal vare veldig kort, for at kunden skal handle mer. Men noen av oss prøver så godt vi kan å lage klær som skal leve lenge, for vi bruker av miljøet hele tiden.

Skeptisk økonom

En som derimot er litt mer skeptisk til miljøgevinsten av klesutleie er Espen Andersen, førsteamanuensis i strategi ved BI.

– Jeg tror dette først og fremst vil gjelde dyre plagg, og i volum utgjør ikke det så mye av klesproduksjonen at det vil gi noen særlige miljøutslag. Jeg tror ikke T-skjorter og underbukser kommer til utleie i nærmeste fremtid, sier Andersen.

Samtidig sier Andersen at delingsøkonomien trolig vil få en større plass i samfunnet i tiden fremover.

– Men det kommer primært innenfor bil, og kanskje båt, sier Andersen.

Kulturstrøm

  • Artisten Tom Verlaine er død

    Artisten Tom Verlaine døde lørdag etter en kort tid med sykdom. Han ble 73 år gammel. Kunngjøringen av hans bortgang ble formidlet av Jesse Paris Smith, som er datteren til artisten Patti Smith, skriver New York Times.

    Verlaine var trolig mest kjent som frontsanger, gitarist og låtskriver i bandet Television og albumet «Marquee Moon». Bandet brøt opp i 1978 før de samlet seg igjen i 1992.

    Verlaine hadde også en solokarriere.

    Han skrev blant annet sangen "Kingdom Come" på David Bowies ikoniske album Scary Monsters fra 1980.

    Hans egentlig navn er Thomas Miller, men tok artistnavnet Tom Verlaine inspirert av den franske poeten Paul Verlaine, skriver The Guardian.

    Han står på 56. plass på Rolling Stone magasins liste over de 100 beste gitarister gjennom tidene, skriver NTB.

  • Vixen Awards: Julie Lorentzen ble årets influencer

    Prisutdelingen Vixen Awards 2022 gikk i kveld av stabelen. Her samlet landets største influensere seg for å hylle hverandre med glitter og glans.

    Stemningen var tidlig satt da programleder Alexandra Joner begynte showet med å vitse om alt fra bransjens mange samlivsbrudd til aktuelle hendelser fra det siste
    året:

    – Jeg ville jo skrive en vits om Atle Antonsen, men den vitsen ble for mørk til å være med her, sa hun til en blanding av latter og sjokkerte ansikter fra salen.

    I salen var også prinsesse Märtha Louise til stede, som fikk være vitne til at datteren Leah Isadora Behn vant prisen for årets beautyinfluencer for andre år på rad. Takketalen rettet hun mellom annet mot å tørre å «legge ut ting» uten å bry seg om hva andre tenker:

    – Og en ting jeg har tenkt veldig mye på i det siste, er sånn bare å – sorry, mamma! – å gi faen i hva noen har å si.

    Kveldens kanskje mest prestisjefulle pris, «Årets Influenser», gikk til Julie Lorentzen. Hun var ikke til stede under utdelingen, men den tydelig rørte kona Camilla Lorentzen mottok prisen på hennes vegner.

    Mot slutten av showet ble det også klart at Juryens Hederspris gikk til Emilie Nereng. Denne prisen deles ikke ut hvert år.

    Her er vinnerne i alle kategoriene:

    * Mote: Jenny Skavlan

    * Beauty: Leah Isadora Behn

    * Helse: Wasim Zahid

    * Sport og trening: Magnus Midtbø

    * Reiseliv: Julie Valsø

    * Underholdning: Johanne Massey

    * Livsstil: Julie Lorentzen

    * Interiør, bolig og uterom: Mads Clemmetsen

    * Mat: August og Martin

    * Bærekraft: Hanne Lene Dahlgren

    * Gullpenn: Frida Marie Grande

    * Sterke mening: Kaveh Rashidi

    * Forbilde: Morten Marius Skau

    * Stjerneskudd: David Mokel

    * Business: Fæbrik

    * Folkets favoritt: Jørgine Massa Vasstrand

    * Årets influencer: Julie Lorentzen

    * Juryens hederspris: Emilie Nereng

    Emilie Nereng vant Juryens Hederspris under Vixen Awards 2022.
    Foto: Lise Åserud / NTB
  • Dataangriperne bak Amedia-hackingen stanset av FBI

    FBI, US Secret Service, Europol, politiet i Tyskland og Nederland har vært i spissen for en skjult operasjon hvor de har infiltrert infrastrukturen til Hive ransomware. Også Oslo politidistrikt og Kripos har deltatt i dette samarbeidet, opplyser politiet i en pressemelding.

    – Oslo politidistrikt har det siste året, i samarbeid med Kripos, etterforsket løsepengeangrep rettet mot ulike virksomheter i Norge. Infrastruktur tilknyttet HIVE er antatt å ha vært benyttet ved flere av disse angrepene, sier Erik T. Hansen, politiadvokat ved avsnitt for finansiell cyberkriminalitet i Oslo politidistrikt.