NRK Meny
Normal

Svensk kleskjede lar deg lease garderoben

Kleskjeden Filippa K mener du har altfor mange ubrukte klær i skapet. Nå tilbyr de kundene sine å leie klærne i stedet for å kjøpe dem.

Filippa K-butikk i Oslo

LÅNTE FJÆR: Filippa Ks butikk i Oslo sentrum tilbyr kundene sine å leie alle plagg i butikken i fire dager. Her leaser NRK-reporter Eirin Venås Sivertsen en genser fra Emelie Karlbom.

Foto: Gaute Zakariassen / NRK

– Leie klær? Jeg vet ikke helt. Jeg vil helst eie dem selv, sier en kunde vi treffer i Filippa Ks butikk i Oslo sentrum.

Hun hadde ikke fått med seg at det går an å leie klærne som henger på utstilling i butikklokalet. Men det gjør det altså.

– Vi eier altfor mye klær

Elin Larsson

MINDRE OG SMARTERE: Filippa Ks bærekraftsjef Elin Larsson mener folk har for mye klær i garderobene sine.

Foto: Linus Hallgren / Filippa K

Den svenske kleskjeden har funnet ut at de vil bidra til å redusere forbruket. Derfor lar de kundene sine velge mellom å leie og å eie.

– Vi vil hjelpe kundene til en mindre og smartere garderobe. I dag eier vi altfor mye klær. Rundt 30 prosent av klærne i garderoben din har du ikke brukt det siste året, forteller kleskjedens bærekraftsjef Elin Larsson.

Du betaler 20 prosent av prisen, og får bruke plagget i fire dager. Deretter kan du levere det inn igjen, eller betale resten av kjøpesummen og beholde plagget.

Har plagget vært leid ut før, koster det også mindre å leie.

– Dette er en mulighet for kundene til å oppdatere sin garderobe uten å bidra til overforbruk, og å kunne fornye seg uten å måtte betale så mye penger for plagg som man kanskje bare bruker et par ganger, sier Larsson.

Hun forteller at kleskjeden foreløpig ikke tjener penger på ordningen, men at de på sikt tror tilbudet vil bidra til omsetningen.

– Kundeadferden er i ferd med å endres, og tilgjengelighet blir viktigere enn eierskap. Det er bare å se på hva som har skjedd i andre bransjer som film, musikk, taxi og hotell. Utviklingen vil komme til vår bransje også.

Håper leasing lykkes

Bendik Samuelsen.

HAR TRUA: BI-professor Bendik Samuelsen tror de yngste forbrukerne vil ha lettest for å omfavne ideen om å leie klær.

Foto: Nicolas Tourrenc/BI

BI-professor Bendik Samuelsen heier på iniativet fra Filippa K og håper de lykkes med å gjøre klesleasing akseptert.

– Det er et miljøproblem at vi kjøper og kaster ting før de er utslitt og oppbrukt. Ethvert tiltak som bidrar til å redusere problemet, vil være positivt, sier Samuelsen.

Han tror ideen om å leie klær i første omgang vil kunne slå an blant tenåringer og folk tidlig i 20-åra.

– For yngre mennesker vil det nok være lettere å akseptere tanken om at det er naturlig å leie. For min generasjon sitter det lengre inne. Vi er vant til at klær er veldig personlig.

Selv om leasing av klær er et nytt fenomen her til lands, ser Samuelsen trenden i en større sammenheng.

– Å leie i stedet for å eie ser vi innenfor andre forretningsområder også. Det er for eksempel stadig flere som leaser bil i stedet for å eie.