Hopp til innhold

Frp-topp: Razika er naive og ute etter oppmerksomhet

Razika går hardt ut mot innvandringsminister Sylvi Listhaug i sin nyeste låt «Se deg ikke tilbake». Frp-topp anser sangen som et ønske om oppmerksomhet.

Razika

KRITISK MOT REGJERINGEN: Med sangen «Se deg ikke tilbake» tar bergensbandet Razika et oppgjør med det de mener er en fremmedfiendtlig retorikk i regjeringen.

Foto: Caroline Drefvelin / NRK

– Vi har en regjering som er med på å opprettholde fremmedfrykt med retorikken de bruker, sier Marie Amdam, vokalist i Razika.

Med låten «Se deg ikke tilbake» vil bergensbandet ta et oppgjør med fremmedfrykten de mener har spredd seg det siste året.

Norge som honningkrukke

Som eksempel på regjeringens fremmedfiendtlige retorikk trekker vokalisten frem et portrettintervju med Listhaug i Frps medlemsblad Fremskritt.

Ifølge Amdam beskriver artikkelen Norge som en honningkrukke der flyktningene kommer for å hente ut alt de kan.

– Vi har snakket med flere flyktninger på transittmottaket på Landås, og de forteller at det er helt forferdelig å bli tatt for å være lykkejegere og kriminelle. Det er helt forferdelig, og vi må møte flyktningene med den forståelsen de trenger.

Og hun burde bare sagt det til dem første gangen, «Nå stikker du herfra, og ser deg ikke tilbake!»

Razika, fra sangen «Se deg ikke tilbake»

– Det handler om solidaritet

Erlend Wiborg, stortingsrepresentant for Frp, er uenig i at partiets retorikk bidrar til å styrke norsk fremmedfrykt.

Erlend Wiborg

UENIG: Stortingsrepresentant for Frp, Erlend Wiborg mener det er naivt å tro at ikke mange av flyktningene som kommer til Norge gjør det for å nyte godt av velferdsgoder.

Foto: TERJE STEN JOHANSEN/Fremskrittspartiet

– Jeg tror tvert imot at det er viktig at vi har politikere som snakker rett fra levra og som sier det de mener. Det er helt greit at man kan være uenig i politikken, men da får man diskutere sine politiske løsninger. Dette oppfatter jeg som et ønske om oppmerksomhet fra bandet Razika, istedenfor å diskutere realitetene i saken, sier Wiborg.

Amdam svarer at «Se deg ikke tilbake» handler om solidaritet, og at den ikke er et ønske om oppmerksomhet.

Hun mener måten det snakkes om flyktninger i Norge ofte er rasistisk og skremmende.

– Vi oppfordrer regjeringen til å føre en rausere politikk og til å behandle sakene så fort som mulig, slik at de som kan kommer ut på arbeidsmarkedet, sier Amdam.

– For gode velferdsordninger

Ifølge Wiborg er han enig med Razika på én ting, at han ønsker god integrering for flyktningene som er i Norge.

– Men det er naivt å tro at ikke mange av dem som kommer gjør det for å nyte godt av velferdsgodene vi har i Norge, sier Wiborg.

– Det er en grunn til at mange innvandrere ikke stopper i trygge havner lenger sør når de kommer til Europa, men velger å fortsette helt opp til Norge. Vi vet det har en sammenheng med at vi har hatt for gode velferdsordninger, fortsetter Wiborg.

Han legger til Razikas ønske om at Norge skal ta imot flere flyktninger enn i dag ville ført til en ekstrautgift på 52 milliarder kroner for skattebetalerne.

– Vi betaler gjerne mer skatt for å hjelpe til, sier Amdam.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.