Hopp til innhold

Fortnite- og Star Wars-teknologi skal gi nytt liv til Fantus

Nå blir det lettere å lage mer barne-TV med de digitale figurene.

Ny teknologi gir nye muligheter for underholdnings­bransjen. Et verktøy som i flere tiår er blitt brukt til å lage dataspill, er de siste årene blitt tatt i bruk i store TV-produksjoner som «Westworld» og «The Mandalorian».

Nå skal også NRK Super ta i bruk grafikkmotoren Unreal – et av verdens mest brukte verktøy for å skape virtuelle univers. Det kan gi mer innhold til barne-TV.

– Det betyr at vi kan teste ut nye ting uten å bruke flere dager på å lage animasjonene for hånd. Kvaliteten blir litt lavere, men du kan lage mye mer, forteller grafisk designer Rune Røsting i NRK.

Nylig testet MGP-sendingene visuelle effekter fra grafikkmotoren. Fantus er et større eksperiment – nå skal Unreal bidra i historiefortellingen.

– Denne måten å gjøre det på gir mer rom til lekenhet og eksperimentering. En regissør kan be om bevegelser og forholde seg til bilder der og da.

– Man får litt «art by accident» ved å lage scener i sanntid. Bevegelser som ikke var planlagt kan føre til bedre resultat, sier Røsting.

Grafisk designer Rune Røsting i NRK.

Rune Røsting vant Gullruten i fjor for grafisk design på Minibarna.

Foto: Øyvind Pettersen. / NRK

Designeren vil fortsatt animere Fantus for hånd i serien «Minibarna». Det er til ulike barne-TV-innslag hvor de digitale figurene skal ut og gå, snu seg og peke at Unreal blir tatt i bruk.

– Det som kunne tatt timer, dager eller i verste fall uker, kan man nå gjøre på minutter. De fleste vil ikke legge merke til at det er en spillmotor som står bak, sier han.

Gjør det motsatte av Star Wars

Unreal-motoren dukket opp på slutten av 90-tallet da skytespillet med samme navn ble utgitt. Siden da har den blitt et sentralt verktøy i spillbransjen, og brukes blant annet i populære spill som «Mass Effect» og «Fortnite».

Men i det siste har teknologien fått mer og mer fotfeste innenfor TV- og filmverden. I Star Wars-serien «The Mandalorian» sitter skuespiller Pedro Pascal foran gigantiske LED-skjermer med visuelle bakgrunner laget i Unreal. Alt er synlig for kamera og skuespillere.

– I Star Wars gjør de det litt motsatt av oss. De lager bakgrunnene som vises ut på store skjermer og plasserer skuespillerne i forgrunnen. Vi har en animert figur som skal inn i en ekte scene, sier Røsting.

Se den ulike bruken av Unreal-teknologien her:

Demonstrasjon av Unreal-teknologien som erstatter grønne skjermer i stadig flere film- og TV-produksjoner. Foto: Unreal Engine / Epic Games

«The Mandalorian»-serien var først ute av Disney-produksjonene til å bruke LED-skjermer med Unreal i stedet for tradisjonelle grønne skjermer. Foto: Disney

FØRSTE TEST: La du kanskje merke til de små interaktive boblene under MGP-sendingene? De skulle speile interaksjonen med NRK.no-brukerne under stemmegivningen. Foto: NRK

Rune Røsting har fått hjelp av kollega og spillutvikler Mattis Folkestad for å gjøre det uvante grepet å bruke en Xbox-kontroller i barne-TV-produksjonen. Foto: NRK

– Mer innhold til barna

Siden NRKs spede begynnelse har de fysiske dukkene hatt en sentral plass i barne-TV. Det vil de fortsatt ha.

– Målet har aldri vært å erstatte dukkene eller dukkespillerkunsten, men dukkene har mange begrensninger. De tåler ikke så godt å bevege seg rundt i verden, de er sårbare for søl og vann, sier prosjektleder i NRK Super, Maria Grande.

Maria Grande, NRK Super

– Dukkespill er en lang og stolt tradisjon i NRK. Dukkene er viktige for oss – og for mange barn, sier Maria Grande.

Foto: NRK Super

Hun mener teknologien vil utvide dukkenes repertoar.

– Dukkespill er tidkrevende og tungt arbeid, og dukkespillerne trenger alltid å kunne hjemme seg bak en forgrunn for å bevare illusjonen av at dukkene lever. Teknologien tillater oss å bevege oss ut av studio.

– Det å kunne spille dukkene «live» slik eksperimenteringen i Unreal åpner opp for, tillater oss også å være mer effektive og tilby mer innhold til barna, sier Grande.

Kulturstrøm

  • Kirken: En grusom hendelse midt i Pride-feiringen

    Kirken slår ring om Pride-feiringen, kjærlighet og mangfold etter masseskytingen i Oslo sentrum.

    – Vi våkner til skrekk-meldingen om skudd, drepte og sårede på London pub. Dette burde vært utenkelig. Det er det ikke, skriver kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum på Facebook.

    Raaum beskriver angrepet som en sterk kontrast til feiringen av kjærlighet og mangfold, som hun deltok i fredag.

    Preses i Den norske kirke Olav Fykse Tveit skriver at han tenker og ber for alle som er rammet.

    – Grusomme hendelser med skyting, drap og alvorlige skader i Oslo sentrum i natt, midt i Pride-feiringen der mange er ute for å feire livet og kjærligheten, skriver han.

    (NTB)

  • Bent Høie: – Flagget kan vi heise i solidaritet med de som er rammet direkte

    – I dag kan ikke paraden gjennomføres for å feire og kjempe. Det er ikke trygt i følge politiet. Flagget kan vi heise i solidaritet med de som er rammet direkte og for å vise at kjærligheten alltid vil vinne, skriver Bent Høie på Facebook.

  • Ny mentor i «The Voice»

    Artisten Jarle Bernhoft tar over som mentor i den kommende sesongen av «The Voice», melder TV2.

    Mandag denne uken ble det kjent at den folkekjære artisten og mentoren Matoma, er ferdig i The Voice.

    Hans arvtager Jarle Bernhoft sier han gleder seg til den nye jobben. – Jeg klarer nok ikke å fylle tårekvoten hans, men jeg må finne mine egne sko, sier Bernhoft.

Flere kulturnyheter