Høstens finske førsteklassinger blir historiske. De er de siste skoleelevene som lærer skrivekunsten ved hjelp av blyant og papir i vårt naboland.
– De skal bruke mer tid på å lære seg tastaturkompetanse, som er veldig viktig for jobbmarkedet, sier Minna Harmanen i det finske utdanningsdirektoratet til The Guardian.
Ikke lengre tid til løkkeskrift
Finland har et av de beste utdanningssystemene i verden. Landet er også et av de første i verden som fjerner de obligatoriske timene i håndskrift for første trinn. Endringen er en del av en globalt bevegelse vekk fra håndskrevne dokumenter til fordel for digital kommunikasjon, skriver The Guardian.
- Les:
Finske elever skal fremdeles lære seg kunsten å skrive for hånd, men først senere i utdanningsforløpet.
Fra høsten 2016 er tastaturet det fremste redskapet når finske smårollinger skal lære seg å skrive og lese.
– Kast ABC-boka
Det er faktisk norsk pedagogikk finnene tar i bruk når de lærer barna å skrive før de lærer å lese. Den pensjonerte forsker og touchmetode-ekspert, Arne Trageton har siden 90-tallet arbeidet med Write to Read-metoden, som trer i kraft i den finske læreplanen i 2016.
Han har gitt ut boka «Å skrive seg til lesing», som er utgitt på flere språk.
– Man kaster bort masse undervisningstid på at barna må knote med håndskrift allerede i første klasse. Barna burde heller lære touchmetoden, sier han.
Og ikke bare bør barna legge vekk penn og papir: ABC-boka bør også kastes, ifølge Trageton.
– I alle år har skolen startet med å lære barna de to vanskeligste tingene først: lesing og håndskrift. Det er ikke rart at 20 prosent får lese- og skrivevansker, sier han og fortsetter:
– Å lære seg å skrive er lettere enn å lære seg å lese, dataskriving er lettere enn å skrive for hånd. Hvorfor ikke ta de enkleste tingene først? Da får man optimal motivasjon og elevene føler at de mestrer noe.
Trageton viser til læreplanen fra 2006, hvor det for første gang på 200 år står at elevene skal lære seg å skrive før de lærer seg å lese.
– Det er ingen hemmelighet at det lønner seg å lære å uttrykke seg skriftlig og muntlig før lesingen. Når barna uttrykker sine egne tanker skriftlig, vet de jo hva som står der. De «skrivleser». Foran en datamaskin kan de også samarbeide, noe som ikke er like lett når det gjelder håndskrift.
Global bevegelse
I et svensk pilotprosjekt har elevene lært å skrive på data før papir.
Her fant man ut at barna som fulgte opplegget kunne skrive og lese bedre enn jevnaldrende med vanlig undervisning, ifølge Forskning.no. Også enkelte norske skoler har med hell forsøkt å lære ungene å «skrivlese». Blant annet i Bærum lærer elevene seg å skrive på nettbrett.