Hopp til innhold

Filmstudioene redder Kodak-filmen

De største amerikanske filmstudioene går sammen om en redningspakke til den falne filmprodusenten Kodak. Dermed kan filmpuristene som har slåss for den analoge filmen juble.

Nolan, Abrams og Kodak

KAN SPRETTE SJAMPANJEN: «Interstellar»- og «Dark Knight»-regissør Christopher Nolan (øverst til høyre) og «Star Trek» og «Star Wars»-regissør J.J. Abrams kan feire at deres lobbykampanje for å redde Kodak har båret frukter.

Foto: STEFAN WERMUTH / Reuters

Filmregissører som J.J. Abrams, Christopher Nolan og Quentin Tarantino kan sprette sjampanjen etter at deres kampanje for å redde den analoge filmrullen ser ut til å ha lykkes.

Twentieth Century Fox, Paramount, Sony, Universal, Disney, og Warner Bros. har alle forpliktet seg til å forhåndskjøpe film i store nok mengder til at Kodak klarer å opprettholde produksjonen, skriver Wall Street Journal.

– Vi var svært nær den vanskelige beslutningen om å slutte å produsere film, uttaler Kodak-direktør Jeff Clarke til avisen.

Kodak på kanten av stupet

Gjennom kinofilmens første hundre år, var det analoge filmruller av acetat som gjaldt, både for opptak og fremvisning.

Eastman Kodak Company var den første, største og beste blant dem som leverte film til Hollywood-studioene.

Siden den digitale revolusjonen tidlig på 2000-tallet, har imidlertid lykken snudd for den tradisjonsrike filmprodusenten.

Fra å ha sysselsatt 140.000 mennesker i sine glansdager, var selskapet nede i 17.000 ansatte da de i 2012 søkte om konkursbeskyttelse.

I 2013 kunngjorde selskapet at produksjonen av acetatfilm skulle opphøre, kort tid etter at konkurrenten Fujifilm hadde varslet det samme.

Mange trodde Kodak hadde hatt sitt øyeblikk.

Redningsaksjon kronet med suksess

Flere filmregissører har imidlertid fortsatt å spille inn filmene sine på tradisjonelt vis.

Blant årets Oscar-nominasjoner er det flere som holder på tradisjonene: «Boyhood», «Grand Budapest Hotel» og «Interstellar» ble alle filmet på Kodak-filmbase.

Flere internasjonale storfilmer, blant dem episode sju i «Star Wars» og den neste Superman-filmen, blir også filmet på gamlemåten.

– Film er eik, digitalt er kryssfiner, har «Interstellar»-regissør Christopher Nolan tidligere uttalt.

Sammen med blant andre Quentin Tarantino, Judd Apatow og «Star Wars»-regissør J.J. Abrams, er han blant regissørene som har engasjert seg for den analoge filmen.

Det siste året har de lobbyert overfor filmstudioene for å få på plass en form for garantiordning som gjør at Kodak kan rettferdiggjøre å holde produksjonslinjene i gang.

Nå har aksjonen båret frukter i form av en avtale der de store filmstudioene forplikter seg til å forhåndsbestille en viss mengde negativfilm.

– Vi går ikke vår vei. Jeg vil at folk skal bli oppglødd over film igjen, sier Kodak-sjef Jeff Clarke.

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters