Filmregissører som J.J. Abrams, Christopher Nolan og Quentin Tarantino kan sprette sjampanjen etter at deres kampanje for å redde den analoge filmrullen ser ut til å ha lykkes.
Twentieth Century Fox, Paramount, Sony, Universal, Disney, og Warner Bros. har alle forpliktet seg til å forhåndskjøpe film i store nok mengder til at Kodak klarer å opprettholde produksjonen, skriver Wall Street Journal.
– Vi var svært nær den vanskelige beslutningen om å slutte å produsere film, uttaler Kodak-direktør Jeff Clarke til avisen.
Kodak på kanten av stupet
Gjennom kinofilmens første hundre år, var det analoge filmruller av acetat som gjaldt, både for opptak og fremvisning.
Eastman Kodak Company var den første, største og beste blant dem som leverte film til Hollywood-studioene.
Siden den digitale revolusjonen tidlig på 2000-tallet, har imidlertid lykken snudd for den tradisjonsrike filmprodusenten.
Fra å ha sysselsatt 140.000 mennesker i sine glansdager, var selskapet nede i 17.000 ansatte da de i 2012 søkte om konkursbeskyttelse.
I 2013 kunngjorde selskapet at produksjonen av acetatfilm skulle opphøre, kort tid etter at konkurrenten Fujifilm hadde varslet det samme.
Mange trodde Kodak hadde hatt sitt øyeblikk.
Redningsaksjon kronet med suksess
Flere filmregissører har imidlertid fortsatt å spille inn filmene sine på tradisjonelt vis.
Blant årets Oscar-nominasjoner er det flere som holder på tradisjonene: «Boyhood», «Grand Budapest Hotel» og «Interstellar» ble alle filmet på Kodak-filmbase.
Flere internasjonale storfilmer, blant dem episode sju i «Star Wars» og den neste Superman-filmen, blir også filmet på gamlemåten.
– Film er eik, digitalt er kryssfiner, har «Interstellar»-regissør Christopher Nolan tidligere uttalt.
Sammen med blant andre Quentin Tarantino, Judd Apatow og «Star Wars»-regissør J.J. Abrams, er han blant regissørene som har engasjert seg for den analoge filmen.
Det siste året har de lobbyert overfor filmstudioene for å få på plass en form for garantiordning som gjør at Kodak kan rettferdiggjøre å holde produksjonslinjene i gang.
Nå har aksjonen båret frukter i form av en avtale der de store filmstudioene forplikter seg til å forhåndsbestille en viss mengde negativfilm.
– Vi går ikke vår vei. Jeg vil at folk skal bli oppglødd over film igjen, sier Kodak-sjef Jeff Clarke.