NRK Meny
Normal

Filmstudioene redder Kodak-filmen

De største amerikanske filmstudioene går sammen om en redningspakke til den falne filmprodusenten Kodak. Dermed kan filmpuristene som har slåss for den analoge filmen juble.

Nolan, Abrams og Kodak

KAN SPRETTE SJAMPANJEN: «Interstellar»- og «Dark Knight»-regissør Christopher Nolan (øverst til høyre) og «Star Trek» og «Star Wars»-regissør J.J. Abrams kan feire at deres lobbykampanje for å redde Kodak har båret frukter.

Foto: STEFAN WERMUTH / Reuters

Filmregissører som J.J. Abrams, Christopher Nolan og Quentin Tarantino kan sprette sjampanjen etter at deres kampanje for å redde den analoge filmrullen ser ut til å ha lykkes.

Twentieth Century Fox, Paramount, Sony, Universal, Disney, og Warner Bros. har alle forpliktet seg til å forhåndskjøpe film i store nok mengder til at Kodak klarer å opprettholde produksjonen, skriver Wall Street Journal.

– Vi var svært nær den vanskelige beslutningen om å slutte å produsere film, uttaler Kodak-direktør Jeff Clarke til avisen.

Kodak på kanten av stupet

Gjennom kinofilmens første hundre år, var det analoge filmruller av acetat som gjaldt, både for opptak og fremvisning.

Eastman Kodak Company var den første, største og beste blant dem som leverte film til Hollywood-studioene.

Siden den digitale revolusjonen tidlig på 2000-tallet, har imidlertid lykken snudd for den tradisjonsrike filmprodusenten.

Fra å ha sysselsatt 140.000 mennesker i sine glansdager, var selskapet nede i 17.000 ansatte da de i 2012 søkte om konkursbeskyttelse.

I 2013 kunngjorde selskapet at produksjonen av acetatfilm skulle opphøre, kort tid etter at konkurrenten Fujifilm hadde varslet det samme.

Mange trodde Kodak hadde hatt sitt øyeblikk.

Redningsaksjon kronet med suksess

Flere filmregissører har imidlertid fortsatt å spille inn filmene sine på tradisjonelt vis.

Blant årets Oscar-nominasjoner er det flere som holder på tradisjonene: «Boyhood», «Grand Budapest Hotel» og «Interstellar» ble alle filmet på Kodak-filmbase.

Flere internasjonale storfilmer, blant dem episode sju i «Star Wars» og den neste Superman-filmen, blir også filmet på gamlemåten.

– Film er eik, digitalt er kryssfiner, har «Interstellar»-regissør Christopher Nolan tidligere uttalt.

Sammen med blant andre Quentin Tarantino, Judd Apatow og «Star Wars»-regissør J.J. Abrams, er han blant regissørene som har engasjert seg for den analoge filmen.

Det siste året har de lobbyert overfor filmstudioene for å få på plass en form for garantiordning som gjør at Kodak kan rettferdiggjøre å holde produksjonslinjene i gang.

Nå har aksjonen båret frukter i form av en avtale der de store filmstudioene forplikter seg til å forhåndsbestille en viss mengde negativfilm.

– Vi går ikke vår vei. Jeg vil at folk skal bli oppglødd over film igjen, sier Kodak-sjef Jeff Clarke.

Kulturstrøm

  • Skal gjenoppbygge historisk moské

    En avtale om gjenoppbyggingen av Mosuls historiske al-Nuri-moské ble undertegnet i nationalmuseet i Baghdad mandag. Avtalen mellom De forente arabiske emirater og Irak innebærer en støtte til gjenoppbyggingen på over 50 millioner dollar. Den over 800 år gamle moskeen og dens berømte minaret ble sprengt i forbindelse med kampene om Mosul sommeren 2017. Les også «Urix forklarer»: Fem ting du må vire om sprengingen av den berømte moskeen

    Pressekonferanse i forbindelse med avtale om gjenoppbygging av moskeen i Mosul
    Foto: AHMAD AL-RUBAYE / AFP/Scanpix
  • Aviciis foreldre takker for støtten

    Foreldrene til Avicii (Tim Bergling) publiserte mandag kveld et åpent brev via pressekontakten Ebba Lindqvist: «Vi vil takke for støtten vi har fått, alle kjærlighetsfulle ord om vår sønn og bror. Takk for hedringen av Tim», ifølge Aftonbladet.

  • «The Crown»: Vi burde ha lik lønn

    Matt Smith støtter kravet om at Claire Foy og han selv burde hatt lik lønn for arbeidet i serien. – Jeg er glad for at dette har løst seg, og i fremtiden må vi jobbe for at ting som dette blir bedre og mer rettferdig, ikke bare i vår bransje, men i alle, sier han til Hollywood Reporter. Serieskaperne har beklaget lønnsforskjellen etter at det ble kjent at Smith tjener mer på Netflix-serien enn hovedrolleinnehaveren Foy.

    Claire Foy og Matt Smith fra permieren på sesong to av The Crown
    Foto: Grant Pollard / AP