Hopp til innhold

– Klarte ikke den digitale omstillingen

Fotogiganten Kodak har gått fra å være pioner og verdensledende til nær konkurs. Norske fotoentusiaster synes nyheten er trist.

Kodak var på et tidspunkt verdens fjerde mest kjente merkenavn og navnet var synonymt med fotografering.

Men selskapets økonomi har vært i fritt fall fra årtusenskiftet, og er i dag nærmest konkurs.

Eastman Kodak

George Eastman er foreviget med en statue.

Foto: ADAM FENSTER / Reuters

Til tross for innsprøyting av ny kapital og flere omstillingsforsøk, står Kodak i dag som beviset på hvor hardt man rammes om man står på perrongen når teknotoget tøffer av gårde.

Digital kollaps

Afghan girl

Det berømte bildet Afghan girl ble tatt av Steve McCurry på Kodachrome-film.

Foto: Steve Mccurry

Ingar Syvertsen i Foto & Video har arbeidet innenfor fotobransjen siden 1962. Han har et livslangt forhold til Kodaks produkter, og synes det er trist å se fotogiganten ligge med buken opp.

– Alle hadde forventet at de skulle klare omstillingen til det digitale, men det skjedde jo ikke. Kodak var sidrumpa og hadde ikke evne til omstilling og nytenking. Derfor holdt de fast på film når den digitale fotorevolusjonen skjedde ved tusenårsskiftet.

Selskapet ble grunnlagt i 1880, og fem år senere fant Kodaks grunnlegger George Eastman opp filmrullen, som skulle bli utgangspunktet for filmindustrien.

Eastmans selskap fortsatte en banebrytende utvikling av kameraer, film og fremkallingsutstyr gjennom hele forrige århundre, og på midten av syttitallet hadde Kodak 90 prosent av filmmarkedet og 85 prosent av kamerasalget i USA.

– Nostalgisk forhold

Thorenfeldt

Dag Thorenfeldt synes det er synd at øksa har rammet Kodak.

Foto: NRK

Fotograf Dag Thorenfeldt vokste opp med Kodak og har et nostalgisk forhold til selskapet.

– Kodak er en del av barndommen. Foreldrene mine hadde et Instamatic-kamera, og i mange år var Kodak Tri-x 400 favorittfilmen, sier han.

– Det blir rart hvis de forsvinner, men ingenting varer evig. Med Kodak forsvinner den analoge epoken, men selskapet vil stå som et symbol for gode bilder. At et firma som Kodak nå kan gå konkurs, er et bilde på den digitale revolusjonen, sier han.

Foretrekker film

Som de fleste fotografer bruker Thorenfeldt digitalt utstyr i daglig arbeid, men han forteller at i enkelte prosjekter foretrekker han den gammeldagse filmen.

– Å være i et mørkerom er noe helt annet enn å ta digitale bilder. Det er hyggelig å stå der, jeg får nesten religiøse følelser av det, ler han.

– Digitale bilder er ren matematikk, og man kan lage tusenvis av helt identiske kopier. Kopier laget av analog film er unike hver og en, de blir aldri helt like.

Mistet forbrukermarkedet

Til tross for at Kodak selv utviklet det første digitale kameraet i 1975, klarte ikke selskapet å henge med på digitaliseringen av fotoindustrien ved århundreskiftet.

– Da de skulle nå forbruksmarkedet med digitalkameraer, kjøpte de inn disse fra japanske produsenter, i stedet for å hente inn yngre krefter og utvikle selv. Dette gjør at de i dag sitter uten grunnkompetanse på alle områder, bortsett fra film, forklarer Syvertsen.

Han forteller at Kodaks egne prognoser viste at markedet ville holde på filmen frem til år 2030. Dermed havnet de bakpå i alle ledd av digitaliseringen.

Nå er de altså på randen av konkurs, og med det vil over 100 år som en av markedslederne gå inn i fotografiets historiebøker.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters