– Dette er en svært gledelig avgjørelse. Barn trenger et ekstra vern mot aggressiv markedsføring. Derfor er vi glade for at Markedsrådet også anerkjenner at direkte kjøpsoppfordringer rettet mot barn – slik som i dette tilfellet – er ulovlig, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Tenåringsidolet Justin Bieber spilte i Oslo våren 2013, og konsertarrangøren Atomic Soul henvendte seg til barn og unge for å promotere konsertene.
På Facebook-siden sto det blant annet:
«Løp, kast deg på sykkelen eller få noen til å kjøre deg.» og «Tips til alle som ikke har kort eller kun har ungdomskort. Gå på Narvesen eller 7 eleven og kjøp et Spendon-kort. Det kan du bruke til å betale billetter på nettet med. Lykke til :-)»
Forbrukerombudet mente dette var i strid med forbudet mot å rette direkte kjøpsoppfordringer til barn.
- Les også: Hva er det med Justin Bieber?
To runder
Men da saken ble behandlet av Markedsrådet i november 2012 kom rådet til kjøpsoppfordringene på Facebook ikke var sterke og direkte nok til at reklamen kunne ansees som ulovlig.
Markedsrådet er et domstolslignende forvaltningsorgan som avgjør klager på antatte overtredelser av markedsføringsloven.
Forbrukerombudet mente avgjørelsen var feil, og fryktet at den ville føre til økt reklamepress mot barn.
Nå har Markedsrådet sett på saken på nytt, og det har ført til en helomvending. De mener at Atomic Soul likevel har brutt forbudet mot å rette direkte kjøpsoppfordringer mot barn.
Til tross for at reklamen blir sett på som ulovlig, og Forbrukerombudet opprinnelig ville gi Atomic Soul 65.000 i bot, vanker det ingen økonomiske sanksjoner for konsertarrangøren.
– Markedsrådet vil ikke gi noen bot, de mener det er gått for lang tid. Men når Forbrukerombudet i framtiden skal håndheve loven, kan det bli aktuelt å bruke bøter hvis det er noen som bryter forbudet, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.no.
- Se bilder fra Bieber-konsertene i Norge her
Artikkelen fortsetter under bildet.
Ekstra vern for barn
Formuleringene på Atomic Soul sin facebook-side skapte et klart inntrykk av at man «måtte» skaffe seg kodekort og dermed konsertbilletter, mener Forbrukerombudet.
Da Forbrukerombudet oppdaget markedsføringen var det allerede over 36000 som hadde svart at de «deltok» på arrangementet, og ombudet har grunn til å tro at mange av disse var barn.
Gry Nergård er glad for at Markedsrådet snudde i saken.
– Dette gjør at forbrukerombudet kan føre mer effektivt tilsyn. Det har vært en uavklart situasjon, som har gjort at vi har vært usikre på hvordan vi skal håndtere situasjoner hvor vi mener barn blir utsatt for kjøpepress, sier Nergård til NRK.no.
La seg flate
Konsertarrangøren Atomic Soul var raske med å følge Forbrukerombudets anbefalinger i 2012, og trakk markedsføringskampanjen tilbake kort tid etter at ombudet kom på banen.
– Vi følger umiddelbart Forbrukerombudets anbefalinger. Markedsføringen var ikke ment slik den har blitt fremstilt, men vi har nå selvfølgelig fjernet oppfordringene til kjøp av billetter, sa arrangør Peer Osmundsvaag i Atomic Soul til NTB i fjor.
Osmundsvaag ringte også til Forbrukerombudet og la seg flat på Atomic Souls vegne.
Når NRK.no ringer Atomic Soul torsdag ettermiddag, er ikke Peer Osmundsvaag kjent med snuoperasjonen fra Markedsrådet.
– Det er første gang jeg hører om dette. Jeg synes det er litt overraskende, siden det var et enstemmig vedtak om at det ikke var ulovlig sist gang. Men jeg er ikke jurist, vi arrangerer konserter og her var vi kanskje ikke helt tydelig, sier arrangøren til NRK.no.
Vil ha møte med Forbrukerombudet
Han understreker at selskapet la ut informasjonen med de beste hensikter, og at de fjernet informasjonen kun få minutter etter at Forbrukerombudet reagerte.
– Vi var ikke klar over at den joviale språkbruken kunne oppfattes på feil måte. Målet vårt var å informere, derfor oppdaterte vi Facebook-siden på en uformell måte. Da det ble oppfattet som reklame, valgte vi å trekke det tilbake, sier Osmundsvaag til NRK.no.
Arrangøren håper nå at ombudet vil bruke like mye tid og ressurser på å lære opp konsertarrangørene som de har brukt på denne saken.
– Atomic Soul har bedt Forbrukerombudet om å møte oss to ganger. De burde informere og lære opp arrangørbransjen i disse sakene. Det er mange gråsoner her, spesielt på sosiale medier, og vi vil gjerne vite hvordan man informerer forbrukere på riktig måte.
Forbrukerombud Gry Nergård sier at de har hatt en god dialog med Atomic Soul og at de gjerne møter dem.
– De har hele tiden uttrykt at de ønsker å innrettet seg etter våre anbefalinger, og vi har ingenting spesielt å utsette på Atomic Souls øvrige markedsføring.