Samtidig som stadig større del av nyhetslesingen skjer via Facebook og mobil, sliter de kommersielle aktørene med å tjene penger.
– Alle som jobber med medier i dag er engstelige. Det endrer seg utrolig raskt og på mange måter blir man angrepet fra alle kanter, sier Ola Stenberg, digitalsjef i VG.
Facebook, som allerede tar annonseinntekter og lesere fra de tradisjonelle mediene, har lansert flere egne nyhetstjenester, blant annet «Instant Articles». Og nå må norske mediehus vurdere om de vil være med på leken eller ikke.
Deler inntekter
Om du ikke har hørt om Instant Articles, har du kanskje lest noen engelske artikler i dette formatet uten å legge merke til det. For eksempel fra The Guardian eller Washington Post.
Med Instant Articles tilbyr Facebook en spesiell måte å vise nyhetsartikler på. Det innebærer at:
- Mediehusene må inngå en avtale med Facebook
- Mediehusene publiserer sakene sine direkte til Facebook
- Artikkelen åpnes øyeblikkelig i Facebook-appen
- Facebook og mediehusene deler artikkelens annonseinntekter
Avtalen Facebook har gjort med amerikanske medier beholder avisene inntektene fra eget annonsesalg. De får også 70 prosent av inntektene fra annonsene som FB selger som resultat av avisens innhold.
Instant Article er et av temaene som både NRK, VG, Dagbladet, Schibsted og Aftenposten skal snakke med Facebook om på onsdag.
Møtet mellom medielederne ble først omtalt av Dagens Næringsliv lørdag.
- Les mer om Instant Articles: Sluker Facebook norske medier i 2016?
Vinden har snudd
Svenske Aftonbladets holdning til Instant Articles illustrerer både tvilen og troen på Facebook som nyhetskanal. Avisens sjefredaktør rettet i sommer skyts mot tradisjonelle mediehus som samarbeidet med Facebooks nyhetstjenester:
Noen måneder senere ble avisen en av de første mediehusene i Sverige til å teste ut tjenesten.
Les: Nå vil Facebook la deg bruke Facebook uten noensinne å forlate Facebook
Vil teste ut Instant Articles
Foreløpig er norske mediehus avventende.
Digitalsjef i VG, Ola Stenberg, sier de kommer til å teste Instant Articles, men mediehuset vet ennå ikke i hvor stor grad de kommer til å benytte seg av tjenesten.
Samtidig som Instant Articles gir nye muligheter når det gjelder inntekter og evnen til å nå ut til publikum, er det en rekke betenkeligheter ved å inngå et eventuelt samarbeid med Facebook.
– Noe av utfordringen for oss som publisist er at vi gir fra oss innhold til en amerikansk kommersiell aktør, som da står for dele- og redaktørvurderingen som vil selv ønsker å ha kontroll over, sier nettsjef i NRK, Frank Gander.
VGs Ola Stenberg stiller seg bak Ganders betraktninger, men mener også at man ikke kan lukke øynene for hvor stor og viktig Facebook er blitt som nyhetskanal.
– Ytringsfriheten kan ikke rokkes ved. For å få den nødvendige erfaringen tenker vi det kan være verdt å teste, så får tiden vise om det er noe vi kommer til å fortsette med.