Hopp til innhold

Flere så Norges Eurovision-semifinale i år enn i fjor

Mange oppfordrer til boikott av årets Eurovision. Likevel var seertallene for Norges semifinale høyere i år enn i fjor. Seertallene var på sitt høyeste under Israels bidrag.

Gåte under øvelser før semifinalene i Eurovision i Malmø 2024

639.000 nordmenn så Gåte gå videre til finalen i Eurovision Song Contest.

Foto: Sarah Louise Bennett / EBU

Gårsdagens semifinale i Eurovision hadde 639.000 seere. Da Alessandra representerte Norge i fjorårets semifinale var det 610.000 personer som så på.

Det er altså en oppgang på 30.000 mennesker fra i fjor.

Seertallene i år er på samme nivå som i 2022.

Tallene viser at interessen for ESC også er stor i 2024. Dette er lovende for publikumsoppslutningen også på lørdag, sier Kristian Tolonen, analysesjef i NRK.

Oppfordring til boikott

I sosiale medier har flere delt dette bildet, og oppfordret folk til å ikke se på Eurovision i år:

Eurovision

Dette bildet har blitt delt av mange i sosiale medier.

Foto: Skjermbilde

Én av fem nordmenn vil boikotte Eurovision på grunn av Israels deltagelse, skrev VG i går.

Det har også vært oppfordringer om å skru av skjermen idet Israels bidrag går på scenen.

Likevel gikk altså de norske seertallene opp i år.

Israels deltagelse har skapt sterke reaksjoner. Titusenvis var ute i Malmös gater i går for å demonstrere.

Høyest seertall mens Israel og Norge spilte

Til tross for oppfordringer om svart skjerm under Israels bidrag:

Da Israels Eden Golan gikk på scenen gjorde seertallene et byks. Det viser Kantar TVOV-undersøkelsen.

Eurovision-seertall

I den røde ringen ser du bykset seertallene tok rundt Israel og Norge sine framføringer.

Foto: Kantar TVOV

Norges Gåte kom på scenen like etterpå, også til høye seertall.

NRK.no sendte ut pushvarsler i går både da Israel og Norge skulle på scenen.

Selv om økningen ikke er dramatisk er det et tydelig lite hopp i grafen, sier Kristian Tolonen fra NRK Analyse.

Eden Golan representing Israel with the song "Hurricane" performs on stage during the second semi...
Foto: AFP

Han sier at det er et interessant utslag som de ikke alltid ser så mye av.

Det er vanskelig å vite hva det kommer av, så det blir hypoteser. Det kan være nyhetsinteressen, at folk skrudde på i tilfelle det skjedde noe. Også er det nok mange som er nysgjerrige på hvordan Norges bidrag gjør det, sier Tolonen.

Jubel og buing under Israels opptreden

16 deltakere ble til ti finalister under gårsdagens semifinale i Eurovision.

3WyPV4-R35M

Publikummere ved gårsdagens semifinale.

Foto: AFP

Reaksjonene i salen var delte under Israels opptreden. Ifølge NRKs kilder var det buing i salen da Eden Golan fremførte «Hurricane».

EBU har blitt anklaget for å dempe lyden til publikum under framføringen.

På spørsmål om EBU sensurerer, svarer pressekontakt for Eurovision og EBU Claire Rainford følgende:

– Som i alle TV-produksjoner med publikum, jobber SVT med å jevne ut lyden for TV-seerne. Det er kun for å oppnå en balansert lydmiks for publikum, og SVT sensurerer ikke lyden fra publikum i arenaen.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.