Hopp til innhold

Erna Solberg: Tror jeg skal overleve noen timer uten Facebook

Statsministeren deler det omstridte Vietnam-bildet på egen Facebook-vegg, men er ikke redd for å bli utestengt fra nettsamfunnet.

Erna Solberg og «Napalmjenta»

KONTROVERSIELT: Nick Uts ikoniske bilde av en naken jente som flykter fra napalmbombingen, ble for sterk kost for Facebooks sensurregime. Nå kaster statsminister Erna Solberg seg inn i debatten.

Foto: Nick Ut / Carina Johansen / AP / NTB Scanpix

Oppdatert: Innlegget forsvant fredag formiddag fra Solbergs Facebook-side.

Facebooks sensur av Nick Uts ikoniske bilde fra Vietnam-krigen har de siste ukene fått en rekke politikere og samfunnsdebattanter til å reagere.

De som har delt bildet eller artikler som inneholder bildet, har opplevd å få innlegget slettet av Facebooks egne sensur-algoritmer. Flere har også fått brukerkontoene sine midlertidig stengt.

Facebooks sensurpraksis har fått flere og flere til å dele bildet i protest, og fredag gikk Aftenposten ut med et åpent brev til Facebook-sjef Mark Zuckerberg.

Mener Facebook tråkker feil

Den foreløpig siste som kaster seg inn i debatten, er statsminister Erna Solberg.

Fredag delte hun selv det omstridte bildet på sin egen Facebook-vegg, sammen med en tekst der hun tar et oppgjør med Facebooks sensur-regime.

«Facebook tråkker feil når de sensurerer slike bilder. Det bidrar til å bremse ytringsfriheten», skriver Solberg.

– Dette er et bilde som har historisk betydning og beskriver en viktig politisk hendelse. Det er en del av å ta vare på historien og kunnskapen, og selv om det er et nakent barn i bildet, bør det ikke stenges ute, utdyper Solberg overfor NRK.

Hun roser nettsamfunnet for å ta kampen mot spredning av overgrepsbilder av barn, men mener regelverket håndheves for firkantet.

– Jeg mener Facebook burde vise større grad av forståelse. Jeg er glad for at Facebook sikrer at deres sider ikke blir et sted for vold- og overgrepsbilder, men det som er nyhetsorienterte bilder, må de klare å ha en mer variert oppfølging av.

Frykter ikke utestengelse

Solberg mener det er vesentlig at også bilder omfattes av ytringsfriheten.

– Med et så visualisert samfunn som vi lever i, dag er bilder en del av ytringsfriheten. Det er en ytring å vise disse bildene, og hvis vi skal miste den delen av vår historie, begrenser det også ytringsfriheten.

– Er du redd for å bli utestengt fra Facebook?

– Jeg tror jeg skal overleve noen timer uten Facebook. Men forhåpentligvis tenker de at det ikke er en naturlig reaksjon, sier Solberg.

I halv tolv-tiden fredag var innlegget forsvunnet fra Facebook.

Kulturminister Linda Hofstad Helleland, som også hadde delt Solbergs Facebook-innlegg, sa fredag at hun vil innkalle Facebook og norske redaktører til et møte for å diskutere nettsamfunnets sensurregime.

Erna Solbergs Facebook-post

SLETTET: Slik så Solbergs Facebook-innlegg ut før det etter få timer forsvant fra Facebook.

Foto: Skjermbilde

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.