Det har vært en tydelig endring i markedet for matbøker.
For bare noen år siden var de mest solgte bøkene om mat og vin signert utenlandske forfattere. Nå er de 15 mest solgte matbøkene skrevet av norske forfattere. Det viser salgstall fra Bokhandlerforeningen.
Dette er de 15 mest solgte kokebøkene i år:
- Trines mat 2 (Trine Sandberg)
- Trines mat: favoritter og ukemenyer (Trine Sandberg)
- Hverdagsmat: Middag for alle (Ole Martin Alfsen)
- Kokkelære (Tom Victor Gausdal)
- Gratis mat: 50 ville og velsmakende vekster (Ellen-Beate Wollen)
- Ølbrygging fra hånd til munn (Colin Eick)
- Slikkepott (Lise Finckenhagen)
- Det søte liv (Kristine Ilstad)
- Fisk og Vin (Toralf Bølgen)
- Verdens beste familiekokebok (Kjartan Skjelde)
- Godt for magen: Matglede med lavFODMAP (Julianne Lyngstad)
- En ny start (Berit Nordstrand)
- Ingrid ber til julefest (Ingrid Espelid Hovig)
- Eltefritt brød og himmelske kaker (Ina-Janine Johnsen)
- Iskremfabrikken (Eyvind Hellstrøm)
Nordmenn velger trygt
Redaksjonssjef i Cappelen Damm, Anne Søyland, mener nordmenn velger kokebøker skrevet av personer de stoler på.
– Oversatte utenlanske matbøker har vanskelig for å bli synlig i markedet fordi de ikke har en kjent avsender. De norske leserne vil kjenne forfatteren og vite hva de står for, sier hun.
Det er Trine Sandberg fra «Trines matblogg» et godt eksempel på.
Sandberg har skrevet de to kokebøkene som har solgt best i år. Og mange av leserne kjenner henne allerede gjennom hennes matblogg.
– Noen kokebøker har en litt spesiell og utilgjengelig tilnæringsmåte til hvordan de lager kokeboker. Jeg prøver å nå folk i deres hverdag med enkle og gode oppskrifter, sier hun.
– Jeg er veldig overraska over at bøkene mine har solgt så bra, siden flere av oppskriftene ligger på bloggen, sier Sandberg som i disse dager arbeider med den tredje kokeboka.
I fjor dro Sandbergs selskap «Trines mat» inn 3,5 millioner kroner.
Kjent ansikt
En annen som selger mange kokebøker er Ole Martin Alfsen. Kjent som kokken i TVNorge-serien «4 stjerners middag». Han har skrevet kokeboka «Hverdagsmat: Middag for alle».
– Det er klart det hjelper å ha et kjent ansikt når vi skal selge bøker. Det ser vi på navnene på topplisten, sier Alfsen.
Hans selskap «Alfsens Kokkedeliske» tjente 6,1 millioner kroner i fjor.