Dette er de mest solgte kokebøkene i år

Norske kokebokforfattere dominerer matboksalget før jul. Utenlandske, oversatte kokebøker er nærmest fraværende fra toppen av salgsstatistikken.

Kokebøkene Trines mat, Hverdagsmat og Slikkepott

POPULÆRE KOKEBØKER: Dette er de mest populære kokebøkene i 2016, ifølge Bokhandlerforeningens salgsliste.

Foto: Cappelen Damm/Forlaget Press/Font Forlag

Det har vært en tydelig endring i markedet for matbøker.

For bare noen år siden var de mest solgte bøkene om mat og vin signert utenlandske forfattere. Nå er de 15 mest solgte matbøkene skrevet av norske forfattere. Det viser salgstall fra Bokhandlerforeningen.

Dette er de 15 mest solgte kokebøkene i år:

  1. Trines mat 2 (Trine Sandberg)
  2. Trines mat: favoritter og ukemenyer (Trine Sandberg)
  3. Hverdagsmat: Middag for alle (Ole Martin Alfsen)
  4. Kokkelære (Tom Victor Gausdal)
  5. Gratis mat: 50 ville og velsmakende vekster (Ellen-Beate Wollen)
  6. Ølbrygging fra hånd til munn (Colin Eick)
  7. Slikkepott (Lise Finckenhagen)
  8. Det søte liv (Kristine Ilstad)
  9. Fisk og Vin (Toralf Bølgen)
  10. Verdens beste familiekokebok (Kjartan Skjelde)
  11. Godt for magen: Matglede med lavFODMAP (Julianne Lyngstad)
  12. En ny start (Berit Nordstrand)
  13. Ingrid ber til julefest (Ingrid Espelid Hovig)
  14. Eltefritt brød og himmelske kaker (Ina-Janine Johnsen)
  15. Iskremfabrikken (Eyvind Hellstrøm)

Nordmenn velger trygt

Redaksjonssjef i Cappelen Damm, Anne Søyland, mener nordmenn velger kokebøker skrevet av personer de stoler på.

– Oversatte utenlanske matbøker har vanskelig for å bli synlig i markedet fordi de ikke har en kjent avsender. De norske leserne vil kjenne forfatteren og vite hva de står for, sier hun.

Trine Sandberg

TRINES MAT: Matbloggen til Trine Sandberg er svært populær. De er et godt utgangspunkt for salg av kokebøker.

Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Det er Trine Sandberg fra «Trines matblogg» et godt eksempel på.

Sandberg har skrevet de to kokebøkene som har solgt best i år. Og mange av leserne kjenner henne allerede gjennom hennes matblogg.

– Noen kokebøker har en litt spesiell og utilgjengelig tilnæringsmåte til hvordan de lager kokeboker. Jeg prøver å nå folk i deres hverdag med enkle og gode oppskrifter, sier hun.

– Jeg er veldig overraska over at bøkene mine har solgt så bra, siden flere av oppskriftene ligger på bloggen, sier Sandberg som i disse dager arbeider med den tredje kokeboka.

I fjor dro Sandbergs selskap «Trines mat» inn 3,5 millioner kroner.

Kjent ansikt

Ole Martin Alfsen

4 STJERNERS MIDDAG: Ole Martin Alfsen er en norsk kokk og vinkelner, mest kjent fra flere matprogrammer på TV.

Foto: Tordis Gauteplass / NRK

En annen som selger mange kokebøker er Ole Martin Alfsen. Kjent som kokken i TVNorge-serien «4 stjerners middag». Han har skrevet kokeboka «Hverdagsmat: Middag for alle».

– Det er klart det hjelper å ha et kjent ansikt når vi skal selge bøker. Det ser vi på navnene på topplisten, sier Alfsen.

Hans selskap «Alfsens Kokkedeliske» tjente 6,1 millioner kroner i fjor.

Kulturstrøm

  • Vikingtidsmuseet får 200 millioner

    Vikingtidsmuseet har fått en gave på 200 millioner kroner. Presangen skal bidra til å skape gode publikumsopplevelser. Gaven har de fått fra Eilif Holtes allmennyttige fond.

    – Fantastiske nyheter! Vi er dypt takknemlige over den enestående donasjonen. Det er også en gave til nasjonen og de kommende generasjoner, i både inn- og utland, som vil kunne besøke det nye Vikingtidsmuseet, sier rektor Svein Stølen ved Universitetet i Oslo (NTB).

    Varig sikring av skipene kan ikke vente lenger.
    Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix
  • Forfattere investerer i publisering

    Forfattere investerer i en ny selvpubliseringsplattform som skal folkefinansieres. BoldBooks har en aksjebasert crowdfunding som åpner 29. juni, og i forkant er det 165 personer som har forhåndsbestilt aksjer for 2,5 millioner kroner.

    Gründer og daglig leder for BoldBooks, Kristin Over-Rein opplyser i en pressemelding at de har fått med Unni Lindell, Hanne Kristin Rohde, Arne Berggren og flere andre forfattere på investorsiden.

    Bestselgerforfatteren Unni Lindell har tidligere meldt seg ut av Den norske Forfatterforening, og byttet forlag fra Aschehoug til Capitana, senere Strawberry – der hun selv understreker at hun akter å forbli som forfatter.

    Hanne Kristin Rohde uttaler at det ikke lenger «bør være en selvfølge at et forlag skal overta eiendomsretten til verket for alltid» (NTB).