Hopp til innhold

Deadmau5 og Disney på talefot igjen

Disney-konsernet har inngått forlik med EDM-artisten Deadmau5 etter en langvarig tvist om musikerens Mikke-lignende maske.

Joel Thomas Zimmerman (Deadmau5) på Bonnaroo

FORLIK: Disney mente masken EDM-artisten Deadmau5 bruker under konserter ligner for mye på Mikke Mus. Her stikker det karakteristiske musehodet opp fra DJ-boksen under Bonnaroo-festivalen tidligere denne måneden.

Foto: Wade Payne / Ap

Deadmau5 og Mikke Mus-logoer

FOR LIK?: Deadmau5-logoen til venstre, Disneys karakteristiske Mikke-silhuett til høyre.

Tidal-lansering med Madonna, Deadmau5, Kanye West og Jay-Z

TOPPA LAG: Deadmau5 var blant artistene som støttet opp om Jay-Zs Tidal-lansering tidligere i år.

Foto: Jamie McCarthy / Afp
Joel Thomas Zimmerman

MASKEFALL: Joel Thomas Zimmerman uten maske under årets Bonnaroo-festival.

Foto: Wade Payne / Ap

Da den kanadiske DJ-en og produsenten Joel Zimmerman, bedre kjent under artistnavnet Deadmau5, i fjor høst forsøkte å registrere sin karakteristiske musemaske som eget varemerke, satte Disney-konsernet seg på bakbeina.

Les: Disney vil stoppe Deadmau5-logo

Klagde til patentstyret

Disney mente masken Zimmerman har på seg under konserter, og den ledsagende logoen han bruker på mange av plateutgivelsene, bar for stor likhet til konsernets flaggskip Mikke Mus.

Konsernet hevdet i sin innvending til amerikanske patentmyndigheter at Deadmau5' bruk av muselogoen kunne skade selskapets interesser, både i USA og i resten av verden.

Zimmerman svarte med å be tegneseriemusen skaffe seg advokat.

Kom til enighet

Zimmermann kontret med at logoen hans har vært i bruk i over 10 år, og allerede var registrert som varemerke i 30 land utenfor USA.

Mandag forteller Zimmermans advokat at stridsøksen er begravet, skriver Hollywood Reporter.

Detaljene i forliket er ikke kjent, men det er ventet at deler av innholdet i avtalen blir offentlig når Disney formelt trekker innvendingene sine overfor de amerikanske patentmyndighetene, skriver nettstedet.

Laster Twitter-innhold

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters