NRK Meny
Normal

Disney vil stoppe Deadmau5-logo

– Skaff deg en advokat, Mikke.

Deadmau5

IKKE FORNØYD: Deadmau5 er ikke fornøyd med at Disney prøver å stoppe logoen hans i USA.

Foto: DANNY MOLOSHOK / Reuters

DJ og produsent Joel Zimmerman, bedre kjent som «Deadmau5», ønsker å gjøre sin ikoniske musehatt til et varemerke. DJ-en er kjent for å bruke logoen på platecoverne sine, i tillegg til alltid å ha på seg en stor musehjelm når han spiller live.

Men det er det en annen mus som ikke vil ha noe av.

Disney vil nå stoppe DJ-en fordi de mener at logoene er for like, skriver TMZ.

Se logoene nederst i saken.

Den mektige mediegiganten mener Deadmau5 vil skade Disney både i USA og i resten av verden. Deadmau5 på sin side viser til at han har brukt logoen i over 10 år og at logoen hans er et varemerke i 30 land allerede.

Den populære DJ-en forteller at han ikke vil bli herset med av Disney, og kommer med følgende melding på Twitter:

– Skaff deg en advokat, Mikke.

Deadmau5 og Mikke Mus-logoer

LIKE: Man kan tydelig se hva Disney mener, men har de rett til å stoppe logoen til Deadmau5 (t.v.)? Saken kan ende opp i retten.

Kulturstrøm

  • Nytt nasjonalt 22. juli-minnesmerke

    Søndag avdukes det midlertidige nasjonale minnesmerket for 22. juli-angrepene. Det blir plassert ved Høyblokka i Oslo, og består av en vegg med alle ofrenes navn og alder, i tillegg til et «gulv» av tromlet glass. Glassbitene symboliserer alt det knuste glasset i områdene rundt regjeringskvartalet etter at bomben gikk av. Forslag til minnesmerker etter terrorangrepene i 2011 har tidligere vakt mye debatt. Støttegruppa for 22. juli sier at dette minnesmerket er etterlengtet (NTB).

  • Terningkast fire til «Mamma Mia»

    Fansen vil kose seg, mener P3s filmanmelder om «Mamma Mia»-oppfølgeren, som er klar for norske kinoer. Hun fremhever Chers inntreden i filmen, og at Pierce Brosnan er spesielt god denne gangen. Heldigvis har sistnevnte fått færre sangnumre å bryne seg på. «Jeg liker at manusforfatterne siden sist har lært at Brosnans stemme ikke gjør seg så godt i full utfoldelse,» skriver anmelderen.

    Mamma Mia, Here We Go Again!
    Foto: Jonathan Prime