Hopp til innhold

Disney vil stoppe Deadmau5-logo

– Skaff deg en advokat, Mikke.

Deadmau5

IKKE FORNØYD: Deadmau5 er ikke fornøyd med at Disney prøver å stoppe logoen hans i USA.

Foto: DANNY MOLOSHOK / Reuters

DJ og produsent Joel Zimmerman, bedre kjent som «Deadmau5», ønsker å gjøre sin ikoniske musehatt til et varemerke. DJ-en er kjent for å bruke logoen på platecoverne sine, i tillegg til alltid å ha på seg en stor musehjelm når han spiller live.

Men det er det en annen mus som ikke vil ha noe av.

Disney vil nå stoppe DJ-en fordi de mener at logoene er for like, skriver TMZ.

Se logoene nederst i saken.

Den mektige mediegiganten mener Deadmau5 vil skade Disney både i USA og i resten av verden. Deadmau5 på sin side viser til at han har brukt logoen i over 10 år og at logoen hans er et varemerke i 30 land allerede.

Den populære DJ-en forteller at han ikke vil bli herset med av Disney, og kommer med følgende melding på Twitter:

– Skaff deg en advokat, Mikke.

Deadmau5 og Mikke Mus-logoer

LIKE: Man kan tydelig se hva Disney mener, men har de rett til å stoppe logoen til Deadmau5 (t.v.)? Saken kan ende opp i retten.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober