NRK Meny
Normal

Danse-Norge om Beyoncé-dans: – En kopi

Jo Strømgren en av dem som mener at Beyoncé har kopiert Alexander Ekmans dansenummer fra «A Swan Lake».

Beyonce

VERDENSSTJERNE: Beyoncé er en av de største artistene i verden og har flere ganger blitt beskyldt for å kopiere andre dansekoreografier.

Foto: Daniela Vesco / Ap

Jo Strømgren

– PLAGIAT: Koreograf Jo Strømgren har sett både Alexander Ekmans og Beyoncés dansenummer, og mener det er en klar kopi.

Foto: NRK

– Ja, det er det altså.

Det svarer den norske koreografen Jo Strømgren på Kulturnytts spørsmål om Beyoncés danserutine er en kopi av Alexander Ekmans «A Swan Lake». Og Strømgren er ikke alene.

– Akkurat på det klippet jeg har sett, så syns jeg det ser ut som en kopi, sier streetdanser Kimmy Iversen.

– Selve scenerommet og ideen tror jeg er ganske kopiert fra Ekmans dans, sier prorektor ved Kunsthøgskolen i Oslo Merete Lingjærd.

Det var i forrige uka at den svenske koreografen Ekman la ut en video der han kryssklipte sin egen forestilling med danserutinene superstjernen Beyoncé bruker under sin pågående «Formation»-turne.

Laster Instagram-innhold

Ekman ønsker nemlig å starte en diskusjon om hvor grensene går mellom inspirasjon og plagiat.

– Innbrudd i eget hjem

Alexander Ekman / Beyoncé

KOPIERT: Alexander Ekman fikk nyss om at Beyoncé lot seg inspirere av ham da et medlem av dansetruppen hennes tok kontakt.

Foto: NRK / NTB Scanpix

Jo Strømgren debuterte som koreograf i 1994 og har skapt en rekke forestillinger til scener verden over.

– Dette handler om Ekman, men jeg har opplevd flere ganger å bli plagiert av folk som er mye større enn meg selv så jeg vet akkurat hva han føler nå, sier Strømgren.

– Jeg vet også at han over tid vil føle dette som et innbrudd i sitt eget hjem. Han kommer til å bli litt bitter og litt sur over tid.

Høyere selvjustis

Strømgren forteller at han opplever at det er en mye større grad av selvjustis innen samtidsdans enn i andre kunstarter.

– Det er det som er så interessant her. Enhver kunstart og kulturbransje har sitt eget forhold til originalitet og respekt for åndsverk. En god nyhet er at samtidsdans er en bransje med en høy justis. Man kan være ganske sikker på at det du ser er et originalt verk når man ser en danseforestilling. Om noen i vår bransje kopiere hverandre, så er det et kunstnerisk selvmord, sier han.

For Strømgren har det noe å si hvem som kopierer verket ditt, selv om det er en av verdens største artister.

– Spre nyheten og glem rettssak. Hun har gjort dette før og det er utilgivelig.

Vanskelige saker

Hans Marius Graasvold

ADVOKAT: Hans Marius Graasvold har spesialisert seg på opphavsrett og sier saker som omhandler plagiat og kopiering er vanskelige og potensielt dyre saker å føre for retten.

Foto: Marte Christensen / NTB Scanpix

Advokat Hans Marius Graasvold har spesialisert seg på opphavsrett, og sier det er opp til domstolene å avgjøre hvor grensen går ved plagiat.

– Denne typen saker er veldig ofte vanskelige, så det å gå til sak på dette området innebærer ofte en stor risiko – både rettslig og ikke minst økonomisk. Det er klart at slike saker gjør livet surt for opphavsmennene og utøverne som noen ganger mener de er krenket uten at de kan ta seg råd til en rettssak.

Ekman ønsker ikke ta denne saken videre.

Aleksander Ekman ser påfallende likheter mellom sin egen «A Swan Lake» og Beyoncés koreografi på scenen.

MERKELIG: Koreograf Alexander Ekman hadde fått vite at Beyoncé så til «A Swan Lake» for inspirasjon, men ble overrasket da han så hvor likt resultatet var

NRK har ikke lyktes i å få en kommentar fra Beyoncés management.