Hopp til innhold

Stjernekoreograf: Beyoncé kopierte dansen min

Koreografen Alexander Ekman mener Beyoncés danserutine er påfallende lik hans egen koreografi til den norske kritiker- og publikumssuksessen «A Swan Lake».

MERKELIG: Koreograf Alexander Ekman hadde fått vite at Beyoncé så til «A Swan Lake» for inspirasjon, men ble overrasket da han så hvor likt resultatet var.

Forrige uke la Ekman ut en video på Instagram der han kryssklipper sin egen «A Swan Lake» med danserutinene Beyoncé bruker under sin pågående «Formation»-turne.

Ekman lot selv videoen stå uten kommentar, men budskapet var likevel klart: Her er det mange likheter.

'

– En merkelig følelse

Ekman forteller at han først fikk nyss om at Beyoncé lot seg inspirere av ham da et medlem av dansetruppen hennes tok kontakt.

– Jeg ble ringt opp av en av hennes dansere, som sa at de så på «A Swan Lake» som en referansevideo. Jeg tenkte «så kult at Beyoncé liker det jeg gjør», sier Ekman til NRK.

Noen måneder senere så han et Youtube-klipp fra stjernens «Formation»-turné, og var overrasket over de mange likhetstrekkene.

– Det var en merkelig følelse å se mine egne ideer i et helt annet forum og med et kjempestort publikum, uten at jeg har vært en del av det. Jeg begynte å tenke på hva jeg kunne gjøre, og hvilke rettigheter jeg har. Jeg valgte å legge ut et klipp på Instagram for å vise hva jeg har gjort og hva de har gjort.

Ekman ville først og fremst starte en diskusjon om hvor grensene går mellom inspirasjon og plagiat.

– Hva finnes av rettigheter, hvor går grensen og hvem bestemmer når det er kopi og når det bare er inspirasjon? Det er en kjempeinteressant diskusjon, sier Ekmann, som selv har bestemt seg for ikke å ta saken videre.

– Vanskelig og dyrt å gå til retten

Irina Eidsvold Tøien

VANSKELIG: Førsteamanuensis Irina Eidsvold Tøien tror mange kvier seg for å ta opphavsrettstvister til domstolene fordi det er dyrt og vanskelig.

Foto: NRK

Førsteamanuensis Irina Eidsvold Tøien ved Handelshøyskolen BI bekrefter at det kan være vanskelig å si hvor grensene går mellom inspirasjon og plagiat.

– Det må foreligge en gjengivelse av noen vernede trekk som ligger i det originale verket. Hvis man gjenkjenner disse spesielle trekkene, kan det være en kopi.

Ifølge Tøien kommer slike saker sjelden opp for norsk rett.

– Det er sikkert en følge av at det er dyrt å gå til domstolene, og at det er vanskelig å påvise at det foreligger en krenkelse, fordi man også må påvise at man har eierskap til koreografien. Men først og fremst tror jeg det er et økonomisk spørsmål, og at grensen mellom inspirasjon og krenkelse er vanskelig, forteller Tøien.

Det er heller ikke første gang Beyoncé anklages for å ha kopiert danserutiner:

  • I 2011 ble hun beskyldt for å ha kopiert koreografien til belgiske Anne Teresa De Keersmaeker i videoen til «Countdown».
  • Samme år fikk hun kritikk for å ha nærmest kopiert den italienske sangeren Lorella Cuccarinis dansetrinn under sin opptreden på Billboard Music Awards.
  • Flere andre låter, som «Single Ladies (Put A Ring On It)» og «Get Me Bodied», bruker koreografi i videoene som er svært lik flere av musikalkoreografen Bob Fosses klassiske dansenummer.

Alexander Ekman vil likevel ikke være for bastant.

– Jeg tenker ikke å rette pekefingre mot noen, jeg vil bare vise frem fakta. Så får du avgjøre hva du synes.

Laster innhold, vennligst vent..

NRK har ikke lyktes i å få en kommentar fra Beyoncés management.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters