IFPI-direktør Marte Thorsby sier de hadde et hyggeligmøte med AC Nielsen, men at det er for tidlig å si noe om det blir et samarbeid. Foto: Advokatfirmaet Grette.
Les også: Christer Falck har større tillit til ny liste
ICA, Rema, Coop, Narvesen, Shell, Statoil. Hver dag henter AC Nielsen inn tall for hvor mange Stratos melkesjokolader, OMO Ultra vaskepulverpakker og PepsiMax-flasker som selges over disk i mer enn fire tusen butikker, kiosker og bensinstasjoner over hele landet.
Hvorfor ikke registrere cd-salg også, tenkte marketingdirektør Knut Gartland i AC Nielsen Norge for ett år siden.
- Vi startet det arbeidet for ett år siden, og vi har allerede en del tall fra dagligvare, kiosk og bensin. I forbindelse med den medieoppmerksomheten som var rundt VG-listene nå i romjula og på nyåret så har vi selvfølgelig prioritert opp dette prosjektet.
- Har dere så gode tall nå at dere er klare til å lage en liste?
- Nei, det er vi absolutt ikke. Dette er et ganske omfattende område, og vi er i en fase nå hvor vi undersøker mulighetene for å få inn tall fra platebutikker, Posten, bokhandlere og andre utsalg, sier Knut Gartland i AC NIelsen til Musikknytt.
Nye kjøpervaner
Det at vi kjøper mer og mer musikk utenfor platebutikkene gjorde at AC Nielsen for ett år siden begynte å utrede mulighetene for å lage en hit– og albumliste med et mye bredere grunnlag enn de om lag 100 musikkforretningene og 350 Statoilbutikkene som rapporterer til dagens VG-liste.
I Dagens Næringslivs artikkelserie om kritikken mot VG-lista kan det se ut som om AC Nielsen ønsker å konkurrere ut VG-lista. Men det er ikke tilfelle.
- For oss er det ikke noen målsetting i seg sjøl å konkurrere ut noen. Målet må være å kunne tilby en løsning som alle i bransjen støtter opp om.
- Vil dere gjennomføre planene uansett dersom dere møter motstand fra platebransjen om et nytt listesamarbeid?
- Det har ingen hensikt for oss å gjennomføre dette dersom ikke alle slutter opp om dette, slik det gjøres i andre land hvor AC Nielsen lager hitlistene.
- Ser du mulighetene til å lage en bedre liste enn dagens VG-liste?
- Det kommer an på hvordan vi definerer produktet. Det virker som om markedet ønsker en noe mer omfattende løsning, med salg fra flere utsalg som også inkluderer flere produkt. Det er det vi vurderer nå.
Samme mål som IFPI
- Det vi jobber med nå er å få flest mulig til å rapportere inn til oss i IFPI. V ønsker at alle som selger musikk i Norge skal rapportere, sier IFPI-direktør Marte Thorsby til Musikknytt.
Dermed ønsker Marte Thorsby å få med de samme rapporteringsstedene som AC Nielsen allerede henter inn salgsdata fra. Forrige uke møttes AC Nielsen og IFPI til samtaler om muligheten for et samarbeid.
- AC Nielsen lager jo allerede m ange former for lister i Norge, og lager også musikklister i utlandet, sier Marte Thorsby.
- Hvordan ser du på et mulig samarbeid med AC Nielsen om å lage en ny salgslite for musikk i Norge?
- Det er det for tidlig å uttale seg om. Men jeg kan si at vi har en dialog, og hva som kommer ut av det får vi vente å se.
- Hva vil være avgjørende for om dere går inn på et samarbeid med AC Nielsen – prisen eller troverdigheten for lista?
- Det er det for tidlig å si noe om.
- Men dere er ikke avvisende til et samarbeid dersom det blir som dere ønsker?
- Det var et veldig hyggelig møte. Det kan jeg si, avslutter Marte Thorsby, som altså er direktør for IFPI, eierne av dagens VG-liste.