NRK Meny
Normal

Bli med på settet til «Halvbroren»

I 2001 beviste Lars Saabye Christensen nok en gang hvorfor han blir omtalt som en av landets beste forfattere. Ti år senere jobber et filmteam på spreng for å blåse liv i den folkekjære romanen «Halvbroren».

Artikkelen er flere år gammel.

Gangene er mørke i det borgerlige huset. På blomstertapetserte vegger henger svart-hvitt bilder av familien Nilsen.

En skrøpelig blond dame sitter i en stol på enden av gangen. I hånden knuger hun på et telefonrør. Hun puster inn dypt og holder opp røret mot øret.

– Barnum? Det er mamma … De har funnet jakka til Fred. I København. Nyhavn.

– Det er fint at jeg alltid pleide å sy merkelapper på klærne deres da dere var små, sier kvinnen med en skjelvende stemme.

Det er helt stille i rommet helt til en mørk mannerøst avbryter den emosjonelle telefonsamtalen mellom mor og sønn.

– Det var flott!

Stemmen som bryter gjennom den sorgfulle stemningen, tilhører regissør Per Olav Sørensen.

Han har fått 110 opptaksdager og 67 millioner kroner for å fortelle historien om halvbrødrene Barnum og Fred, i HD-kvalitet for NRKs TV-seere.

Regissøren forteller at han har prøvd å unngå å kjenne på presset som følger med jobben å filmatisere en folkekjær roman.

– En av tre som kommer til å se dette på TV, har kanskje ikke lest boken fra før. Det er viktigere for meg å prøve å få tv-serien til å stå på egne bein enn å få prestasjonsangst på grunn av andres høye forventninger, sier Sørensen.

Produsent Olav Øen

For produsent Olav Øen er dette mye mer enn bare en dramaserieproduksjon.

Foto: Su Thet Mon

Kulturell begivenhet

Lars Saabye Christensens storslåtte roman Halvbroren filmatiseres av produksjonsselskapet Monster, på bestilling fra NRK.

– Dette prosjektet betyr mye for meg personlig. Filmatiseringen av Halvbroren føles mer som en kulturell begivenhet, sier produsent Olav Øen til NRK.no.

– Det er en storhet i romanen som vi vil overføre til et annet kunstnerisk uttrykk. Det følger selvsagt med en stor fallhøyde, men det er viktig å legge lista høyt, sier Øen.

Regissøren tar av seg hodetelefonene og ser på skuespiller Mariann Hole som ser 20 år eldre, etter flere timer i sminkestolen. Sørensen smiler svakt.

– Vi tar det en gang til. Denne gangen så vender du deg litt mer mot kameraet, sier han.

Denne gangen blir også nysgjerrige journalister forvist fra kulissene. En skuespillerinne trenger sinnsro før en emosjonell scene, og da er det ingen nåde for knipsende fotografer.

Illusjon og virkelighet

Bak kulissene på Halvbroren

De gamle bygårdene man skimter ut av vinduet er kun påmalte plakater.

Foto: Su Thet Mon

Selv om hjernen vet at man befinner seg i Studio A på Filmparken på Jar, kan man la seg lure til å tro at man egentlig trasker rundt i hverdagsstuen til en familie som lever i etterkrigstiden.

Rekvisittansvarlige har tenkt på alle detaljer fra «Sunlight»-såpestykker på badet til små fyrstikkesker fra «Nitedal» på arbeidsbenken. Med en Oscar-vinnende scenograf som Anna Asp på laget, skal det mye til før man finner noe å utsette på autentisiteten av filmsettet.

Likevel trenger man kun å kikke opp på hullet i taket eller ned på de mange kabler og ledningene på gulvet, for å minne seg selv på at man slett ikke er i en gammel leilighet på Jacobs Aalls gate.

På et filmsett er nemlig ingenting slik det ser ut som. Ja, bortsett fra vannrørsystemet i huset da.

– Visste du at vi faktisk har innlagt vann på settet, forteller pressekontakt Rannveig Lie.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kulissene på Halvbroren

Bilder av skuespillerne ikledd tidsriktige klær , skaper autensitet på settet.

Foto: Su Thet Mon

Detektivhistorie

«Det viktigste er ikke hva du ser, men hva du tror du ser», skriver Lars Saabye Christensen i boka.

– Denne livsfilosofien til Barnum er hovedsetningen for vår produksjonen, sier Sørensen til NRK.no.

– I boken er det uklare linjer på hva som er fantasi og hva som er virkelighet. Det er noe vi absolutt har prøvd å ivareta i filmen også. Vi hopper mye i tid frem og tilbake. Vi har bygget opp historien mer som en detektivroman som må nøstes opp underveis, forteller regissøren.

– Sentrale spørsmål vil være hva som har skjedd med Halvbroren og hvem hans far er, sier Sørensen.

Sliter med sine demoner

«Halvbroren» følger oppveksten til to halvbrødre gjennom deler av etterkrigstida og fram til 80-tallet på Majorstua i Oslo.

Fortellingen om familien Nilsen er dominert av tre generasjoner med sterke kvinner og starter med voldtekten av unge Vera på et tørkeloft på Majorstua i 1945.

Nicolai Cleve Broch på Halvbroren-settet

Nicolai Cleve Broch håper publikum liker hans versjon av Barnum.

Foto: Su Thet Mon

Skuespiller Nicolai Cleve Broch spiller Barnum, fortellerstemmen i historien.

– Du har tidligere sagt at du har et nært forhold til boka fra før. Hvordan er din tolkning av Barnum?

– Det må dere nesten bare vente og se. Det er vanskelig å formulere i en setning eller to. Han er en sammensatt type med og har indre demoner som han sliter med.

Skuespilleren vet at han ikke kan tilfredsstille alles forventninger av hvordan Barnum skal være.

– Jeg får bare gjøre rollen slik jeg ser ham for meg, sier Cleve Broch til NRK.no

Opptakene startet 24. mai og det er kun i overkant av én uke til alt skal være klappet og klart på filmsettet. Siste opptaksdag er 13. desember og da starter den møysommelige jobben med å klippe sammen filmen for alvor.

– Det er viktig å holde trykket oppe, spesielt når det nærmer seg slutten, sier Sørensen.

TV-serien har forventet premiere i begynnelsen av 2013.