NTB-AFP.
McDonald’s ligger i forhandlinger med elektronikkonsernet Sony om et slikt tilbud. Hvis avtalen går i boks, vil MacDonalds-kunder få tilgang til filer fra nettbutikken Sony Connect, skriver avisen Los Angeles Times.
Ikke første gang
I praksis vil ordningen bety at burgerkundene får utdelt lapper med koder de kan bruke når de kobler seg opp på nettet og finner fram til musikkfiler hos Sony. Vanligvis koster nedlasting fra Sony Connect 99 cent eller 6,75 kroner per fil.
Det er ikke første gang Sony og McDonalds samarbeider om mat og teknologi. I 2002 kunne man i Japan få kjøpt mat og samtidig teste håndholdte trådløse datamaskiner mot matkjedens internettlinjer.
Hamburgerkjeden regner med å dele ut over 100 millioner Sony Connect-filer bare i USA. Ifølge ikke navngitte kilder i den amerikanske restaurantkjeden har McDonald’s satt av 30 millioner dollar (205 millioner kroner) til reklame for tiltaket på det amerikanske marked.
For Sony utgjør avtalen ifølge de samme kildene en sjanse til å gjenerobre tapte markedsandeler. Det japanske konsernet har mistet disse andelene som følge av den eksplosive økningen i ulovlig, men gratis nedlasting av musikkfiler fra nettet de siste årene.