Hopp til innhold

Beatles-suksess på iTunes

«Vår Daglige Beatles» ble lastet ned nesten 1,2 millioner ganger.

The Beatles i 1969

Vi vet at The Beatles er populære. Nok et eksempel får vi på det når vi ser på tallene for podcasten av «Vår Daglige Beatles».

Foto: Bruce McBroom / CAMERA PRESS DIGITAL

Bård Ose

Serieskaper Bård Ose mener formen på presentasjonen har vært med på å skape suksessen.

NB: Last ned «Vår Daglige Beatles» her!

NRK P1 -programmet Norgesglasset  hadde gjennom hele 2007 serien «Vår Daglige Beatles» der Bård Ose og Finn Tokvam gikk gjennom historien bak samtlige Beatles-melodier.

Populær podcast

Dette viste seg å være et svært populært tema også for de som valgte å laste ned serien som podcast i iTunes. Totalt ble det lastet ned nesten 10 millioner filer fra podcaster laget bare av NRK P1. Av disse var hele 1.188.000 fra «Vår Daglige Beatles».

I november ble serien lastet ned over 214.000 ganger og i desember ble tallet 174.000.

40.000 forsøk etter nyttår

Rett før jul var serien ferdig og podcast-strømmen stoppet. Men at the Beatles er populære vet vi – og til tross for at den er stoppet har det vært over 40.000 forsøk på nedlasting til nå i januar.

Dette kommer i tillegg til Norgesglassets førjulsgave, der du våre nettsider kan laste ned hele serien helt gratis.

Last ned alle episodene her!

Bård Ose, en av skaperne bak serien, sier han håper og tror suksessen blant annet skyldes formen på presentasjonen i radioen.

På tvers av genereasjoner

- Jeg håper og tror det har noe med presentasjonen å gjøre. Vi forsøkte å gjøre det sånn at nye generasjoner også kunne like det. Og jeg vet om en skoleklasse som hadde det som fast innslag i en musikktime at de skrudde på radioen for å høre på, forteller Bård Ose.

- I tillegg var heller ikke denne serien kun for nerdene – de spesielt interesserte.Vi forsøkte å gjøre det så tilgjengelig som mulig, slik at alle slags mennesker kunne bli interessert, sier han videre.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters