Hopp til innhold

Spellemann ferdig på NRK

Spellemann går til Nettavisens og Amedias kanaler. – Det er en tid for alt, svarer NRK.

Karpe, Spellemann 2023

PRISBELØNT: Karpe tok storeslem under fjorårets Spellemann, med hele seks priser.

Foto: Terje Bendiksby / NTB

Etter 50 år, er det slutt for Spellemannprisen på tradisjonell TV. De siste 15 årene har programmet blitt vist på NRK.

– Vi ønsker å ha et større fokus på den neste generasjonen musikkelskere på flatene de er på, sier styreleder Erlend Gjerde i Spellemann til NRK.

Bylarm med egen scene.

BRUDD: Spellemann skal ikke lenger vises på NRK. Styreleder Erlend Gjerde i Spellemann sier musikkgallaen vil ha et større fokus på den neste generasjonen musikkelskere fremover.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Årets musikkgalla, som går av stabelen 4. april, skal nå strømmes i Nettavisen og Amedias kanaler, med brusmerket Pepsi som hovedsponsor.

– Negativt

Flere reagerer på beslutningen i sosiale medier. En av dem er musiker Knut Marius Djupvik, tidligere The Voice-vinner og Stjernekamp-deltaker, som kommenterer beslutningen på X.

– Spellemann fra lang lørdagskveld på NRK1 til streaming på Nettavisen. Det er mange hakk ned, skriver han.

Knut Marius Djupvik sin melding om Spellemann

Karpe-manager Silje Borgan er heller ikke imponert.

– For oss som lever av dette, er selvfølgelig mindre musikk i de største mediene negativt, skriver hun i en SMS til NRK.

Borgan, som representerer flere av landets største artister gjennom Little Big Sister, sier videre at hun er spent på hvordan endringene blir i praksis.

– Umiddelbart så sliter jeg med å se hvordan det å fjerne sendingen fra NRK og få den inn i Nettavisen, skal gjøre utdelingen bedre eller mer tilgjengelig.

Hun sier hun forstår at det er vanskelig å nå nok seere og at prisen alltid har vært gjenstand for debatt.

– Men jeg tror aldri noen har tenkt at det blir nok aller best om det vises på Nettavisen og TikTok.

Idol, program 1. Silje Larsen Borgan. Foto: Thomas Andersen / TV 2

NEGATIV: Karpe-manager Silje Borgan mener mindre musikk i de største mediene, er negativt.

Foto: NTB / TV 2

– Følelsen jeg sitter igjen med nå er at dette blir mindre høytidelig, mer fragmentert og muligens ikke den ærverdige feiringen av utøverne våre som Spellemann opprinnelig har vært.

I Facebook-gruppen Bransja prat, en diskusjonsplattform for kulturbransjen, er det også flere som ytrer misnøye.

Andre tar ikke like på vei.

– Det å flytte Spellemannprisen til streaming kan være både være bra og dårlig, sier Leo Ajkic til NRK.

Leo Ajkic

SPENT: Manager og programleder Leo Ajkic er spent på endringene Spellemann har gjort.

Foto: Robert Rønning / Robert Rønning

Han er tungt involvert i musikkbransjen og er blant annet manageren til Kamelen.

– Så kan man lure på hvordan det å få reklame og sponsor inn i dette, hvordan det vil påvirke – kanskje mer kommersiell musikk vil få enda mer plass. Eller kommer det til å bli enda mer plass til de mer marginaliserte sjangerne? Det blir spennende å se, sier han.

Ikke krangel eller dårlig stemning

Det var Spellemann som tok initiativ til å avslutte avtalen med NRK. Det bekrefter underholdningsdirektør Charlo Halvorsen.

– Men det var i en felles forståelse av at dette var greit for begge parter, legger han til.

Spellemann 2023

SLUTT: Fjorårets Spellemann ble den siste i sitt format. Nå går prisutdelingen fra lineær-TV til strømming i samarbeid med andre medier og aktører en NRK.

Foto: Kai Rune

– Denne typen show med mange priser er ikke like spennende TV-underholdning i vår tid.

– Hva skal NRK vise istedenfor Spellemann?

– Vi har masse innhold, også når det gjelder musikk.

– Synes du det er synd at Spellemann forlater NRK?

Charlo Halvorsen

TID FOR ALT: Underholdningsdirektør Charlo Halvorsen i NRK tror det var riktig å avslutte Spellemann-samarbeidet nå.

Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

– Jeg likte jo Spellemannprisen veldig godt, men det er en tid for alt. Jeg tror det var riktig å avslutte nå, sier Halvorsen.

Underholdningsredaktøren sier også at seertallene for Spellemann har gått noe ned de siste årene.

– Det har ikke vært kjempedårlige tall, men seertall for all lineær TV i helgene, går ned. Det gjelder også Spellemann.

Under Spellemannprisen i fjor, da musikkgallaen fylte 50 år, fikk Lillebjørn Nilsen hedersprisen. Karpe ble historiske med hele seks priser.

– Det er viktig å understreke at det ikke var noen form for krangel eller dårlig stemning med NRK som førte til denne avgjørelsen. Men vi har lyst til å utforske noe nytt og noe som føles mer dynamisk med tanke på hvordan folk konsumerer medier og innhold i dag, sier Gjerde i Spellemann.

Samarbeider med TikTok

Spellemann har også inngått en større avtale med TikTok.

– Samarbeidet begynte så vidt i fjor og nå bygger vi videre på det, sier Gjerde, som legger til at TikTok-grepet ga veldig sterke resultater, uten at han vil gå inn på konkrete tall.

– Det gir oss også muligheten til å kommunisere med den neste generasjonen musikkelskere som ikke er limt til NRKs lineær-TV. Jeg sier ikke det for å være sarkastisk, men sånn er det jo.

Med den nye avtalen får Spellemann mulighet til å ta større kontroll over prisutdelingen, mener styrelederen.

– Det er alltid en utfordring når allmennkringkastere skal legge bånd på så mye ressurser og har et behov for å være involvert i produksjon og utforming av programmet. Nå har vi full redaksjonell frihet.

Spellemann ble opprettet i 1972 og ble en periode vist på TV 2, før prisutdelingen igjen ble sendt på NRK.

Gjerde sier Spellemann nå har et mål om å nå større og bredere enn tidligere. Akkurat hvor mange, er Gjerde derimot ikke sikker på.

– Det kan man jo aldri si på forhånd, det kunne vi heller ikke da det ble sendt på NRK, påpeker han.

Vil skape lokalt engasjement

Hvilke artister som er nominert i år, blir annonsert torsdag denne uken. Gjerde forteller at det er snakk om nærmere 130 nominerte.

Ved å samarbeide med Amedia, landets største distributør av lokalmedier, håper Spellemann å bedre forankre nominasjonene lokalt.

– Vi tror vi kan bygge en reise mot Spellemann der lokale lesere kobler seg på tidlig i nominasjonsprosessen og at dette bidrar til å styrke oppmerksomhet rundt alle de nominerte, ikke bare vinnerne, sier Gjerde.

Christian Thu, salgsdirektør Amedia, kaller det nye samarbeidet en stor mulighet.

– Vi skal gjøre vårt ytterste for at både Spellemann og Pepsi blir synlige i våre kanaler, sier han i en pressemelding.

Spellemann 50 år fra H3 Arena. Programledere Selma Ibrahim og Yosef Wolde-Mariam.

Spellemannprisen i fjor blir trolig den siste lineær-strømmede versjonen noensinne.

AKTUELT NÅ