Etter 50 år, er det slutt for Spellemannprisen på tradisjonell TV. De siste 15 årene har programmet blitt vist på NRK.
– Vi ønsker å ha et større fokus på den neste generasjonen musikkelskere på flatene de er på, sier styreleder Erlend Gjerde i Spellemann til NRK.
BRUDD: Spellemann skal ikke lenger vises på NRK. Styreleder Erlend Gjerde i Spellemann sier musikkgallaen vil ha et større fokus på den neste generasjonen musikkelskere fremover.
Foto: Terje Pedersen / NTBÅrets musikkgalla, som går av stabelen 4. april, skal nå strømmes i Nettavisen og Amedias kanaler, med brusmerket Pepsi som hovedsponsor.
– Negativt
Flere reagerer på beslutningen i sosiale medier. En av dem er musiker Knut Marius Djupvik, tidligere The Voice-vinner og Stjernekamp-deltaker, som kommenterer beslutningen på X.
– Spellemann fra lang lørdagskveld på NRK1 til streaming på Nettavisen. Det er mange hakk ned, skriver han.
Karpe-manager Silje Borgan er heller ikke imponert.
– For oss som lever av dette, er selvfølgelig mindre musikk i de største mediene negativt, skriver hun i en SMS til NRK.
Borgan, som representerer flere av landets største artister gjennom Little Big Sister, sier videre at hun er spent på hvordan endringene blir i praksis.
– Umiddelbart så sliter jeg med å se hvordan det å fjerne sendingen fra NRK og få den inn i Nettavisen, skal gjøre utdelingen bedre eller mer tilgjengelig.
Hun sier hun forstår at det er vanskelig å nå nok seere og at prisen alltid har vært gjenstand for debatt.
– Men jeg tror aldri noen har tenkt at det blir nok aller best om det vises på Nettavisen og TikTok.
NEGATIV: Karpe-manager Silje Borgan mener mindre musikk i de største mediene, er negativt.
Foto: NTB / TV 2– Følelsen jeg sitter igjen med nå er at dette blir mindre høytidelig, mer fragmentert og muligens ikke den ærverdige feiringen av utøverne våre som Spellemann opprinnelig har vært.
I Facebook-gruppen Bransja prat, en diskusjonsplattform for kulturbransjen, er det også flere som ytrer misnøye.
Andre tar ikke like på vei.
– Det å flytte Spellemannprisen til streaming kan være både være bra og dårlig, sier Leo Ajkic til NRK.
SPENT: Manager og programleder Leo Ajkic er spent på endringene Spellemann har gjort.
Foto: Robert Rønning / Robert RønningHan er tungt involvert i musikkbransjen og er blant annet manageren til Kamelen.
– Så kan man lure på hvordan det å få reklame og sponsor inn i dette, hvordan det vil påvirke – kanskje mer kommersiell musikk vil få enda mer plass. Eller kommer det til å bli enda mer plass til de mer marginaliserte sjangerne? Det blir spennende å se, sier han.
Ikke krangel eller dårlig stemning
Det var Spellemann som tok initiativ til å avslutte avtalen med NRK. Det bekrefter underholdningsdirektør Charlo Halvorsen.
– Men det var i en felles forståelse av at dette var greit for begge parter, legger han til.
SLUTT: Fjorårets Spellemann ble den siste i sitt format. Nå går prisutdelingen fra lineær-TV til strømming i samarbeid med andre medier og aktører en NRK.
Foto: Kai Rune– Denne typen show med mange priser er ikke like spennende TV-underholdning i vår tid.
– Hva skal NRK vise istedenfor Spellemann?
– Vi har masse innhold, også når det gjelder musikk.
– Synes du det er synd at Spellemann forlater NRK?
TID FOR ALT: Underholdningsdirektør Charlo Halvorsen i NRK tror det var riktig å avslutte Spellemann-samarbeidet nå.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB– Jeg likte jo Spellemannprisen veldig godt, men det er en tid for alt. Jeg tror det var riktig å avslutte nå, sier Halvorsen.
Underholdningsredaktøren sier også at seertallene for Spellemann har gått noe ned de siste årene.
– Det har ikke vært kjempedårlige tall, men seertall for all lineær TV i helgene, går ned. Det gjelder også Spellemann.
Under Spellemannprisen i fjor, da musikkgallaen fylte 50 år, fikk Lillebjørn Nilsen hedersprisen. Karpe ble historiske med hele seks priser.
– Det er viktig å understreke at det ikke var noen form for krangel eller dårlig stemning med NRK som førte til denne avgjørelsen. Men vi har lyst til å utforske noe nytt og noe som føles mer dynamisk med tanke på hvordan folk konsumerer medier og innhold i dag, sier Gjerde i Spellemann.
Samarbeider med TikTok
Spellemann har også inngått en større avtale med TikTok.
– Samarbeidet begynte så vidt i fjor og nå bygger vi videre på det, sier Gjerde, som legger til at TikTok-grepet ga veldig sterke resultater, uten at han vil gå inn på konkrete tall.
– Det gir oss også muligheten til å kommunisere med den neste generasjonen musikkelskere som ikke er limt til NRKs lineær-TV. Jeg sier ikke det for å være sarkastisk, men sånn er det jo.
Med den nye avtalen får Spellemann mulighet til å ta større kontroll over prisutdelingen, mener styrelederen.
– Det er alltid en utfordring når allmennkringkastere skal legge bånd på så mye ressurser og har et behov for å være involvert i produksjon og utforming av programmet. Nå har vi full redaksjonell frihet.
Spellemann ble opprettet i 1972 og ble en periode vist på TV 2, før prisutdelingen igjen ble sendt på NRK.
Gjerde sier Spellemann nå har et mål om å nå større og bredere enn tidligere. Akkurat hvor mange, er Gjerde derimot ikke sikker på.
– Det kan man jo aldri si på forhånd, det kunne vi heller ikke da det ble sendt på NRK, påpeker han.
Vil skape lokalt engasjement
Hvilke artister som er nominert i år, blir annonsert torsdag denne uken. Gjerde forteller at det er snakk om nærmere 130 nominerte.
Ved å samarbeide med Amedia, landets største distributør av lokalmedier, håper Spellemann å bedre forankre nominasjonene lokalt.
– Vi tror vi kan bygge en reise mot Spellemann der lokale lesere kobler seg på tidlig i nominasjonsprosessen og at dette bidrar til å styrke oppmerksomhet rundt alle de nominerte, ikke bare vinnerne, sier Gjerde.
Christian Thu, salgsdirektør Amedia, kaller det nye samarbeidet en stor mulighet.
– Vi skal gjøre vårt ytterste for at både Spellemann og Pepsi blir synlige i våre kanaler, sier han i en pressemelding.
Spellemannprisen i fjor blir trolig den siste lineær-strømmede versjonen noensinne.