Hopp til innhold

Anmeldelse: Valkyria Chronicles

Japansk rollespill møter strategi og tredjepersonsskytespill i dette forrykende spilluniverset som du neppe har opplevd maken til.

Valkyria Chronicles
Foto: Sega

Spiller.no karakter 5
Foto: NRK
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Hver gang jeg setter inn et nytt JRPG-spill (japansk rollespill) i spillmaskinen, forventer jeg tonnevis av klisjéer og et sukkersøtt innhold som ville forårsaket diabetes. Hadde det bare vært målt i sjokoladebiter.

Men Valkyria Chronicles er ikke en sukkersøt sirupsbombe, det er annerledes og det overrasker.

Krigshistorie

Den håndtegnede og grove skissegrafikken lurer meg til å tro at Welkin, en sunn liten kar som liker å plukke blomster og som drømmer om å bli lærer, befinner seg i en verden som er langt søtere enn hva den i virkeligheten er.

Vi er i Europa under andre verdenskrig, det vil si; Europa slik vi kjenner det fra den tiden, men med fantasiland og fantasipersoner i rollene. Det lukter et visst nazi-regime av Imperial Alliance, den i overkant aggressive parten i spillet, som er i front mot vesten; Atlantic Federation og Welkins lille uskyldige land; Gallia – et land rik på energiressurser.

Valkyria Chronicles
Foto: Sega

Welkins landsby Bruhl i Gallia blir angrepet, sivile blir skutt ned og drept, og det gjelder å komme seg unna før man lider samme skjebne. Han møter soldaten Alicia, og sammen med sin halvsøster, flykter de med hjelp av bestefarens tanks. Etter flukten melder du deg opp som geriljasoldat – mer krig er i vente.

Engasjerende kampsystem

Du får velge ut 20 soldater fra en større pott med rekrutter som skal utgjøre laget ditt. Det finnes forskjellige klasser; ingeniører, maskingeværsoldater, skarpskyttere, bazookamenn og speidere – og i den taktiske kampsonen er det viktig å ha rede på hva du trenger – når du trenger det. Du kan oppgradere tanks og våpen, trene mannskapet ditt og bytte dem ut hvis de ikke duger i strid. Ingen av soldatene er like, alle har sine styrker og svakheter.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Kampene i Valkyria Chronicles minner mer en blanding av Full Spectrum Warriors og Eternal Sonata. Det er et tredepersonsskytespill blandet med strategi- og rollespillelementer, og dette innovative kampsystemet skal vise seg å være svært engasjerende. Man har et visst antall ”runder” før det er motstanderens tur, og noen klasser kan ikke bevege seg særlig langt før bevegelsesbarometeret synker til null. Søk dekning før du lar soldaten avslutte runden, et feilsteg og han er død lenge før fiendens angrep er over.

Annerledes og gøy

Et artig moment er at fienden, eller dine egne soldater, vil alltid skyte mot motstanderen som beveger seg innenfor synsvinkelen. De vil skyte helt til soldaten beveger seg bort, gjemmer seg eller avslutter runden.

Kampsystemet er balansert, annerledes, friskt og gøy! Historien er ikke alltid like engasjerende som spillbarheten, men Valkyria Chronicles byr på kvalitet som burde appellere til de aller fleste. Et stort pluss i margen for Sega og Playstation 3.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters