Hopp til innhold

Anmeldelse: Motorstorm Pacific Rift

Du angrer kanskje litt på den dristige manøveren i det du deiser inn i fjellveggen, men Pacific Rift tar filmatiske bilkrasj til nye høyder.

Motorstorm: Pacific Rift
Foto: SCEE

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Motorstorm Pacific Rift for PS3 er først og fremst kjempeartig. Sett deg kort og greit inn i gass, turbo og etter hvert: bremser. Det er alt du trenger på en lang stund. Dette er intet mindre enn et gladfarts-spill, der det å krasje er spektakulært.

Rett i fjellveggen

Landskapet du kjører i, former kjøretøyets oppførsel helt glimrende, og når du kommer litt for kjapt inn i svingen og akkurat retter opp i tide ved å peise på med turbo, kan du være sikker på at dette ikke stopper før du ser deg selv i sakte film forlate motorsykkelsetet og gli elegant mot himmelen før en fjellvegg tar imot deg på kjærlig vis.

Se: Video, bilder og fakta fra Motorstorm: Pacific Rift

Og når jeg sier sakte film, mener jeg sakte film. For en av tingene som definerer Motorstorm: Pacific Rift mest, er de deilige sekvensene som kommer akkurat idet PS3en din skjønner at du driter deg ut; akkurat før du smeller i en trelegg eller deiser utfor veikanten, forlater du den vante synsvinkelen du kjører med, og går inn i en slags tredjeperson, et slags actionfilmkamera som henger på siden av kjøretøyet eller litt over og som kan se hele det spektakulære krasjet ditt.

Motorstorm har gjort det festlig å krasje. Og det har de gjort lurt i. For hadde kræsjing blitt en slags kjip "YOU CRASHED"-sekvens som gjentok seg selv hver eneste gang, hadde dette vært et helt annet spill.

Motorstorm: Pacific Rift
Foto: SCEE

Stort utvalg

I Motorstorm Pacific Rift må du nemlig regne med å dundre utfor skrenten en god del ganger. Det er spillets vesen. Og kjøretøyenes vesen. Et litt begrenset utvalg fra vaklevorne ATV-er og hissige motorsykler til enorme lastebiler og monstertrucker skal kjøres. Du velger deg fort din favoritt. Det kan jeg garantere deg. Men på enkelte baner kan du rett og slett ikke få din favoritt, og da vil du etterhvert skjønne at det går da an å kjøre en diger lastebil også. Selv om den ikke er like artig. Det er Motorsports ankepunkt, dette.

Enkelte kjøretøy er deilige å kjøre, andre er kjipe og tunge og ulydige. Jeg mener målet burde vært å gjøre alle like kule å kjøre, på hver sin måte. For banene og utfordringene er bra nok; vulkanøya denne såkalte motorfestivalen foregår på, vaierer ekstremt i klima. Hold deg unna glødende lava, forresten. Og ikke legg så mye vekt på alt det andre, som førere, musikkvideoer og annet dilldall du låser opp underveis.

Det er kjøringa som teller i Motorstorm: Pacific Rift. Og den er bare gleden.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.