Hopp til innhold

Anmeldelse: Motorstorm Pacific Rift

Du angrer kanskje litt på den dristige manøveren i det du deiser inn i fjellveggen, men Pacific Rift tar filmatiske bilkrasj til nye høyder.

Motorstorm: Pacific Rift
Foto: SCEE

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Motorstorm Pacific Rift for PS3 er først og fremst kjempeartig. Sett deg kort og greit inn i gass, turbo og etter hvert: bremser. Det er alt du trenger på en lang stund. Dette er intet mindre enn et gladfarts-spill, der det å krasje er spektakulært.

Rett i fjellveggen

Landskapet du kjører i, former kjøretøyets oppførsel helt glimrende, og når du kommer litt for kjapt inn i svingen og akkurat retter opp i tide ved å peise på med turbo, kan du være sikker på at dette ikke stopper før du ser deg selv i sakte film forlate motorsykkelsetet og gli elegant mot himmelen før en fjellvegg tar imot deg på kjærlig vis.

Se: Video, bilder og fakta fra Motorstorm: Pacific Rift

Og når jeg sier sakte film, mener jeg sakte film. For en av tingene som definerer Motorstorm: Pacific Rift mest, er de deilige sekvensene som kommer akkurat idet PS3en din skjønner at du driter deg ut; akkurat før du smeller i en trelegg eller deiser utfor veikanten, forlater du den vante synsvinkelen du kjører med, og går inn i en slags tredjeperson, et slags actionfilmkamera som henger på siden av kjøretøyet eller litt over og som kan se hele det spektakulære krasjet ditt.

Motorstorm har gjort det festlig å krasje. Og det har de gjort lurt i. For hadde kræsjing blitt en slags kjip "YOU CRASHED"-sekvens som gjentok seg selv hver eneste gang, hadde dette vært et helt annet spill.

Motorstorm: Pacific Rift
Foto: SCEE

Stort utvalg

I Motorstorm Pacific Rift må du nemlig regne med å dundre utfor skrenten en god del ganger. Det er spillets vesen. Og kjøretøyenes vesen. Et litt begrenset utvalg fra vaklevorne ATV-er og hissige motorsykler til enorme lastebiler og monstertrucker skal kjøres. Du velger deg fort din favoritt. Det kan jeg garantere deg. Men på enkelte baner kan du rett og slett ikke få din favoritt, og da vil du etterhvert skjønne at det går da an å kjøre en diger lastebil også. Selv om den ikke er like artig. Det er Motorsports ankepunkt, dette.

Enkelte kjøretøy er deilige å kjøre, andre er kjipe og tunge og ulydige. Jeg mener målet burde vært å gjøre alle like kule å kjøre, på hver sin måte. For banene og utfordringene er bra nok; vulkanøya denne såkalte motorfestivalen foregår på, vaierer ekstremt i klima. Hold deg unna glødende lava, forresten. Og ikke legg så mye vekt på alt det andre, som førere, musikkvideoer og annet dilldall du låser opp underveis.

Det er kjøringa som teller i Motorstorm: Pacific Rift. Og den er bare gleden.

Kulturstrøm

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober